ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

האם הצבא צריך לאבטח מתנחלים שמתפרעים?

ע"י: הרב יובל שרלו

השאלה שלי האם מבחינה אתית ותורנית מותר לצבא להסיר אחריות מאותם נערים שמסכנים עצמם שלא לצורך ויוצרים חיכוך מיותר עם הערבים? (אחרי שהסברנו להם את הסכנות והם סירבו להקשיב)


שאלה:


שלום הרב , הפלוגה שלי תפסה קו לאחרונה בחטמ"ר שומרון (ליד שכם) , בזמן הזה קרה מספר פעמים שנערים הלכו על דעת עצמם לאחד הכפרים, כדי לרחוץ במעיין.
השאלה שלי האם מבחינה אתית ותורנית מותר לצבא להסיר אחריות מאותם נערים שמסכנים עצמם שלא לצורך ויוצרים חיכוך מיותר עם הערבים? (אחרי שהסברנו להם את הסכנות והם סירבו להקשיב)
או שלמרות הכל אחריות הצבא להגן על כל יהודי גם אם הוא מסכן עצמו שלא לצורך. ישנה גם אפשרות נוספת של מניעת כניסתם לכפר אך היא תגרום לעימות בין הפלוגה ליישוב
תודה


 


תשובה


שלום וברכה
זו שאלה רחבת היקף, אולם במקרה זה קל יותר לענות לך:
א. זו אחריות הצבא משתי סיבות. סיבה ראשונה נוגעת לעובדה שמדובר בנערים, ששיקול דעתם אינו מספיק אחראי כדי שיוכל לקבל על עצמם את הסיכון, וה''מבוגר'' שבשטח הוא הצבא האחראי למצבם. סיבה שניה היא שאם הם ייפגעו - לא רק הם ייפגעו, כי אם גם עם ישראל ומדינת ישראל, שכן כל אזרח שנפגע מהווה גם פגיעה במדינה כולה.
ב. השיקול השני קיים גם בצד ההפוך: אני לדוגמה מצאתי את עצמי מאבטח מתרחצים במקומות רחצה פומביים בשבת, על אף שמדובר בכמה וכמה איסורי תורה שהם עושים, ולכאורה היה אפשר לומר שהם נטלו את האחריות על עצמם בכך שהם באו למקומות רחצה אלה. החיוב ההלכתי לאבטח אותם נובע גם מהנימוק השני שהבאתי - ההגנה היא לא רק על הילדים כי אם על המדינה, הנפגעת דרך הילדים.
ג. כדי להסיר ספק אני מבקש להדגיש כי המעשה שהנערים האלה עושים הוא שערורייה בטחונית, מוסרית והלכתית כאחד, והעובדה שהם מסכנים את עצמם, וכאמור - מסכנים את כולנו בכך שאפשר שהם חס ושלום ייפגעו - היא הפקרות. מאידך גיסא, אנו צריכים למצוא דרכים כדי לאבטח את הגישה למעיינות, וכדי לקיים את שגרת החיים הרצויה.
כל טוב


 


 

 

 

בית המדרש