ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

המשך דיון שירת נשים: מה נקרא טקס צבאי ומה נקרא טקס הווי

ע"י: הרב יובל שרלו

הרב שרלו מסביר ומחדד מה נקרא טקס צבאי ומה לא בעקבות האירוע בבה"ד 1


שאלה:


שלום לרב שרלו
אני קצין בצבא, ואני נוהג בדרך כלל לפי מה שאתה כותב. קראתי את מה שכתבת והולך בדרך הזו.
הבעיה היא שכתבת רק על שני הקצוות - הקצה של טקס והקצה של הווי. הבעיה היא עם כל מה שבאמצע - סיום מסלול או קורס או ערב מורשת קרב. למשל, מה היית אומר על המקרה של בה"ד 1. רציתי לדעת מה עמדתך ההלכתית.
תודה


 


תשובה:


שלום וברכה

הדברים שכתבתי במכתבי לישיבה נכתבו בלי קשר ישיר למאורעות של בה''ד 1. כתבתי בפתיחה להם, וגם אמרתי זאת כמה וכמה פעמים ברדיו, כי למיטב הבנתי (אם כי לא שמעתי את כל הצדדים) אני סובר שהיה כשל פיקודי חמור בבה''ד 1, וכי אם העובדות כפי שפורסמו נכונות - לא זו בלבד שצריך להחזיר את הצוערים לקורס אלא שהיה צריך מלכתחילה לנהוג אחרת לחלוטין מבחינה פיקודית. השאלה שמעניינת אותי היא השאלה העקרונית ולא השאלה הנוגעת למקרה זה עצמו.
במכתבי המקורי כתבתי בצורה המפורשת ביותר, כפי שציינת, כי עמדתי נוגעת לטקסים בלבד. לא כתבתי ולא הרחבתי את הדברים ליותר מטקס צבאי במובן הרשמי והמלא של המילה. אירוע של ערב מורשת קרב או סיום מסלול או כל דבר אחר - אינו טקס במובן החשיבות העליונה שכולם יהיו שם. רק טקסים כמו טקסי יום הזיכרון, הנערכים במפקד צבאי והחשיבות העליונה היא שכולם יהיו שם, כלולים ביכולת ההגדרה של ''ליכא דרכא אחרינא''. זה הדבר היחיד עליו כתבתי, ולא על שום דבר אחר.
אם מישהו ניצל את עמדתי זו - הוא לא קרא את מה שכתבתי לכתחילה, ולא זו בלבד אלא שידעתי מראש שיכול בעל דין לבוא ולטעות, ועל כן כתבתי דברים מפורשים מלכתחילה, והניצול של הדברים נעשה ברשעות.
לדעתי, אין כל בעיה שהצבא יאמץ את הנוהל הזה, ועל ידי כך במקום לחדד את המחנות הדבר יביא בדיוק לכיוון ההפוך. לפי מה שדברתי עם רבנים רבים מאוד - הרבה מאוד הסכימו עם עמדה זו מלכתחילה. יש בינינו דיון בשאלה האם גם במצב זה יש להניח לחייל שאינו יכול לשאת את זה שלא להיות במסדר, אולם השאלה בה אני דנתי היא השאלה של העמדה הרבנית ולא השאלה הצבאית.
כל טוב ובהצלחה

 

 

בית המדרש