ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

יסודות בהלכות זכויות יוצרים

ע"י: הרב יובל שרלו

מדי פעם יועלו באתר שאלות ותשובות של הרב יובל שרלו שנערכו ונדפסו בספר ´רשות להחמיר´ שיצא לאחרונה


שאלה:


שלום לכת"ר,


למרות השאלות הרבות בעניין, זה זמן רב שאני מרגיש שמשהו מציק לי בכיוון הכללי ההלכתי ועל כן אשאל מספר שאלות שאולי תבהרנה יותר את הנושא:


1. האם אדם שבבעלותו מספר מחשבים צריך לרכוש תוכנות נפרדות עבור כל אחד מהם?


2. בהנחה שהתשובה היא כן, מדוע זה כך? מהו ההבדל בין מקרה זה לבין מי שקונה ספר או שולחן או כל דבר אחר שיכול לעשות בו כרצונו? ממתי בכלל יש מצב בו הבעלים המקוריים יכול להגביל את הקנייה לשימושים מסוימים? (אני כותב זאת כיוון ששמעתי שאכן כך מחייב החוק).


3. עיקר הקושי ב"גזרות זכויות היוצרים" האלו נובע מהמצב שאנו עדים לו היום, בו מחיר התוכנות הוא מופקע לחלוטין, ולמרות ההוצאה הגדולה הקונה מחויב להמשיך ולהוציא כסף בשל מוגבלות השימוש שלו בתוכנה (לדוגמא: כאשר יוצאת גרסה חדשה לאופיס אז מי שמשתמש בה נאלץ לרכוש את השדרוג - ולא בזול - מכיון שבגרסה הישנה הוא לא יוכל לקרוא מסמכים שנכתבו בתוכנה המחודשת. וכיוון שהנורמה החברתית היא שאנשים אכן רוכשים את החדש ומתקדמים זה מאלץ גם את מי שאין לו לרכוש את התוכנה המחודשת). למעשה, אדם קונה מוצר שבסיטואציות לא מעטות מאלץ אותו להוציא עוד כסף כדי להנות מהמוצר עצמו שהוא קנה! כאילו שהקנייה היא חלקית. אני מבין את ההגנה על זכויות היוצרים אבל יוצא מכך שהקונה עצמו נפגע.הדבר דומה בעיניי לכך שיצרן רכב יגדיר בזכויות היוצרים של הרכב, שיסעו ברכב רק ברחובות מסוימים או שיסעו רק שלושה אנשים ואם הרוכש רוצה להוסיף - שיוסיף גם כסף...


4. בבעלותי כ-1000 תקליטורים של מוזיקה. אמנם ייתכן שפה ושם יש שירים שהייתי רוצה שיהיו לי, אך כיוון שמדובר על דיסק בו יש שיר או שניים שמעניינים אותי - לא משתלם לי לרכוש אותו. האם המסקנה מכך היא שאכן אני צריך להשלים עם זה שלא אוכל להחזיק בכל השירים בהם אני מעוניין?


5. בהמשך לשאלה הקודמת: האם מותר לי לקנות הרבה דיסקים ולהכין מהם אוספים בעצמי מהשירים בהם אני מעוניין?


6. מה לגבי דיסק שיש בו בעיות הלכתיות עם חלק מהשירים ו/או העטיפה וכו'. האם גם שם אני חייב לרכוש את הדיסק כולו (אני משלם גם על הדברים האסורים) או שניתן לקחת מה שצריך?


7. אולי "זכויות הקונים" צריכות להיות שיוכל אדם לרכוש את השיר שהוא רוצה ותו לא.


ולסיכום, מכך שכל כך הרבה אנשים לא עומדים בדרישות ההלכתיות בנושא זה, אולי צריך לשוב ולבדוק אם באמת נוצר כאן מצב של הגינות מסחרית לשני הצדדים, או שמא רק ליוצרים אנו דואגים (לא סתם עשירי העולם הם בעלי זכויות יוצרים למיניהם).


מצטער על האריכות - אני מקווה שהוספתי משהו. אם הרב חושב שאין חידוש בטיעוניי אין צורך לענות תשובה מפורטת. בברכה ובתודה.



תשובה:


שלום וברכה,


קודם לתשובה אעיר כי נושא זכויות היוצרים באינטרנט ודומיו נמצא בהתהוות, ובסופו של דבר ריבוי השאלות בעניין יביא לפסיקה מגובשת יותר ויותר. זו שאלה לא פשוטה, שגם במישורים החוקיים הבינלאומיים אין לה מענה פשוט, ויש בה הרבה חורים. על כן, לא ניתן "לזרוק" את הכל לחוק, ולומר כי ההלכה פשוט מכירה בהסכמים שבני אדם קבעו, אלא יש לפעול מכוחה של ההלכה בעיצוב פני המציאות.


ההלכה בעניין מורכבת משלושה תחומים: ראשון בהם הוא העיקרון המטא-הלכתי של "ועשית הישר והטוב" המונע הסכמה לעשיית עוול כלפי יוצרים. שני בהם הוא המערכת המשפטית העוסקת בשאלת ההכרה ההלכתית בקניין רוחני, שהיא כאמור סבוכה ביותר. שלישי בהם הוא הנוהג ההסכמי, בו ההלכה מכירה בנוהגים מסוימים כאילו הסכימו שני הצדדים שהמקח והממכר ביניהם נעשה לאור עקרונות אלו. שקלול שלושת הנושאים האלה הוא המנסח את ההלכה.


א. מספר מחשבים: על אף העובדה שחברות המחשבים טוענות שההלכה תכיר בכך שלא חייבים לרכוש תוכנה לכל מחשב אם מדובר בשימוש סביר וראוי של אותו אדם באותו מחשב. יש הטוענים שיש להחמיר, כיוון שעל דעת זה מכרו חברות התוכנה את התוכנה. אולם כאן נכנסת ההלכה ומקבלת את יסוד ההתנהגות הסבירה, ואת ההכרה המעורפלת ביכולתו של מוכר לקבוע מה ייעשה במה שהוא מכר לאחר המכירה. מאידך גיסא, אין כאן היתר גורף להעתיק תוכנות, כי זה מעשה עוול.


ב. העובדה שהתוכנות עולות הרבה כסף אינה עניין לדיון. יכולה הממשלה לקבוע כי מדובר בקרטל ולהפחית את המחיר או כל עניין אחר, אך כל עוד זה לא קרה, לא ניתן להתייחס לעובדה זו. מעבר לכך, האם אתה יכול לענות על השאלה כמה עולה לפתח תוכנה לפני שאתה קובע שהיא יקרה?


ג. אתה חייב להשלים עם כך שלא כל מה שאתה רוצה יהיה לך.


ד. מותר לאדם להכין אוספים אישיים לעצמו.


ה. אין אדם יכול להתחבא תחת הטענה כי הדיסק "לא כשר" ולעשות מעשה לא כשר בגזילתו.
ניתן להשיג את הספר אצל נתנאל דיין: 0548044549 

 

 

בית המדרש