ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

איך בוחרים מדריך לתנועת נוער?

ע"י: הרב יובל שרלו

מהם הקריטריונים על פיהם בוחרים מדריך?מה חשוב לבחון בעת בחירת מדריך לבני נוער?על כך בתשובה הבאה

 


שאלה:


 שלום כבוד הרב ! כחלק מתפקידי כעובד נוער בישוב מסוים , אני אמור להחליט יחד עם הקומנרית ועם צות ההדרכה של הסניף מי אמור להיכנס להדרכה לאחר שבת ארגון, לא הצלחנו להגיע ל מספר כללים בסיסים בכול מה שקשור ל מי יכול להדריך , כל אחד טעון משהו אחר. חשוב לציין כי המצב בסניף מורכב ומסובך בגלל כמה דברים , אחנו מנסים ליצור איזשהוא מחנה משותף בסיסי על מנת לבחור חניכים שיכולים לשמש כמדריכים


רצינו לשאול האם הרב יכול לתת לנו מספר כללים ופרמטרים בסיסים שמהם אנחנו יכולים להתחיל ולבחור מדריך ל סניף בנ"ע , אנחנו יודעים שהמצב מורכב אך לדעתנו ישנם כמה דברים בסיסים מהם אנחנו חייבים להתחיל  ומשם לבחור מדריכים , אנחנו מתכונים בעיקר לכללים דתיים , רוחניים ( אם אפשר להגדיר זאת כך ) שכל מדריך יהיה חייב לעמוד בהם ( ישנם כמובן עוד כללים שלא קשורים ישירות לתורה ומצוות ) חשוב לציין כי הסניף מוגדר כסניף מעורב , גם בעניין הזה נעשים מאמצים משותפים על מנת לשנות את הסטטוס אם כי זה לא פשוט בכלל.


 


תשובה:


שלום וברכה


כפי שכתבתם, קשה מאוד מאוד לקבוע דברים מעין אלה. מדובר בדיני נפשות של ממש - הן נפשות החניכים, והן נפשות המדריכים הרואים חשיבות של ממש בכניסה להדרכה. על כך צריך תשועה ברוב יועץ, ולא לשרבב דברים העולים במחשבה ראשונית בלבד, כי אם לדון עם רבים העוסקים בתחום על סוגיה זו, ואולי אפשר יהיה לנסח דבר מה משמעותי. ולוואי ובני עקיבא ושאר תנועות הנוער תכנסנה צוות שישב על כך ויהיה פנוי להקדיש זמן ראוי לסוגיה מורכבת זו.


מה שאני כותב אפוא הוא "עזרה ראשונה" בלבד, כדי שלא להשאיר את החלל ריק. דברים אלה קשורים להרבה מאוד נושאים המבוססים בדרך זו, ואינם נוגעים לבני עקיבא בלבד. הם בנויים על היסודות הפשוטים ביותר - הסדר בה נתן ריבונו של עולם את התורה. סדר זה פותח בבריאה, ובצלם הא-לוקים של האדם; ממשיך ב"אבות"; מתעלה למתן תורה ומסיים עם הכניסה לארץ. לאור זה, יש להציב את ארבעת הקריטריונים הבאים:


א.      מדריך המפתח את צלם אלוקים שבו: לא דמות שנמרחת ונסחבת, אלא דמות שיש בה קבלת הכרעות ומנהיגות מסוימת; דמות שמטפחת את הבחירות שלה בדרך הטוב; דמות קשובה ורגישה שרואה חשיבות בפיתוח אופיים של החניכים ולא שליטה עליהם.


ב.       מדריך שהוא בעל מידות טובות, כמו שהיו אבותינו ואמותינו. מידות המדריך הם תנאי חיוני להליכה בדרך אבות, ולהצלחה בהדרכה. מידות טובות הם רגישות לצדק, בקשת חסד, הארת פנים, הכנסת אורחים פנימית וכדו' - כל מה שאנו למדים על המידות הטובות מאבותינו ואמותינו הקדושים.


ג.        מדריך שהוא נאמן למצוות, ולברית עם ריבונו של עולם שנכרתה בהר סיני. הוא גם רואה חלק מתכלית ההדרכה בתחומים אלה. מדריך בבני עקיבא חייב להיות דמות המתקדמת בעבודת ד', ושדתיותו אינה טקס חיצוני אלא דבר מה פנימי ועמוק שיש בו.


ד.       מדריך שהוא אידיאליסט לנושאים היסודיים ביותר של חיי תורה ועבודה, התנחלות בארץ וכדו'. בני עקיבא לא נועדה להיות מתנ"ס, כי אם תנועת נוער חלוצית, החותרת למימוש תפיסת העולם של תורה ועבודה במובן הרחב שלה. על המדריך להיות חלק מתנועה זו ומהכרה זו.


 אני חושב שארבעת הקריטריונים האלה הם קווי יסוד לבחירת מדריכים.


 כל טוב


 


 

 

 

בית המדרש