ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

האם יש "הלכות שמות"?איך מבטלים שם שנוסף?

ע"י: הרב יובל שרלו

הוספתי שם וזה לא מועיל לי, מה לעשות?איך מבטלים שם?האם זה עוזר? על כך בתשובה הבאה

 


שאלה:


שלום לרב, 
שאלה לא פשוטה אבל אשמח לתגובה - תודה מראש. 
מזה זמן מה, לאחר תקופה ממושכת של התפתחות בתורה וברוחניות, הרגשתי צורך להוסיף שם לשמי הקיים. פניתי לרב כלשהו בפורום (לא באתר זה), התשובה היתה - מבלי לדעת מה שמי הנוכחי - שהשם שרציתי להוסיף הוא כשלעצמו שם טוב (שמה של אחת האמהות בתורה), ואם אני רוצה הרב יוסיף לי שם באחת השבתות בישיבה. הסכמתי בשמחה. 
בשבת בה נעשתה ההוספה, לא הרגשתי כמעט דבר. אבל למחרת קיבלתי הודעה שנעשה לי שינוי שם, ושמי החדש הוא השם שרציתי: שמי הנוכחי ותוספת שם. השם השני נוסף בתהליך בישיבה עם עוד כמה שמות של אחרים, ובסיום התהליך קראו פרקי תהלים להצלחת השמות והרב אמר "יהי כתינוק שנולד" וכד'. 
כמובן מאותו יום התחלתי לקרוא קי"ט של שני השמות (המקורי והתוספת), התכוונתי לעשות זאת למשך 40 יום כמקובל, אבל מאז נעשה רפיון ברצון: פתאום אני לא מרגישה ששם זה מתאים, קריאת קי"ט נעשית לי טרחה (ואין לי בעיה לקרוא קי"ט באופן כללי), אני מרגישה כאילו שהשם לא ממש התווסף לי, כששואלים מה שמי אני אומרת את שמי המקורי ולא מוסיפה את השם החדש. 
הייתכן שהתהליך שנעשה ללא נוכחותי פשוט לא "תפס"? הייתכן שלא ממש נעשה לי שינוי שם? 
כי תמיד חשבתי שלאחר הוספת השם אשמח מאד להשתמש בשני השמות וכו'. 
שאלה נוספת: מאחר שהוספת השם לא מורגשת בי, האם ניתן להמשיך עם השם ה"ישן" מבלי לבצע דבר? או שעלי לקבל "מי שברך" על השם הישן והכל יחזור לקדמותו, עוד לפני שהשם החדש נעשה לי כ"קניין"? 
ההרגשה שלי היא שהשם החדש לא באמת התווסף, אולי התהליך היה פגום, אולי זה צריך להתבצע עם יותר כוונה מצד המבצע, ואולי הכ לנעשה תקין ואני צריכה לגדול יותר. הדבר גורם לי מעט מצוקה, אודה על תגובה 


תשובה


שלום וברכה 
קשה לענות על שאלה זו, שהלוא אין מושג של ''הלכות שמות''. נראה מדברייך כי הוספת השם שלך נעשתה מרצונך ומהסכמתך, ובדרך בה מקובל להוסיף שמות. על כן, אין את יכולה להתנער מכך. על כן, קשה לטעון שהתהליך לא ''תפס''. מה שאת לא מרגישה את הדברים יכול לנבוע מכיוונים רבים ומגוונים. קשה בכלל לצפות כי אדם ירגיש טוב יותר לאורך זמן בגלל דברים חיצוניים שנעשו לו, כמו הוספת שם, ולמעשה זה לא מפתיע כלל ועיקר. לא ברור כל כך למה ציפית, ומה חשבת שיתרחש לאחר שתוסיפי שם. לפיכך, גם כדי ''להיפטר'' מהשם השני יש לעשות מעמד כזה בבית הכנסת. 

כל זה נכתב לאור הסברא הפשוטה מתוך עולמה של תורה. אני לא יכול שלא לציין את העובדה כי נראה לי שכל הכיוון שאת מחפשת אינו הכיוון שיעשה אותך שמחה באמת. אדם נעשה שמח ומחובר כאשר הוא פועל מכוח הבחירה החופשית הפנימית העמוקה שלו, והוא בוחר בטוב ומואס ברע, ועל ידי כך הוא נעשה קרוב יותר לריבונו של עולם. 

כל טוב 


 


 


 

 

 

בית המדרש