ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

מדוע הרב מותח ביקורת על האדמור מסלונים?מי צודק?

ע"י: הרב יובל שרלו

האם יש אפליה בעמנואל? למה הרב כתב נגד החרדים? על כך בתשובה הבאה

שאלה:

כאב לי מאוד לראות את הרב מותח ביקורת חריפה על האדמו"ר מסלונים, ש" עושה מגזענות ואפליה קדוש ה"' כלשונו של הרב.
ראשית, כל בר דעת מבין, שאין שום אפליה בעמנואל. הרי במגמה החסידית יש 30% ספרדים, ו 30% מהיושבים בכלא הם ספרדים, אז מה זה קשור לגזענות? בתקשורת אומרים שההורים נאשמים שהם לא מוכנות שבנותיהן ילמדו עם בנות ספרדיות, וזה פשוט שקר. כי עובדה שהם כן לומדות עם ספרדיות.
מרדכי בס, חילוני למהדרין, מבקר משרד החינוך לשעבר, שהיה בעמנואל שבועיים ימים כמבקר מטעם משרד החינוך, אמר במסקנות הדו"ח שהוא חיבר, כי הוא לא מצא בת אחת שעומדת בקריטוריונים של המגמה החסידית, ולא התקבלה. ואת דבריו הוא מסיים " אם אין סירוב, אפליה מנין?
הרי נציגי ההורים במגמה החסידית, הגישו לביהמ"ש תצהיר דרך העו"ד, שהם יציבו קריטוריונים ברורים של הנהגות בבית ועניני צניעות, שכל מי שיעמוד בקריטוריונים הללו תוכל להתקבל, בין אם היא אשכנזיה, ספרדיה, תימנית, כושית. ובכל אופן בית המשפט דחה זאות בטענה כי הקריטוריונים מאוד מחמירים!!! והעוולה זועקת לשמים, הרי בקריטוריונים אלו יכולים לעמוד אשכנזים וספרדים באותה מידה, אז מה גזעני פה???? הרי גם אשכנזיות רבות לא לומדות במגמה החסידית, כי אינם חפצים לעמוד בכללים הנוקשים.
אם היו חסידי סלונים משתלטים על בית יעקב ועושים שם כרצונם, הייתי מבין את בג"ץ. אבל בפועל בבנין בית יעקב לומדות כל מי שרוצה, ותלמידות המגמה החסידית למדו במבנים שונים ופיראטים. אז למי זה אכפת? שילכו לכוכים וילמדו שם עם התקנות המחמירות שלהם, שישתגעו שם שיעשו מה בא להם. מה זה אכפת למישהו? מה הרשעות הזו לתבוע אותם על ביזוי בית המשפט. האדמו"ר מסלונים אמר לא מכבר, חסידי סלונים עלו לארץ במסי"נ כבר לפני 300 שנה, ועכשיו באים ולא נותנים לנו ללמוד בדרך המסורה לנו?? הרי זה רשעות שאין כדוגמתה. הם הרי התחננו בבית משפט שהם לא צריכים שום תקציבים, רק שיתנו להם לפתןח מוסד פטור, ללא שום תקציבים, ושם יוכלו לחנך את ילדיהן בדרך שלהן, וגם זה בית המשפט לא נתן להם!!!! האם אפשר לומר אתחלתא דגאולה