ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

מדוע גיור ממלכתי מקל?

ע"י: הרב יובל שרלו

האם אכן כפי שאותם גורמים טוענים, הגיור הממלכתי מקל בהלכה במקום שאין זה נכון? האם באמת הוא מפספס את המטרה האמיתית של הכנסת גרים לעם ישראל? על כך ועוד בתשובה הבאה

 


שאלה


שבוע טוב, רציתי להבין טוב יותר את מטרת מערך הגיור הממלכתי, לאור אמירות כביכול, של גורמים מסוימים שזה מערך שרק מרבה גרים בישראל שבסוף לא שומרים תורה ומצוות ברובם...
האם אכן כפי שאותם גורמים טוענים, הגיור הממלכתי מקל בהלכה במקום שאין זה נכון? האם באמת הוא מפספס את המטרה האמיתית של הכנסת גרים לעם ישראל? חודש טוב ובשורות טובות


תשובה


שלום וברכה
לא אתייחס כעת לשאלה העובדתית מה מצבו של מערך הגיור הממלכתי, והאם בכלל נערכים גיורים בישראל והאם המערך מתפקד, אלא לשאלה העקרונית בלבד.
השאלה העקרונית העומדת על הפרק היא משקלה ההלכתית של הגישה המערכתית, לאמור: לו שאלת הגיור הייתה שאלה אישית בלבד, והיינו עומדים במצב בו גרי צדק מבקשים להיכנס לעם ישראל באופן אישי ומתוך רצון אמוני מיוחד במינו - סביר להניח כי כל המגיירים כולם היו תובעים את המקסימום האפשרי, ובוחנים ובודקים את הרצון האמיתי וכדו'.
המציאות של היום היא ששאלת הגיור אינה אישית בלבד, אלא היא גם מערכתית. ניתן להעריך כי דווקא מי שלא מגייר הוא המרבה גויים בישראל, בשל העובדה שאותם גויים הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, ובדור הבא כלל לא יכירו בילדיהם כי הם גויים, וירבו נישואי תערובת בהיקפים גדולים ועצומים. יש עוד הרבה בעיות בהשארת המצב על כנו. הדבר דומה למה שמחוללים בתי הדין במדיניות החומרות המופלגות בענייני גיטין, שהם מרבים ממזרים בישראל, ומרחיקים עוד ועוד ואנשים מלהינשא כדת משה וישראל, ואלו חומרות המביאות לידי קולות נוראיות.
על כן, המערכת הציבורית של הגיור טוענת (בחלקה) כי יש לגייר דווקא על פי השיטות המקילות, וזה הדבר הנכון והחיוני לעשות כיום על פי ההלכה. יש להדגיש כי באומרנו ''מקילות'' אין הכוונה לגיורים שכלל אינם תקפים על פי ההלכה, אלא לשיטות בגיור על פי ההלכה התובעות מהמתגייר פחות מהשיטות המחמירות, וכל זה בשל האחריות הגדולה לכלל ישראל ולקדושתו.
כל טוב


 


 

 

 

בית המדרש