ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

מה בין יהדות להנלניזם? שיעור מצולם עם דף מקורות.

ע"י: הרב יובל שרלו

לקראת חנוכה הרב שרלו עוסק באגדה ממסכת תמיד דף לא. "אלכסנדרוס וחכמי הנגב" המתארת מפגש בין חכמי ישראל לאלכסנדר מוקדון. האגדה בעצם מסבירה את ההבדלים בין היהדות לבין ההלניזם. עשר השאלות ששואל אלכסנדר הן נקודות המחלוקת העיקריות.

 

אלכסנדרוס וזקני הנגב


תמיד לא ע"ב


 

עשרה דברים שאל אלכסנדרוס מוקדון - את זקני הנגב, אמר להן:

(1) מן השמים לארץ רחוק, או ממזרח למערב?  אמרו לו: ממזרח למערב, תדע: שהרי חמה במזרח - הכל מסתכלין בה, חמה במערב - הכל מסתכלין בה, חמה באמצע רקיע - אין הכל מסתכלין בה; וחכמים אומרים: זה וזה כאחד שוין, שנאמר "כגבוה שמים על הארץ [וגו'] כרחוק מזרח ממערב", ואי חד מינייהו נפיש נכתוב תרווייהו כי ההוא דנפיש! ואלא חמה באמצע רקיע מ"ט אין הכל מסתכלין בה? משום דקאי להדיא, ולא כסי ליה מידי.

(2) אמר להן: שמים נבראו תחלה או הארץ? אמרו: שמים נבראו תחלה, שנא' בראשית "ברא אלקים את השמים ואת הארץ".

(3) אמר להן: אור נברא תחלה או חשך? אמרו לו: מילתא דא אין לה פתר. ונימרו ליה: חשך נברא תחלה, דכתיב "והארץ היתה תהו ובהו וחשך", והדר "ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור ? סברי: דילמא אתי לשיולי מה למעלה ומה למטה, מה לפנים ומה לאחור. אי הכי, שמים נמי לא נימרו ליה ? מעיקרא סבור: אקראי בעלמא הוא דקא שייל, כיון דחזו דקהדר שאיל, סברי - לא נימא ליה, דילמא אתי לשיולי מה למעלה מה למטה, מה לפנים ומה לאחור.

(4) אמר להם: אידין מתקרי חכים? אמרו ליה: איזהו חכם - הרואה את הנולד.

(5) אמר להם: אידין מתקרי גבור? אמרו לו: איזהו גבור - הכובש את יצרו.

(6) אמר להן: אידין מתקרי עשיר? אמרו ליה: איזהו עשיר - השמח בחלקו.

(7) אמר להן: מה יעביד איניש ויחיה? אמרו ליה: ימית עצמו. מה יעביד איניש וימות? יחיה את עצמו. אמר להן: מה יעביד איניש ויתקבל על ברייתא? אמרו: יסני מלכו ושלטן. אמר להו: דידי טבא מדידכו - ירחם מלכו ושלטן, ויעבד טיבו עם בני אינשא.

(8) אמר להן: בימא יאי למידר, או ביבשתא יאי למידר? אמרו ליה: ביבשתא יאי למידר, דהא כל נחותי ימא לא מיתבא דעתיהון עד דסלקין ליבשתא.

(9) אמר להן: אידין מנכון חכים יתיר? אמרו לו: כולנא כחדא שוויין. דהא כל מילתא דאמרת לנא - בחד פתרנא לך.

(10) אמר להן: מה דין אתריסתון לקבלי? אמרו ליה: סטנא נצח. אמר להן: הא אנא מקטילנא יתכון בגזירת מלכין! אמרו ליה: שלטן ביד מלכא, ולא יאי למלכא כזב.

מיד אלביש יתהון לבושין דארגוון, ושדי מניכא דדהבא על צואריהון.

אמר להן: בעינא דאיזל למדינת אפריקי! אמרו ליה: לא מצית אזלת, דפסקי הרי חשך. אמר להן: לא סגיא דלא אזלינא, אמטו הכי משיילנא לכו, אלא מאי אעביד? אמרו ליה: אייתי חמרי לובאי דפרשי בהברא, ואייתי קיבורי דמתני, וקטר בהאי גיסא, דכי אתית (באורחא) נקטת בגוייהו, ואתית לאתרך.

 

עבד הכי, ואזל מטא לההוא מחוזא דכוליה נשי, בעי למיעבד קרבא בהדייהו. אמרו ליה: אי קטלת לן - יאמרו נשי קטל, אי קטילנא לך - יאמרו מלכא דקטלוהו נשי!

אמר להן: אייתו לי נהמא! אייתו ליה נהמא דדהבא, אפתורא דדהבא. אמר להו: מי אכלי אינשי נהמא דדהבא? אמרו ליה: אלא אי נהמא בעית, לא הוה לך באתרך נהמא למיכל, דשקלית ואתית להכא?

כי נפיק ואתי, כתב אבבא דמחוזא: אנא אלכסנדרוס מוקדון, הויתי שטייא עד דאתיתי למדינת אפריקי דנשיא, ויליפת עצה מן נשיא.

כי שקיל ואתי, יתיב אההוא מעיינא, קא אכיל נהמא, הוו בידיה גולדני דמלחא, בהדי דמחוורי להו - נפל בהו ריחא. אמר: ש"מ: האי עינא מגן עדן אתי, איכא דאמרי: שקל מהנהו מיא טרא באפיה. איכא דאמרי: אידלי כוליה, עד דמטא לפתחא דגן עדן,

רמא קלא: פתחו לי בבא! אמרו ליה: "זה השער לה'" וגו'. אמר להון: אנא נמי מלכא אנא, מיחשב חשיבנא, הבו לי מידי! יהבו ליה גולגלתא חדא, אתייה תקליה לכוליה דהבא וכספא דידיה בהדיה - לא הוה מתקליה. אמר להון לרבנן: מאי האי? אמרי: גולגלתא דעינא דבישרא ודמא - דלא קא שבע. אמר להו: ממאי דהכי הוא? שקלי קלילי עפרא וכסייה - לאלתר תקלא, דכתיב "שאול ואבדון לא תשבענה" וגו'.

צפייה בשיעור

 

 

בית המדרש