ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

איך להתייחס לבחורה שמאחרת לדייט?

ע"י: הרב יובל שרלו

האם בחורה שמאחרת לדייט בהרבה זמן היא בהכרח בחורה לא טובה?על כך בתשובה הבאה

שאלה:

קרה לי פעמים רבות שקבעתי פגישה ראשונה עם בחורה (כל פעם מישהי אחרת), הגעתי בזמן והיא איחרה בחצי שעה עד שעתיים, ולא הודיעה לי מראש. התגובה הראשונה שלי היתה לחכות ולדון לכף זכות. חשבתי שבטח קרה משהו לא צפוי וזה לא באשמתה. אבל כמעט תמיד ההסברים שלה לאיחור היו ממש לא משכנעים וגרמו לי להרגיש שהיא מזלזלת בי ושהזמן שלי לא חשוב לה. לאחרונה נתקלתי במאמר שנכתב על-ידי מאמנת אישית לזוגיות (חילונית), בו היא מתייחסת לתופעה וממליצה, במקרים מסויימים, פשוט לקום וללכת הביתה אחרי 10 דקות. היא מביאה כמה נימוקים: '' אם כל הבחורים ינהגו כך, הבחורות ילמדו לבוא בזמן לפגישות ולא לבזבז את זמנם של בני הזוג. '' גם הבחור עצמו שינהג כך ישפר את הביטחון העצמי שלו, יפסיק להרגיש שהוא כביכול מתרפס לפני בחורות ומוותר להן תמיד. '' בסופו של דבר, נשים מעדיפות ונמשכות יותר דווקא לגברים עם בטחון עצמי, שיודעים להציב גבולות ולעמוד על הזכויות שלהם, ולא לגברים שתמיד מוותרים להם. מתוך דבריה הבנתי, שלפעמים נשים מאחרות ``בכוונה`` (אולי לא במודע), כדי לבחון את הגבר, עד כמה הוא גברי ויודע לעמוד על שלו. רציתי לדעת מה דעת תורה בנושא זה, ואיך באמת צריך להגיב כשבחורה מאחרת לפגישה ראשונה?

 

 

תשובה:

תתתתתמח

שלום וברכה אינני חושב שזו שאלה לרב. למעשה, איני חושב שזו שאלה לדיסציפלינה מקצועית, וזאת בשל העובדה שאיחורים נובעים מכל כך הרבה סיבות, ולכל אחת ואחד יש את הסיבות שלו, והניסיון להכליל בנושא זה נראה פתטי ושגוי. על כן, אני מתקשה לקבל את דברי המאמנת והם נראים לי רק אחת הדרכים להתמודד עם הבעיה, אולם בוודאי לא דבר מה קבוע ונכון תמיד. גם הקביעות כאילו הבחורות רוצות אדם חזק נראית בלתי עומדת במבחן הסבירות - יש כאלה, ויש כאלה, ויש בכלל בחורות מסוג שלישי. יש גם כאלה שבוחנות ויש גם כאלה שלא מסתדרות באמת עם הזמן, ועוד ועוד. מניסיוני אני למד כי הנושא כלל אינו מסתיים בשלב החיזור, ופעמים רבות זוגות נשואים נקלעים למתח גדול על רקע הנושא הזה. אני מבקש להדגיש כי אני כותב את הדברים דווקא מתוך עמדה כי האיחורים הם אכן תופעה חמורה, מזלזלת, גוזלת זמן ונכונות טובה מצד המאחר, ושיש להקפיד הקפדה יתרה שלא לחיות בתרבות של איחורים. ברם, מכאן ועד המסקנות הקבועות והחתוכות מראש - המרחק גדול לפיכך, זו צריכה להיות הכרעת האדם כיצד לפרש את האיחורים, וכיצד להגיב להם. הוא זה שצריך להעריך במקרה הספציפי ולא כתפיסה כוללת מדוע הבחורה מאחרת, והוא זה שצריך להעריך האם הדבר מתאים לו אם לאוו, והאם הוא מוכן לשלם את מחיר האיחור, או שהוא חש מזולזל ועל כן אין הוא רוצה לשלם את מחיר הקשר ביניהם אם אלו האיחורים. אי אפשר להטיל את ההכרעה על אדם אחר - לא רב, לא מאמנת, ולא כל בעל מקצוע אחר. בוודאי שלתורה אין עמדה בנושא זה. יש לה עמדה ברורה בדבר החובה לעמוד בזמנים ולא לאחר ("שיהא הן שלך הן ולאו שלך לאו", "מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך" ועוד ועוד) אולם אין היא מנחה את האדם כיצד להגיב לעובדה שהבחורה שהוא קבע איתה מועד - מאחרת. כל טוב

 

 

 

בית המדרש