ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

עמדתי כלפי מנהיגות יהודית

ע"י: הרב יובל שרלו

בעבר כתב הרב שרלו נגד מנהיגות יהודית בראשות פייגלין ומעשיה,האם שינה את עמדתו עקב הצלחתה הנוכחית? על כך בתשובה הבאה

 


שאלה


שלום לרב שרלו שליט"א  אחרי ההצלחה הגדולה שנחל פייגלין בליכוד, האם אתה לא חושב שטעית כאשר אמרת שמנהיגות יהודית לא תצליח בפוליטיקה ולא כדאי ללכת אחריהם ? תודה


 


תשובה:


שלום וברכה


את דבריי על מנהיגות יהודית לא כתבתי כפוליטיקאי. אני לא פוליטיקאי, ואין לי הבנה בנושא זה. פוליטיקה היא מקצוע, ואת השאלה האם זה טוב מבחינה פוליטית לעם ישראל או לא טוב - צריך לשאול מישהו אחר. אם הם הצליחו או לא - כנראה שימים יגידו. אני חושב שזה גם לא אתי לענות על הקורה במפלגה אחרת, בשעה שאדם עוסק בהרכבת רשימה למקום אחר. לא זו בלבד - השאלה האם זה טוב לארץ ישראל או לא טוב לארץ ישראל חשובה לי בעיקר מנקודת המבט של מצוות תורה, הצדק והמוסר בלבד. מבחנו של אדם מוסרי הוא בשאלה האם הוא נאמן לעקרונות מוסר ויושר גם כאשר הדבר פוגע באינטרסים שלו, ולא כאשר הוא מנצל את המוסר והיושר לצורך מניפולציה פוליטית. אני לא מאמין כי ארץ ישראל תינצל בהתנהגות לא ישרה.
את דברי בעבר כתבתי מנקודת המבט של ההלכה והמוסר בלבד. טענתי הייתה ועודנה כי מה שנעשה על ידי מנהיגות יהודית אינו עומד במבחן הזה. וכך כתבתי:


"באופן עקרוני, עמדותיי האישיות קרובות מאוד לעמדות מנהיגות יהודית, אם כי אני אופטימי פחות ביחס לוודאות שלהם כי בהגיע מנהיג אמוני להנהגה יהיה שינוי דראמטי. עמדתי היא שהמציאות הרבה יותר מורכבת ממה שהם מתארים, וגם הערכתי את עצמנו יותר ענוותנית.
אין מחלוקת ביני לבין מנהיגות יהודית בתחום העובדות. איני חושב לרקע שהם משקרים, מרמים, שהמתפקדים לא מצביעים ליכוד וכדו'. לרגע לא סברתי שהם מושחתים. להפך, כל דבריהם נעשים למיטב ידיעתי בגלוי ובחשיפה מוחלטת. כל מה שהם אומרים בתחום זה - מקובל עלי לחלוטין. עמדה זו שומטת לחלוטין את התביעה בתחום לשון הרע ודברים מעין אלו. אני מאוד מאוד מקפיד על לשון הרע, ובעיקר ציבורי, וגם במקרה זה, ואין כל קשר בין דבריי לבין לשון הרע".... "כל אלה דברי הקדמה. עתה ליסוד הדברים: טענתי היא כי המדיניות שלהם היא השחתת הפוליטיקה. הם מנסים (בגלוי ובחשיפה מוחלטת) להשתלט על מפלגה לא להם. אנשי מנהיגות יהודית רוצים במדינה תורנית מלאה (לא מדינת התורה במובן המצומצם של המילה), ואין לכך קשר עם הליכוד, שהוא מפלגה חילונית וכללית. הם מנסים לקשור עוצמה פוליטית שאינה מסכימה עם דרכם ואין הם מסכימים עם דרכה, כדי לממש את חזוננו המשותף. ביקורתי על כך היא שזו השחתת הפוליטיקה ועבירת מדבר שקר תרחק מובהקת. טענתי היא שזה בדיוק מצב של "נבל ברשות הדמוקרטיה". אין הם עוברים על שום כלל ועל שום חוק, והם לכאורה נאמנים למילה הכתובה במצע הליכוד, אולם זה מנוגד לחלוטין לרוח של הליכוד ולתודעה הציבורית של המצביעים. טענתי נגדם דומה לזו שכלפי שרון - גם שרון מבחינה חוקית בסדר גמור והוא לא עבר על שום חוק, אולם הוא אחד המשחיתים הגדולים ביותר של הציבוריות הפוליטית".
מנהיגות יהודית תבעה אותי בדין תורה בפני בית דין רבני של שלושה דיינים. למותר לציין שבית הדין גלגל אותם מכל המדרגות, והבהיר שאין בדברים לשון הרע. לא אזכיר שוב כיצד פורסמו הדברים באתר מנהיגות יהודית, ורק אציין שהדבר אך חיזק אותי בטענתי על אי-היושר שבהתנהלות שלהם. המאבק על ארץ ישראל חייב להיעשות בפוליטיקה, אולם זו צריכה להיות ישרה. אדגיש רק כי בניגוד לנאמר על ידי מנהיגות יהודית לא חזרתי בי מדבריי, ואף לא ברמז, ולא בגלל שלא ראוי לחזור מדברים שנאמרו בטעות, אלא בשל העובדה שאני ממשיך לנקוט באותה עמדה גם היום. חבל. כל טוב


 


 

 

 

בית המדרש