על מדינה ששולחת הורים לכלא בגלל חינוך ילדיהן??? אנחנו רוסיה של סטאלין פה??? אין זה סוד שקיימת אפליה רבה בציבור החרדי, ויש הרבה מה לתקן שם. אבל למען ה' מה נטפלו על היישוב המוזנח הזה? שמה זה המקום היחיד שאין גזענות, ואשכנזים לומדים עם ספרדים הן בחיידר, והן בבתי"ס. אלא שיש שם הרבה משפחות שאפילו בבית ספר של ש"ס לא מכניסים אותם. משפחות שאורח חייהם אינם תואמים כלל לציבור החרדי. לא חייבים להסכים עם אורח החיים הקיצוני של אותם חרדים, אבל זכותם לאפשר לחנך אותם כרצונם.
העותרים בכלל לא גרים בעמנואל, והתושבים שם רובם ככולם זה לא מעניין אותם כלל, אדרבא הם מפחדים שגרעין המשפחות הטובות יעזבו את היישוב, והיישוב יהפוך לעיר רפאים. אין זה סוד שהיישוב עמנואל מורכב ברובו ממשפחות רווחה עם נוער כושל ונושר.
ובינינו, האם בציונות הדתית אין אפליה? מדוע בבית היהודי אין שום ח"כ ספרדי, ובאיחוד הלאומי יש רק ספרדי אחד? מדוע בכל 7 הישיבות הגבוהות של הצה"ד אין שום ראש ישיבה אחד ספרדי? כמה אחוזים מראשי ישיבות ההסדר הם ספרדים? כמה ממזכל"י בני עקיבא לדורותיהם היו ספרדים? הרי גם מה שבחרדים לא מתחתנים אשכנזים עם ספרדים, זה לא קשור לגזענות חלילה, כי הרי גם חסידים אשכנזים לא מתחתנים עם ליטאים אשכנזים. וגם בתוך החסידים, יש חסידיות שלא נשאים אחד לשני. וזה כי הציבור החרדי הוא מאוד סגור ובדלני, וקשה לקבוצות השונות שם להתחבר עם אורח חיים שונה משלהם.
ולסיכום, האדמו"ר מסלונים הוא בן אדם נחמד וחביב, המקבל כל אדם בסבר פנים יפות, ללא הבדל גזע ומין. ורבים מהציונות הדתית מסתובבים בחסידות, כדוגמת הרב דודקביץ מיצהר, ושפירא ממועצת יש"ע (אח של הרב יהושוע שפירא), שהם ממש מסתובבים כחסידים מן השורה, וזאת בנוסף לרבים שנהנים מחיוכו החם והיחס הלבבי. האדמו"ר מסלונים ידוע באהבתו ליישוב ארץ ישראל, ובהתנתקות לא ישן בלילות. ואף אסר בבחירות לכנסת ה 17 להצביע ליהדות התורה בעקבות תמיכתם העקיפה להתנתקות, ואף קיבל על כך ביקורת ואיומים חריפים מחלקים בציבור החרדי. לאחר הפיגועים בעמנואל, אסר על חסידיו לעזוב את היישוב, מחשש שהיישוב יסגר, ובמסירות נפש שלח את חסידיו להתגורר בארץ לא זרועה. כדאי לכבוד הרב, להכיר את הווי חסידות נפלאה זו.
נ.ב. אנא!!! פרסמו באתר מכתב זה עם תשובתו של הרב, לתועלת הכלל.

