ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

האם בוערת בנו גם היום "אש זרה" ?

ע"י: הרב יובל שרלו

האם גם כיום יש בתוכנו עבודת ד´ מתוך הוראת הלכה במקום רבותינו, ואנו למעשה עושים דברים שהם אש זרה ? הרב שרלו על פרשת השבוע


היום שהיה אמור להיות הגדול ביותר בתולדות ההליכה במדבר - "כי היום ד' נראה אליכם" - קרס; האירוע שהיה אמור להיות האירוע המכונן של השראת שכינה בישראל הפך ליום אבל: "וכל בית ישראל יבכו את השריפה"; משרתי הקודש, בניו הבכורים של אהרון הכהן, שאמורים היו לכרות ברית כהונת נצח עם ריבונו של עולם - נשרפו באש. זה אשר עלה לנו ביום השמיני המקודש של השראת השכינה בישראל.


וכל כך למה ? התורה מגלה טפח ומכסה טפחיים. היא מגלה כי הסיבה לכל זה הייתה בשל העובדה שבני אהרון נדב ואביהוא לקחו "אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת, וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ד' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ד' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ד". מדברי התורה ברור כי מדובר בהקרבת אש זרה אשר הקב"ה לא ציווה עליה. ברם, לא ברור מתוך הדברים היכן המוקד המהותי של חטא זה: האם בעצם העובדה של עשיית דבר מה שהקב"ה לא ציווה ? האם בשל העובדה כי הורו הלכה במקום רבם, ולא צייתו למשה רבינו ? האם בשל העובדה שנכנסו שתויי יין למקדש ? כידוע, חכמינו ז"ל ביארו בדרכים רבות את מוקד החטא, ובכך אך הגדילו את מבוכתנו.


ומדוע שאלה זו כה מטרידה אותנו ? מעבר לעובדה כי מדובר בלימוד תורה, ובעיון עמוק באחת הפרשיות המשמעותיות ביותר בתולדות התורה, היא רלוונטית היום מאין כמותה. שכן אף אנו היום מוצאים עצמנו נבוכים לא רק בשאלות פרשנות אלא בשאלות קיום: מה מבין הדברים שאנו עושים, אפילו מתוך תפיסה אמונית עמוקה, הוא אש זרה אשר לא ציווה ד' ? אמנם אנו לא נכנסים שתויי יין למקום המקדש כי אין ביכולתנו לעשות כך, אולם השאלה היא מהי המקבילה שאנו עלולים ליפול בה, ושהיא דומה באופן מהותי לעבודת ד' כשתויי יין ? האם גם כיום יש בתוכנו עבודת ד' מתוך הוראת הלכה במקום רבותינו, ואנו למעשה עושים דברים שהם אש זרה ? ומעל לכל - פרשת נדב ואביהוא מלמדת אותנו כי אפשר שהמוטיבציה לעשיית המעשים האלה תהיה עבודת ד' במלוא עוזה, ואף על פי כן הם לא יהיו רצויים בעיני ד', ולא זו בלבד אלה שייחשבו כהקטרת אש זרה - האם יש תפיסות דתיות כיום שהם למעשה אש זרה, על כף שהן רליגיוזיות מאוד ועמוקות מאוד ?


סביר להניח שכן, ואם כן יש לפנינו עבודה רבה בשבת זו. אולי כדאי שזה יהיה הנושא בו נדון עם משפחתנו בשולחן השבת: לאחר שנקרא את הפרשה במילות הקודש של התורה, מעט מדברי חז"ל על האפשרויות השונות לפרשה, נעמיד את השאלה "מהן המקבילות של כל אלה בתרבות האמונית והדתית שלנו כיום ? זה עשוי להיות שולחן שבת משמעותי ביותר !


ניתן להעריך שנדלה מתוך עצמנו הרבה הרבה חומר למחשבה, שימנע אותנו מלהחריב את גילוי השכינה לו אנו מצפים, ויאפשר לנו לתקן את הנפילה הגדולה בהעלאת אש גדולה ועמוקה .

 

 

בית המדרש