ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

זיווג אנשים בעלי אותו שם

ע"י: הרב יובל שרלו

האם בן ובת בני שאותו שם יכולים להתחתן?מה משעות ההגבלות בצוואת רבי יהודה החסיד? על כך בתשובה הבאה

 


 


שאלה:


לכבוד הרב שלום. אני בן 37. קרה לי מקרה מאוד נדיר ואבקש את עצתך. פעם היה נהוג אצל היהודים שקיימים שמות כמו רוחל'ה שהיה ברור שהן נשים, ושמות כמו יעקב שהם גברים, אולם דברים השתנו ולפי השם כבר לא ניתן עוד לדעת מי זכר ומי נקבה.


לפני כשנה לאחר ביקור בקברי צדיקים בעמוקה הכרתי בחורה ששמה היה כשמי, הן בשם המשפחה והן בשם הפרטי. יצאנו מספר חודשים, ולאחר מכן הצעתי לה נישואין והיא נענתה בחיוב.


במהלך הקשר קרו מספר דברים לא טובים כגון מחלות ואף מוות של אביה. לאחר פטירת האב ז"ל נגמר הקשר. לא הספקנו לקבוע מועד לחתונה, והיא רצתה לסיים את הקשר - כנראה בגלל לחץ של אמהּ (לדעתי אין קשר בין רצונה להיפרד ובין מות האב ז"ל).


שאלה ראשונה- האם קיים איסור נישואין על אנשים בני אותו שם?


שאלה שניה- האם מבחינה קבלית יש לכך איזו משמעות כשאדם פוגש אדם מהמין השני?


שאלה שלישית- האם יש לראות במקרה צירוף מקרים, או משהו גורלי?


בתודה.


 


תשובה:


 שלום וברכה.


בצוואת רבי יהודה החסיד נאמרו כמה הדרכות בעניין שמות בשידוכין. ברם, אין בכוח אף לא אחת מהן למנוע שידוכין, בעיקר כאשר מדובר במצב אותו אתה מתאר, ובגיל בו אסור לנו להתחשב בעניינים אחרים מאשר הקמת בית בישראל. על כן, לא עניין השמות צריך למנוע את הנישואין, ואם חוששים לו ניתן להוסיף שם שני או שלישי לאחד מבני הזוג, ועל ידי כך עומדים במצב בו אין השמות זהים. בוודאי שלשמות המשפחה אין כל משמעות בהקשר זה.


אינני מבין את השאלה לגבי הבחינה הקבלית של המפגש. ראשית, יש לכך משמעות עמוקה לא במישור הקבלי - זהו מימוש של פסוק, "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד". שנית, זה גם נוהגו של עולם ודרך ארץ קדמה לתורה. די בשני יסודות אלה כדי להקים בית בישראל. מובן שיש לכך משמעות עמוקה גם בתורת הסוד, וראה את איגרת הקודש אשר לרמב"ן, אולם לא על בסיס הקבלה בונים בית בישראל כי אם על בסיס הזוגיות.


אין אנו מאמינים בצירוף מקרים, כי אם בהשגחה פרטית. מאידך גיסא, אין אנו יודעים לפרש את המאורעות, ובוודאי שאין ביד אף לא אחד מבני האדם לתלות את מה שקרה לאביה במפגש עימך. לא רק שהדבר אינו מוכח כי אם גם אינו הגיוני. על כן, יש להוציא שיקול זה ממערכת השיקולים, ולחפש את הדרך לעשות את רצון ד', ללא יכולת לבאר מה טיבם של מאורעות. החשש שיש לזה קשר צריך להוביל לבניין איתן יותר ולתשובה מלאה, ולא להחלטות של אי נישואין בגלל הנחה שגויה שיש בידינו, שמה שבא על הבחורה נבע מהיכרותה עימך. כל טוב ושמחנו בשמחתכם.


התשובה הופיעה בספר רשו"ת היחיד שיצא בהוצאת הישיבה

 

 

בית המדרש