ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

עונש מוות לסוחרי סמים?

ע"י: הרב יובל שרלו

הרב שרלו נשאל האם על מדינת ישראל להתערב בעונש מוות שהוטל על סוחרי סמים במדינה אחרת,להלן תשובתו


שאלה:


שלום לרב שרלו, לאחרונה עלה לדיון תקשורתי, נושא בעל חשיבות מוסרית גדולה שיש ליתן עליו את הדעת, אשמח אם הרב יוכל לומר את דברו. 
לא מזמן פורסם שנעצרו בתאילנד שני ישראלים בחשד לסחר בסמים (20 אלף כדורי אקסטזי) ונגזר עליהם עונש מוות. והטוקבקים סערו בדבר החובה/רשות של המדינה לסייע להם. אם אנסה לפרק את הדיון לכמה חלקים אזי:


א.הזכות של מדינה ריבונית להתערב בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת.


ב.החובה של מדינה לדאוג לאזרחיה


ג.ערבות הדדית מבחינה דתית-יהודית


ד.על פושעים ליתן את הדין על מעשיהם-בצורה מידתית ביחס לחומרת העבירה.


בהנחה שהם פשעו בעבירות שיוחסו להם, ועל סמך נקודות הדיון הנ``ל (כמובן שלא נכנסתי לעימות בין הנקודות השונות, זו למעשה השאלה שאני שואל), האם הרב חושב שהמדינה צריכה להתערב?


 


 


תשובה:


שלום וברכה סוחרי הסמים הם הנחותים בבני אדם. איני רוצה לעשות תחרות איזה פשע הוא החמור ביותר הקיים, אולם לו הייתה מתקיימת תחרות שכזו היו סוחרי הסמים מתחרים על המקום הגבוה ביותר. על אף העובדה שלאדם יש בחירה חופשית, הם מנצלים מצוקת בני אדם או סקרנות בני נעורים ובדיקת הגבולות שלהם, ומשתלטים על נשמתם. השתלטות זו מדרדרת את צורכי הסמים לדיוטא התחתונה, הם כמעט ומאבדים צלם אנוש, נגררים למעשי פשע וחורבן, ובסופו של דבר מוצאים את עצמם באשפתות.


הסיבה בגללה לא מגיע להם עונש מוות היא לא בשל העובדה שהוא לא מגיע להם, אלא בשל רתיעה מעונש מוות, פחד מטעות בשיפוט שיביא לרציחת בני אדם שלא עברו עבירות כה חמורות, ועניינים מעין אלה, אך לא חומרת העבירה שלהם עצמם.


כל זה נכון מצד המדינה הדנה אותם. את החשבון הזה לא אנחנו צריכים לעשות. אנחנו צריכים לנסות להציל אותם. מותר למדינה להתערב בעניינה הפנימיים של מדינה אחרת. זה העולם בו אנו חיים, והתערבות זו היא חלק בלתי נפרד ממערכת היחסים הבינלאומית. אין אנו מבקשים שהמדינה לא תדאג לאזרחיה, אלא שלא תממש כלפיהם עונש מוות. מדובר בהפעלה מידתית של מידת הרחמים ולא של מידת הדין, מתוך הנחה כי העונש שכן יוטל עליהם יהיה חמור דיו כדי להרתיע סוחרי סמים רבים ואין צורך במימוש עונש המוות, ומתוך הנחה כי זו הדרך המאפשרת התמודדות עם סחר הסמים.


בתורת האתיקה אנו מוצאים פעמים רבות כי האדם המבקש את מידת הרחמים אינו מחויב בעשיית החשבון הכולל. להבדיל אלפי הבדלות, זה מה שאנו עושים בתפילה, כשאנו מבקשים את מידת הרחמים, ואין אנו נכנסים לכל החשבון הגדול של הדין שאותו צריך לעשות הקב"ה. גם בתורת המשפט בישראל, לא זו בלבד שקרובים אינם חייבים להיות חלק מהמשפט אלא שאסור להם להעיד במשפט הנערך על פי הסנהדרין (לא משפט המלך), גם לא לחובתם של בעלי הדין.


על כן, ללא כל סימפטיה ומתוך תעוב מוחלט לסוחרי הסמים, ורצון כי יופעל נגדם כמעט כל מה שאפשר, אלא רק מתוך מידת הרחמים הפשוטה כלפי בני אדם מותר מבחינה מוסרית למדינת ישראל לבקש את המרת עונש המוות בעונש אחר. כל טוב ושלא נדע


 


 

 

 

בית המדרש