ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

למה אבלים כל כך בספירת העומר?

ע"י: הרב יובל שרלו

הרב שרלו מבהיר את מעמדם של ימי ספירת העומר מבחינה הלכתית ומבהיר את ההבדל בין הלכותיהם להלכות ימי שלשת השבועות

 


שאלה:


נושא האבל בספירת העומר הוא נושא שמציק לי כבר כמה שנים.. כל פעם בספירת העומר כשאני פותחת רדיו ושומעת מוזיקה, עולים בי יסורי המצפון ואז אני חושבת.. למה בעצם אני נוהגת מנהגי אבל?
האם זה בגלל מות תלמידי רבי עקיבא? אם כן, למה אנחנו לא אבלים חודש גם על ששת המליונים שנרצחו בשואה?
אני לא ממעיטה מהמוות מזעזע של המוני תלמידי תורה, אבל למה לא לציין את זה ביום אבל אחד? (כמו נגיד יום השואה) למה כמעט חודשיים בשנה אנחנו נוהגים מנהגים של אבילות? אנחנו לא מסתפרים, לא שומעים מוזיקה, לא הולכים להופעות ודוחים חתונות וכו' בגלל משהו שקרה לפני יותר מאלף שנה.
אני רוצה להדגיש שהשאלה לא באה ממקום של התרסה אלא באמת מתוך רצון להבין את מקור מנהגי האבילות.את שלושת השבועות אני מבינה לגמרי, אבל את ספירת העומר עדיין לא... אשמח אם הרב יוכל לבאר לי את העניין...
תודה רבה!


 


תשובה:


שלום וברכה
השאלה שלך מאוד במקום. היא מחריפה עוד יותר בשל העובדה שהרמב"ן לימד שהימים שבין פסח לשבועות הם ימי "חול המועד", ואם כן הסתירה בין האבלות בספירת העומר לבין אופי הימים עצמם בולטת מאוד.
אף על פי כן נהגו ישראל במנהגי האבלות בשל שתי סיבות. ראשונה בהן היא העובדה שמות תלמידי רבי עקיבא היה טראומה שנגעה לכל השתלשלות התורה שבעל פה, וחרצה בצורה נוראה את גורלה של תורה זו. לא ניתן להשוות בין אירועים - שואה והתמוטטות העם היהודי בימי רבי עקיבא - ולקבוע מה נורא יותר ממה, אולם ניתן לומר כי מות תלמידי החכמים צילק את התורה לאורך מאות שנים. שניה בהן היא העובדה שחכמים ניתחו את אשר אירע בימי רבי עקיבא וידעו לשים את האצבע על "שלא נהגו כבוד זה בזה".
על כן ימי האבלות בספירה. יותר נכון לא לחיות בייסורי מצפון, אלא לעשות את מה שצריך ולא לעשות את מה שלא צריך.
במקביל, את צודקת כי באופן לא ברור אנו מתעלמים מהשואה, ואין לה מקום של ממש בעולמנו הדתי, בפיוטים, בקינות ובאבלות. איני יכול להבין את זאת. כל טוב ושנזכה לשמחות


 


 

 

 

בית המדרש