 

תשובה

שלום וברכה
סוגיה כאובה זו טוב לה עתה שלא תודלק שוב, בעיקר לאור העובדה שיש ניסיונות למצוא פתרונות.
על כן אכתוב בקיצור בלבד. עוד לפני התייחסותי לתוכן דבריך, נראה לי כי אתה צריך לתקן את דבריך על מוטי בס. אני לא מכיר אותו, אולם ככל הידוע לי לא זו בלבד שהוא מנהל אורח חיים דתי לחלוטין וחבר בקהילה דתית לאומית - לא היה מקום לכתוב את הדברים מלכתחילה:
א. לעולם אין הגזענות אומרת שהיא גזענות. הבקיא בתולדות הגזענות רואה כי לעולם הנימוקים הם תרבותיים, מנהגים, הבדלים וכדו', שהם לכאורה לא גזעניים, אולם הקורא היטב, ולא זו בלבד אלא שהמכיר את המציאות היטב, רואה כי מדובר בדיוק בגזענות. לא זו בלבד, אלא שהביטויים השונים שנאמרים בדיון הזה מלמדים על כך.
ב. קריאת תקנות בית הספר מלמדת כי מדובר למעשה במחיקת הזהות הספרדית. בחורה ספרדיה שהוריה הסכימו למחיקת הזהות הזו תתקבל לבית הספר. זו בעיניי גזענות. לא זו בלבד, אלא שחומות ההפרדה ועוד דברים שלא ייעשו מעצימות את מה שכתבת.
ג. אני נוהג שלא לעסוק בשום נושא עד שאני לא שומע את הצדדים כולם וקורא את הדברים. אני חושב שזה איסור תורה שלא לנהוג בדרך זו של ''ודרשת וחקרת היטב''. לא כתבתי את דבריי בלי להכיר את הדו''ח של מרדכי בס. ההבדל בין עמדתי ובינו אינו הבדל בעובדות, אלא בפרשנות משמעותן: היא שהוא החליט שאין מדובר בגזענות בשל מה שגם אתה כתבת, וטען כי אם יש ספרדיות בבית הספר הדבר מלמד שאין זו גזענות. פרשנותי לעובדות כאמור היא שונה.
ד. השאלה העקרונית האמנם על פי ההלכה רשאית כל חברה לבנות לעצמה את מוסדות החינוך שלה בצורה זו, ולתבוע מן הציבור להכיר בזכות הזו ולעתים אף לממן אותה, היא שאלה מרתקת מבחינה הלכתית ולמעשה גם מבחינה דמוקרטית. אינני רוצה לדון בה במסגרת הזו, אולם אומר שיש מקורות בהלכה לכאן ולכאן. גם מבחינה היסטורית הבה נזכיר לנו (בנושאים אחרים) כי רבן גמליאל כפה את רבי יהושע לבוא ביום הכיפורים שחל להיות על פי חשבונו, ולא הניח לקבוצה נפרדת לחיות לפי לוח שנה אחר. אני מדגיש שאין הנידון דומה לראיה, אלא רק מלמד על כך שהנושא העקרוני - מתי זה ''לא תתגודדו'' וקריעת עם ישראל, ומתי זו אוטונומיה רוחנית - הוא נושא עצום, אולם אין הוא קשור למה שאני כתבתי עליו.
ה. אתה צודק שהמערכה על הגזענות לא הייתה צריכה להיות בעמנואל. מניסיוני בסוגיות ציבוריות הדבר הזה מתרחש הרבה פעמים, שהנושאים העקרוניים ביותר נידונים לא על הקרקע הטובה ביותר לדיון עליהם. אני לא הייתי פותח במאבק בעמנואל. לא זו בלבד, אלא שאני חושב שלא פחות מכך - בג''ץ שגה כל כך באלימות שהוא הפעיל כלפי ההורים, ואף כתבתי את הדברים לכתחילה.
ו. בציונות הדתית מתקדמים כל הזמן לקראת פחות אפליה. ההוכחה החזקה ביותר לכך הוא הנישואין, שהם למעשה עוקרים את הבעיה מלכתחילה. לצערי הדבר לא קיים בחברה החרדית, אלא בקרב בעלי תשובה, שזו סוגיה כואבת בפני עצמה.
ז. לאחר שעניתי לדבריך, לא אמנע מלכתוב את הכאב הגדול ביותר שלי: בכל מכתבך, ובכל העיסוק בנושא הזה, מדבר כל אחד רק על הצד שלו. שים לב שבמכתבך לא התייחס לעובדה שמאות ואולי אלפי בנות ספרדיות מקופחות מנודות ומודרות (דבר שלא קורה כלל בציונות הדתית !) ונאמני היהדות החרדית אינם משמשים להן לפה, ותובעים את גאולתם. תורת ד' לימדה אותנו לעמוד לצד הצודק, ולא זו בלבד אלא ש''האלוקים יבקש את נרדף''. נדרשתי לנושא לא בשל זהותי הדמוקרטית (ראה את הסעיף הראשון והשני בדבריי המקוריים) כי אם מכוח אמונתי העמוקה, כי זהו חילול שמו של הקב''ה, ולא מדובר בהתקדמות דתית ובהקפדה דתית כי אם בדיוק בכיוון ההפוך שלה. את הזעקה הזו צריך להשמיע.
כל טוב

 

 

בית המדרש