ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

הלכות ליל הסדר

ע"י: הרב גיל דביר

הרב גיל דביר מגיש את הלכות הסדר בצורה סדירה ובהירה

 


הלכות ליל הסדר


 


ההכנות לסדר


בכדי ששולחן הסדר יהיה אטרקטיבי עבור הילדים, על עורך הסדר ושאר המבוגרים להתכונן לכך (להכין דברי תורה, חידונים,הצגות , פרסים וכד').


זיכרו להכין: מי מלח, עלי חסה בדוקים מתולעים, חרוסת, זרוע צלויה, ביצה מבושלת וירק לכרפס (סלרי, תפו"א).


המלצה: על כל בני הבית לישון בצהריים שלפני הסדר!!


 


הסבה


טעם ההסבה: א. דרך חירות. ב.זכר לכך שאבותינו הסבו דרך חירות ("ויסב ..." שמות יג, יז-יח).


לפי הטעם הראשון אין טעם להסב כיום, וכך כתב הראבי"ה, אלא שרוב הפוסקים כתבו שגם היום חובה להסב, וכך הלכה.



מתי מסיבים? באכילות המצה וד' כוסות.



כיצד?
מטים את הגוף לצד שמאל. (בסדר משפחתי גדול לא ניתן לסדר כסא עם כריות לכל אחד, לכן ניתן להסתפק בריחוק הכסא מהשולחן כך שהכסא מונח בזוית של כארבעים וחמש מעלות ביחס לשולחן ואז להניח את היד השמאלית על השולחן ולהסב).



על מי מוטלת מצוות הסבה? הרמ"א כתב שנשים לא נוהגות להסב , בהסתמך על הראבי"ה.



שכח ולא הסב: שו"ע: יחזור בכל המצות ובד' כוסות. רמ"א: יחזור רק בכוס ה-3 בלא ברכה כי נמצא בתוך הסעודה ולא נראה כמוסיף על הכוסות. במצות יש לחזור על אכילת הכזית מצה הראשון, וכן על האפיקומן כשנזכר לפני ברכת המזון (אם לא קשה עליו האכילה).


 


קדש


  • בעל הבית יעשה קידוש ויוציא את כולם ידי חובת קידוש אך בניגוד לשבת, כל אחד חייב שתהיה לפניו כוס ושישתה ממנה. עדיף יין אדום, אך אם הלבן משובח ממנו עדיף היין המשובח. כמו-כן יוצאים ידי חובה במיץ ענבים.

  • שיעור הכוס: לפי הגר"ח נאה- 86cc (חצי כוס חד פעמית רגילה). לפי החזו"א: 150cc.

  • לכתחילה יש לשתות רוב כוס וללא עיכובים.


 


ורחץ


דין זה אינו קשור דווקא לפסח, אלא כל השנה יש ליטול ידיים לפני דבר שטיבולו במשקה.


 


כרפס


הטעם לכרפס הוא לעורר את הילדים לשאול.


יש לכוון בברכת "האדמה" גם למרור, אם שכח - לא יברך שוב.


לכתחילה אוכלים פחות מכזית כדי לא להיכנס לספק ברכה אחרונה.


 


יחץ


חוצים את המצה האמצעית משום שהמצה היא לחם עוני ועני דרכו לאכול פרוסה (ולא לחם שלם). עם החצי מחביאים את האפיקומן.


 


מגיד


מצווה מן התורה לספר בליל הסדר את סיפור יציאת מצרים וכל המרבה הרי זה משובח.


זכרו!!! הילדים הם עיקר ומרכז הסדר, השתדלו לשתף אותם ולהפעילם כיד הדמיון הטובה עליכם.


יש לספר ברמה המובנת למשתתפים, ולהתמקד בילדים. ניתן לעודד הקשבה ע"י פרסים וכד'.


 


רחצה


נטילה בברכה ככל נטילה על פת.


 


מוציא - מצה

א.
מצווה מן התורה לאכול כזית מצה שמורה (יש המקפידים לאכול מצת יד בכדי שלא יהיה חיסרון ב"לשמה").
ב.  אוכלים שיעור של שני זיתים, האחד כנגד "המוציא" והשני כנגד "אכילת מצה". 
ג.  אכילה זו יאכל בפעם אחת ובלי הפסק (אך אסור לאכול אכילה גסה).

שיעור כזית מצה: לפי רוב הפוסקים הספרדיים יש לאכול מצת מכונה שלמה לכל אחד מה"כזיתים" (סה"כ 4 מצות!!). לפי הפוסקים האשכנזיים יש לאכול כשליש מצה בכל אחד מה"כזיתים" (יש אומרים ששיעור כזית הוא רבע מצה, והמתקשים גם בזה יוכלו לסמוך על הפוסקים שכזית הוא כשיעור זית שבזמננו = עשירית מצה).


 


מרור


יברך "על אכילת מרור" ויאכל כזית מרור (עלה בינוני של חסה בדוקה ונקייה מתולעים או כזית חזרת) בלא הסבה.


 


כורך


כזית מהמצה השלישית + כזית מרור וטובלים בחרוסת. אוכלים בהסבה!!


 


שולחן עורך


יש מנהג לאכול ביצים (זכר לקרבן חגיגה). זכרו, אין לאכול בשר צלי.


לא לשכוח להשאיר מקום ל- 2 זיתי אפיקומן ול-2 הכוסות.


 


צפון


  • בסוף הסעודה אוכלים כזית מצה (כשליש מצה או כרבע מצה), ויש מקפידים לאכול שני כזיתים.

  • לכתחילה יש לסיים את אכילת האפיקומן עד חצות הלילה ובדיעבד ניתן לאכול כל הלילה.

  • לאחר האפיקומן לא אוכלים דבר עד השינה (מלבד כוס שלישית ורביעית) כדי שנישאר עם טעם מצה בפה.


 


ברך


ברכת המזון ולאחריה כוס שלישית.


 


הלל


מדוע נשים חייבות בהלל? מדוע ההלל נאמר בלילה? מדוע הוא נאמר בישיבה?


אמירת ההלל בליל הסדר היא לא מדין עדות על אירוע היסטורי, אלא מדין שירה, הודאה לקב"ה על נס שאנו חווים אותו בליל הסדר, כאילו יצאנו עתה ממצרים. לאחר ההלל כוס רביעית.


 


יהי רצון שנעשה את סדר הפסח כהלכתו ובעזרת ה' נזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים.


 


 

 

בית המדרש