ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

הגנה על הנבל והלכות לשון הרע

ע"י: הרב יובל שרלו

מה היחס בין הלכות לשון הרע לבין הצורך להזהיר מנבל? על כך בתשובה הבאה

שאלה:

לרב שרלו,
שלום וברכה. השאלה שלנו נוגעת גם לפן האישי וגם לפן החברתי שבעניין.
לפני כחודשיים ערכנו מסיבה להולדת ביתנו. הזמנו קייטרינג מבחורה שקיבלנו המלצות עליה מחברים. הבנתי שהיא בעלת חברה של אירועים. לפני האירוע היא הגיעה אלינו הביתה ופירטה את מרכיבי התפריט, העיצוב וכדומה. בדיעבד, היו דברים מחשידים אצלה אך באותה פגישה היא עשתה רושם מאוד אמין ונחמד.
ביום האירוע היא לא הביאה כשליש מהדברים שסיכמנו איתה. כשדיברתי איתה בסוף האירוע, סיכמנו שהיא תחשוב איזה סכום להוריד ונדבר לאחר כמה ימים. אני ניסתי להשיג אותה אך בשלב מסוים הבנתי שהיא פשוט מתחמקת ממני במתכוון (לא עונה, מנתקת..).
החלטנו לתבוע אותה ושלחנו מכתב התראה שכמובן לא נענה. כמו כן, ניסינו לברר את כתובתה. כאן-פשוט פתחנו תיבת פנדורה... מסתבר שהחברה שבשמה היא מציגה את עצמה לא קיימת כבר מספר שנים. כמו כן, ראינו שהיא מפקידה את השיקים ב-CHANGE שכן כנראה אין לא חשבון בנק וכמובן גם הכול בשחור.
זה הסיפור בגדול. שאלתנו היא האם דבר כזה יש להפיץ בתפוצה רחבה? וגם, האם זה בסדר לדווח למס הכנסה על מעשיה? העניין הוא שאנחנו מתלבטים כי לנו אכן נעשה עוול אך שאר הפרטים ידועים לנו ממישהו שמכיר אותה (חוץ מזה שראינו שהיא הפקידה את השיקים לחברות צ'נג'). וכן "להלשין" למס הכנסה נשמע לנו קצת מתנכל (על אף חוסר המוסריות שבמעשיה). אציין שממס הכנסה ייתכן ונרוויח גם כסף באופן אישי אם נדווח וזה אכן יתברר כאמת.
עוד נציין כי אצלנו מדובר בסכום יחסית נמוך (כי מדובר באירוע לא גדול) אך אנו מרגישים לא נוח בכלל שהיא מסתובבת וממשיכה לערוך עוד אירועים...מצד שני, אנחנו יודעים שהיא התחתנה ממש לאחרונה והיא בחורה יחסית צעירה.
תודה רבה וסליחה על האורך.

 

תשובה:

שלום וברכה

דיני לשון הרע והלבנת פנים לא נודעו להגן על מי שנוהג שלא כשורה. להפך, הם באו להגן על הצדיק. במקרה הזה, בני אדם שיזדקקו לקייטרינג הזה ייצאו נפגעים שלא באשמתם, ויש לך אחריות כלפיהם מדין ''לא תעמוד על דם רעך''.
על כן, אין שום מעשה צדיקות בלשתוק, אלא דווקא בהפצת הסיפור לאור כללי ההלכה. פעמים רבות אנשים עושים טעות, ובשל הרצון שלא לדבר לשון הרע או לא להלבין פנים הם נותנים פרס למי שעשה עוול, ולמעשה פוגעים פגיעה חמורה דווקא בנפגעים. הדבר מנוגד ממש להלכה, שכן ההלכה עוסקת הרבה ביחס בין החובות כלפי הצד הנפגע ובין החובות להימנע מלשון הרע וכדו'.
אני מבקש להדגיש את שכתבתי פעמים רבות באתר זה: תחום לשון הרע הוא מהתחומים החמורים ביותר בהלכה, וחובה גדולה להקפיד בדינים אלה בצורה עילאית. המאבק בלשון הרע צריך להיות מאבק בלתי מתפשר. דווקא משום כך חייבים לזכור כי יש לפעול לאור ההלכה, כיוון שלא פחות מכך אנו מחויבים לא לעמוד על דם רענו, לבער את הרע מישראל ולדאוג שכל ישראל ישמעו וייראו. על כן אנו פונים להלכה, והיא המדריכה אותנו מה לעשות ביחס בין התחומים השונים. כללי ההלכה מופיעים בחפץ חיים, ואתם צריכים לפעול בדיוק לפיהם: לכתוב רק את מה שאתם יודעים, לכתוב מה שמספרים אבל להדגיש כי אתם לא יודעים אם זה נכון, לנסות קודם (אני מבין שניסיתם) ליצור קשר איתה כדי לפתור את הבעיה וכדו'. לאמור: יש לנהוג בדיוק לפי ההלכה, והיא מכוונת את דרכנו בצורה מופלאה, וקובעת את היחס הנכון בין הנושאים השונים.

 

 

בית המדרש