ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

מדוע להתנגד לנסיעות לפולין?

ע"י: הרב יובל שרלו

בשאלה זו מונה השואל סיבות להתנגדות לנסיעה לפולין. בתשובת הרב מופיע נימוק נוסף שמסביר מדוע הרב מתנגד לנסיעות לפולין

 


שאלה:


בס"ד
שלום רב ברצוני לברר מספר שאלות
אני תלמיד כיתה י"ב וכיתתי עומדת לצאת למסע לפולין ואני מתלבט האם לסוע ממספר סיבות.
א.ידוע שהכסף שאני אשלם יועבר לפולנים שאינם בדיוק ידועים בתור חסידי אוה"מ..
ב.קראתי במאמר של רב מסוים שאין לטוס לפולין כי החוויה מתמוססת לאחר מספר שבועות ולכן נסיעה זו אינה תורמת לטווח הארוך
ג.יש איסור יציאה מהארץ והאם נסיעה זו נקראת נסיעה לצורך מצווה כי אם לא אזי אין הצדקה לטוס.
נושא אחר:


תשובה


שלום וברכה
השאלות ששאלת הן כבדות משקל. יש לחלק בהן בין הלכה צרופה לבין דעת העולה אמנם מתוך התורה אך אינה הלכה פסוקה, ועל כן היא מותירה את ההכרעה לשאלות רוחניות פנימיות, ולתפישת חיים כוללת של תורה.
מהבחינה ההלכתית מותר ליסוע לפולין, ורבים מגדולי התורה עושים זאת. זוהי יציאה מן הארץ שאינה נחותה מעשיית מסחר או מנשיאת אישה, ולעיתם היא קשורה בתלמוד תורה - בעיקר בנסיעות המקרבות את המשתתפים בהן למורשת החסידות ויהדות פולין כולה.
ברם, אף אני נמנה עם אלה שאין דעתם נוחה מנסיעות אלה. מעבר לסיבות שמנית, אני רואה בהן היפוך הל המגמה - במקום לבנות את הזיקה לתורה דרך העתיד הצפון לנו - ירושלים - ודרך בקשת תיקון עולם במלכות שדי במציאות הארץ-ישראלית המלאה, אנו מחנכים לגעגוע לעבר, שהוא אמנם יקר לנו מאוד ואנו קשורים בו, אך אותו אנחנו רוצים להביא לארץ ישראל. החינוך העולה מנסיעות אלו הוא כי היהדות האמיתית אליה מתגעגעים הייתה בעירות פולין, ואילו אנחנו שדופים ויבשים. זה אינו חינוך לאמונה בעת תחייה, כי אם לדבר מה הפוך לחלוטין.
אינני רוצה גם שזכרון השואה יהווה את בסיס הזהות היהודית, כי אם זכרון ירושלים ועתידה הממושך. כל זה בתוספת הדבר שכתבת שהוא אמת - כל חוויה מתמסמסת בזמן קצר (אפילו קריעת ים סוף ומעמד הר סיני) ואין בנסיעות אלו כדי לעשות מהפך גדול. אם היו נותנים לרבנים את הסכום של 1000$ לנפש כדי לרומם את דמות התלמידים היה ניתן לעשות מהפכה עמוקה יותר. מובן שהדבר אינו מטיל איסור על הנסיעה, אך הוא גם אינו תומך בכך.


 

 

 

בית המדרש