ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

יוצאת עם בחור שקיים יחסי מין

ע"י: הרב יובל שרלו

כיצד להתייחס לבחור שמעד וקיים יחסים לפני נישואין?האם שערי תשובה פתוחים בפניו?האם כדאי לבחורה להתחתן איתו? על כך בתשובה של הרב שרלו לבחורה ששאלה

 


שאלה


אני בחורה דתייה רווקה. אני יוצאת עם בחורים דתיים שמציעים לי. לפני מספר שבועות הכירו לי בחור. יצאנו באינטנסיביות רבה ונראה כי מתפתח קשר רציני, למטרת נישואין בעתיד ב"ה. במהלך אחת השיחות סיפר לי הבחור בכנות רבה כי לפני זמן לא רב הוא שילם לאשת מקצוע תמורת קיום יחסים (זנות).


המדובר הוא בבחור דתי, רווק, שכצורך לסיפוק היצר בפעם אחת וכתסכול בפעם אחרת עשה את שעשה. מספר שאלות יש לי בעניין (ברצוני לקבל עצה ולא פסיקת הלכה, ברור שאת ההחלטה הסופית יהיה עלי לקבל). הקשר בינינו הדוק ואני מאמינה שיוביל לעתיד טוב.


1. האם מבחינה הלכתית יש השפעה, למעשה שנעשה, על חיי נישואין? יתרה מזו משיחה שקיימתי עם יועצת נאמר לי על ידה כי ייתכן ובמקרים מסוימים ההלכה אף מתירה מעשה שכזה (אינני מצדיקה את המעשה, ברור לי, ובוודאי לבחור, שמדובר במעשה שלא ייעשה).


2. האם ידועים לך מקרים דומים? חיפשתי תשובה לשאלתי בשו"ת אך התקשיתי למצוא (יש בקרבי תחושה שבחורים לא מעטים בציבור הדתי מרגישים תסכול - במיוחד אם לאורך השנים יוצאים עם עוד ועוד בחורות ולא מוצאים את האחת, ועושים מעשים אסורים. אני שמחה שזכיתי לאדם כן, שראה את חובתו לספר על המעשה כבסיס למערכת יחסים תקינה).


3. מבחינת מחלות ברור שיש לבדוק לגבי מחלת האיידס, וכעת אנו צריכים להמתין לאופציה לערוך את הבדיקה. אני מעוניינת להמשיך בקשר, אני מאמינה שהקב"ה נותן מקום לתשובה ולפי מה שאני רואה וחשה הבחור מעוניין בכך. האם מומלץ להמשיך בקשר יחד באמונה או שמא כדאי לצאת להפסקה (עלי לציין שמדובר באנשי מקצוע, ומבירורים שעשינו עד כה אין צורך לחשוש מהמחלה, ובכל זאת הבדיקה תיעשה).


אני מקווה שהצלחתי להעביר את שאלותי בצורה הברורה ביותר. התשובה/עצה חשובה לי מאוד מכיוון שאני בחורה דתייה ומאמינה וחשה שיש עתיד בקשר הזה דווקא.


אני לא יודעת אם בחורות נוספות נתקלו בשאלה זו ואני מאחלת להן שלא ייאלצו להתמודד איתה. אך אני ראיתי חשיבות לקבל תשובה הלכתית בנוסף לתשובה הרגשית שקיבלתי. אם תראה לנכון לפרסם שאלה זו אראה בזאת את תרומתי. בברכת תודה.


 


תשובה


שלום וברכה. אף על פי שאכן מדובר בשאלה רגישה ואינטימית מאוד אני משתמש ברשותך לתת לה פומבי בשל כמה הנחות המצויות בה - לכאן ולכאן - המחייבות בירור מעמיק:


א. ראשית - אין שום היתר שבעולם לעשות כך. להיפך - ההלכה אוסרת לרפא את מחלתו של אדם אפילו בראייה של עריות או אפילו בדיבור מפתה. הקדושה והצניעות בישראל הן יסודות האמונה וההלכה, שחלקם מחייב מסירות נפש על קידוש ד' ולהיהרג ולא לעבור, ועל כן אין שום מקום להיתר כלל. עמדת ההלכה אינה מתעלמת מהמצוקה והתסכול הנובעים מכוחות אלו שלא באו לידי ביטוי. היא מכירה אותם היטב, כשם שהיא מכירה את האדם על אורחות חייו ופנימיותו במקומות האינטימיים ביותר. ברם, היא אסרה על קיום מגע כלשהו מלבד עם אשתו של אדם, ובכך עיצבה עומק וגובה של חיי נישואין קדושים וטהורים.


ב. מן העבר השני - שערי תשובה לא ננעלו. אין ספק כי כנותו של הבחור (כמובן, אם הדבר מפריע לו והוא לא מתגאה בכך) היא בסיס טוב ליושרו ולאמיתותו. זהו תנאי נפלא המבסס יכולת של תשובה ותיקון, ואולי אף הגעה למדרגות גבוהות יותר ממקומות שהיה בהם קודם לכן. מי שנכווה ברותחין נזהר אפילו בפושרין. משובות נעורים אינן מטילות כתם לעד על האדם. אם את רואה שהוא אכן מתקן את דרכיו בתחום זה, הדבר יכול להוות בסיס ראוי להמשך. לעולם העמיד התנ"ך את בעלי התשובה בראש הכותרת של דמות האדם. ברם, אם את חשה כי ייתכן שאם הקשר בינך ובינו לא יעלה יפה הוא יחזור לאותו מקום, הייתי מתרחק ממנו, גם בשל העובדה כי אין מדובר בתשובה ובתיקון כי אם במשהו רקוב, וגם בשל העובדה שהדבר מבשר דברים לא טובים לגבי העתיד - ומה תעשי כשחינך יירד בעיניו (בגלל גיל, לידות, שחיקה וכד') והוא ישוב לחפש לו פורקן במקום אחר?


ג. כדאי מאוד לערוך בדיקת איידס. זו הזדמנות נוספת לעורר בכלל את נושא הבדיקות הרפואיות קודם התקשרות עמוקה ביותר. כוונתי לבדיקות של נשאים בתחומים גנטיים, המומלצות מאוד על ידי גדולי הדור. ברם, כיוון שהמומחים אומרים כי הסיכויים לכך בהקשר זה נדירים מאוד, אין מדובר בשאלה הלכתית כי אם בשאלה נפשית - האם את מסוגלת להמשיך ולהעמיק עימו את הקשר עד לזמן בו יוכל להיבדק. אני מציע לזרז זמן זה.


ד. ביסודו של דבר השאלה שאת צריכה לשאול את עצמך היא האם את מתקשרת עם בעל תשובה או עם חפיפניק. תשובה לשאלה זו טמונה הן בסימנים אובייקטיביים והן ב"חוש הריח" שלך, כיוון שניכרים דברי אמת. אם הוא אכן בעל תשובה זהו סימן מצוין, היכול להיות בסיס לקשר עתידי עמוק. אם לא - כדאי שלא.כל טוב, ונשמח בשמחתך.
פורסם בספר רשו"ת היחיד שיצא בהוצאת הישיבה

 

 

בית המדרש