ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

כוכבי כשרות למלונות זה טוב?

ע"י: הרב יובל שרלו

האם הרעיון של הרבנות לחלק כוכבי כשרות למלונות הוא טוב? לא בטוח לפי הרב שרלו...

שאלה:

כבוד הרב שרלו שליט"א

אתה לא מכיר אותי אבל אני תלמיד מובהק שלך, שקורא כמעט כל דבר שאתה כותב שמופיע באינטרנט וממש הולך בדרך שלך. אתה ממש חזקת אותי ביראת שמים ולאהוב את התורה ואני בישיבה לומד יותר בהתמדה ושומר יותר על כל ההלכות.
פורסם בעיתונות כי הרבנות הראשית הולכת לעשות כוכבים למלונות בנושאים דתיים כדי שאנשים יוכלו לדעת אם מתאים להם המלון מבחינה דתית או לא. רציתי לדעת מה דעתו של כבוד הרב על הנושא הזה.

תודה

 

תשובה:

שלום וברכה
א. עצם הרעיון של מתן דיווח לציבור על רמתו של המלון בתחום הרוחני והדתי – הוא דבר חיובי חיוני ונכון. זהו חלק ממהלך צרכני, בו אדם המזמין מקום במלון מקבל את המידע הדרוש לו, והוא יכול לבחור בין האפשרויות השונות. זכות גדולה היא לציבור שההכרעה שלו לאיזה מלון ללכת אינה קשורה רק ברמת האוכל או בטיב הבריכה, אלא גם בשאלות הנוגעות לשמירת שבת, צניעות וכדו'. הביצוע של הרעיון הזה הוא כל כך בעייתי, עד שאני חושב שצריך מאוד מאוד למתן אותו.
ב. למהלך כזה שני שלבים. שלב אחד והוא קביעת הקריטריונים. אני מתקשה לראות את העולם הרבני מסוגל להגיע להסכמה מהן הקריטריונים הראויים למתן ''ציון'' או ''דרוג'' במקום גבוה. האם טלוויזיה בחדר תפסול דרוג גבוה ? האם העולם הרבני יגדיר את אורך החצאיות של המלצריות ? האם העולם הרבני יבחן את זוית הראייה שבין המרפסת בחדר 305 ובין הבריכה ? האם העולם הרבני יכריע כיצד יגישו בקבוקי שתיה קרה בשבת ? האם הוא יספור את מספר הגויים במלון ? האם צורת המחיצה בבית הכנסת, הסופר שכתב את ספר התורה וכדו' יהיו קריטריונים וכדו'. לא זו בלבד, אלא שאני מניח, ולמעשה מקווה, כי תהיה מחלוקת גדולה בדבר הכנסת כשרותו של בית המלון בתחום דיני ממונות למדרג: האם הוא משלם כראוי לעובדיו ? האם הריבית הנגבית בו מותרת על פי ההלכה ? האם הוא מונגש לבעלי מוגבלויות ? אלו דברים שהם חיוניים על פי ההלכה לא פחות מהנושאים המוגדרים בדרך כלל כ''דתיים'', ואני חושש כי רבים רבים מבתי המלון שיומלצו בגלל דיני צניעות יופקרו בגלל הנושאים האלה. השלב הראשון הזה הוא אפוא שלב מרתק מאוד, שהוא כמובן גם מעסיק אותי, והשאלה כיצד נקבע סולם ''כוכבים'' לדרוג מלונות.
ג. השלב השני לאחר קביעת הקריטריונים הוא כמובן שלב המדידה, לאמור: הביקור בכל מקום ומקום ובדיקת המציאות – האם היא עומדת בקריטריונים שנקבעו מראש. זו בעיה סבוכה לא פחות, ואני מתקשה לראות את העולם הרבני בא ומודד. בשל העובדה שמעורבים בדברים הרבה מאוד ענייני ממונות – הפתח לשחיתות, לטובות הנאה, לשיחוד, למאבקים בין חצרות שונים וכדו' הוא עצום, וקשה לומר שהעולם הדתי נקי מהם. בסופו של דבר, נזקו של מהלך זה יהיה רב מתועלתו.
ד. על כן, על אף המגמה החיובית והשבח לחברה – אני מציע לרדת מהרעיון הזה מהר מאוד, ולפעול בדרך הרבה יותר מתונה והרבה יותר זהירה, עם האחריות הגדולה להציף את נושא אופי הבילוי למקומו הראוי מבחינה דתית. לו זה היה תלוי בי הייתי מנסה לקבוע קווים כלליים מינימאליים (כמשנתי שבנושאים ציבוריים יש ללכת למכנה המשותף שיכול להכיל את עם ישראל כולו ככל הניתן), להפיץ אותם בין בעלי המלונות ולומר להם כי לזה אנחנו מצפים במלונות, ולהניח לשיווק של המלון עצמו ולמאבק על כספו של הציבור הדתי לעשות את שלו. במקביל כמובן לחנך את עצמנו, לא בדרך כל כפייה אלא בדרך של העצמה, שבחירת מקום בילוי ונופש צריכה להיות חלק מיראת שמיים ולא מנוגדת לה. מכאן ואילך, להניח לשוק להתנהל בדרך שלו, וככל שירבו האנשים בתוכנו שנושאים אלה יהיו חשובים להם – כן ירבו המקומות שיפעלו כך. זה נראה לי הרבה יותר נקי, הרבה יותר יעיל והרבה יותר משמעותי מאשר הכניסה לדירוג.
ה. צריך מאוד להיזהר שלא לפתח בתוכנו את ''משמרת הצניעות'' או כל מיני פעולות כוחניות, המבקשות לכפות על אדם להגדיר את עצמו בצורה מסוימת לאור השאלה לאיזה מלון הוא הולך. הנזק מזה יהיה הרבה יותר מתועלתו.

כל טוב

 

לעמוד הפייסבוק של הרב שרלו - http://www.facebook.com/RabbiCherlow

 

 

בית המדרש