ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

קשר שיוצא משליטה על יצרים

ע"י: הרב יובל שרלו

מה לעשות כהקשר גולש למגע ולהתעוררות היצרים?האם לקטוע אותו?מה כן? על כך בתשובה הבאה


שאלה


שלום לכבוד הרב! לפני חודש הכרתי בחורה בת 27 מבית מסורתי שומר שבת. אני בחור בן 33 וגם אני בשנים האחרונות שומר שבת ובעל רצון להתחזק, כמו כן בת זוגי. הבעיה שלנו היא כזאת: אנחנו נמשכים זה לזו, מדי פעם הולכים יד ביד ומתנשקים, כמו כן כשאנו נמצאים לבד בחדר אז אנחנו מתחבקים ומתפתים להמשיך הלאה בעקבות היצרים. הדבר גורר אותי לשפיכת זרע. לאחר מכן אנחנו מצטערים מאוד על הדבר כי אנחנו יודעים שזה לא יביא אותנו לכיוון החיובי. שנינו הכרנו למטרה רצינית אבל עדיין צריכים להכיר אחד את השני (שנינו גרושים ללא ילדים). מה ניתן לעשות כדי ששנינו נתחזק ולא ניתן ליצרים להכתיב לנו את הדרך? האם עלינו לפנות לרבנים מסוימים והיכן? האם יש לך פתרון אחר לבעיה? מה ניתן לעשות באופן מעשי כדי לפתור בעיה זו? אולי אנחנו לא מתרכזים בכיוונים אחרים כדי לבנות את הקשר המיוחל? אני ממש אובד עצות! אשמח מאוד אם תוכל לעזור לי. בתודה וכל טוב לך.



תשובה


שלום וברכה ושבוע טוב. המציאות אותה אתה מתאר היא מציאות הנובעת מאותם כוחות מיוחדים שנטע בנו ריבונו של עולם. הוא נטע במציאות זו את הרצון להתקשר ואת השאיפה לדבוק ולהפוך לבשר אחד, וקבע בנו תאווה גדולה לכך. בכך תלוי קיום העולם כמו גם אושרו הגופני של האדם, ועל כן עצם מציאותם של כוחות אלה מעיד על כוחות חיים חזקים מאוד שאדם צריך לשמוח על עצם קיומם.


ברם, ריבונו של עולם אף קידשנו במצוותיו ואסר לנו את העריות והתיר לנו את הנשואות לנו על ידי חופה וקידושין. בכך קבע כי אין לנו ליטול כוחות אלה ולמסמס אותם במקומות שאינם ראויים, ואף להידרדר עימם יחד מטה מטה, כי אם למקם אותם במציאות החיים של קדושה. בשל כך לימד אותנו את הדרכים לעשות כך.


כמו כל עניין הלכתי ותורני, דרכים אלה פותחות בראייה הכללית של חובת הצניעות והקדושה. זהו בירור ששניכם צריכים לעשות, ולקבל על עצמכם בקבלה עמוקה ללכת בדרך זו. ברם, התורה לא נותרה בעולם הרעיונות, כי אם ירדה לפרטים וקבעה גדרים הלכתיים. זו דרכה של תורה שאין היא נותנת לדברים להישאר ברמה המופשטת, כי אם מלמדת כיצד לממש אותם. בשל כך עליכם להקפיד, ובעיקר על דיני ייחוד, שאין כמוהם להעמיד חומה מול בני הזוג ולעצבם בדרך שתחזק את הקירבה ביניהם, ואף תגביר את רצונם לחיות יחד אך בקדושה.


ניתן לבסס עקרונות אלה גם על ידי פנייה לרבנים, אך השאלה היא לשם מה. אם כוונת השאלה היא להטיל את ההתמודדות עם הבעיה על רבנים העוסקים בסגולות או בכוחות לא טבעיים הדבר אינו ראוי. בכלל, אין זה נכון כי אדם יטיל את הבעיות של עצמו, הקשורות לבחירה החופשית שלו, על דמויות אחרות. ברם, אם הכוונה היא ללמוד ולהתחזק, אין דבר טוב מזה. איני יודע היכן אתם גרים אך בכל מקום יש היום תלמידי חכמים המבינים מאוד את המקום בו אתם נמצאים כמו גם את עולמה של התורה וההלכה, וכדאי מאוד ליצור קשר של התחזקות עימם.


על כן, עצתי לכם היא כי תמשיכו לבנות את הקשר ביניכם ולהכיר טוב האחד את השני יחד עם קבלה עצמית של הרצון לבנות אותו בקדושה ובטהרה, ועם הימנעות מוחלטת לא רק ממגע פיזי כי אם גם מ"ייחוד". השקיעו בתקופה ראשונית זו, כיוון ששניכם בעלי ניסיון שיש בו מן העגמומיות, וככל שתרבו להתקדש ולהיטהר, ותותירו את השאיפה לחיות בחיי דרך ארץ נורמליים לתחנות אחרות בחייכם המשותפים, תזכו להקים בית נאמן בישראל, ואף אנו נשמח בשמחתכם. כל טוב ובהצלחה.

 

 

בית המדרש