ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

מה זה אומר ´ישיבות הקו´?

ע"י: הרב יובל שרלו

הרב שרלו עונה לבחורה ששואלת לצורך דייטים מה זה ישיבת הקו. הרב מסביר את המאפיינים של ישיבות אלו ומציע לא לבחור בחורים לפי הישיבות שלהם

שאלה:

שלום לרב שרלו

סליחה על החוצפה אבל אני מבקשת ממך לא להתחמק מהשאלה כי היא נורא חשובה לי. אתה ידוע כמי שאומר את האמת ולא מתחמק ועל כן אני פונה אליך שתסביר לי את המושג הזה. אם אתה רוצה לא לפרסם את מה שאתה כותב אתה יכול לשלוח לי אישית את התשובה אם תסכים לענות עליה.
משתמשים הרבה במינוח "ישיבות הקו" ואני רוצה להבין למה קוראים להן ישיבות הקו, ומה "קו" בישיבות האלה והם זה תואר גנאי או תואר שבח ועוד דברים כדי שאבין על מה כל הזמן מתווכחים.

סליחה על הישירות אבל אני צריכה להבין כי הציעו לי מישהו מישיבת קו ואני רוצה לדעת אם אני יכולה בכלל לנסות את זה.

תודה
ע.

 

תשובה:

שלום וברכה
להירגע.


המינוח ישיבות הקו הוא מינוח סוציולוגי, שמישהו המציא (אין לי מושג מי), ובכך מנסים לתאר סוג מסוים של ישיבות. אין מקום לדרוש את המינוח הזה או לעשות בו למדנות יתרה, אלא פשוט להחליט אחת משתיים: או פשוט לא להשתמש בו, כחלק מהמאבק נגד הכללות והכנסה למסגרות, או להשתמש בו כביטוי סוציולוגי המאפיין עמדה מסוימת, אך את זה לעשות ביושר ובנאמנות, ולא בהשתלחות או בבוז ולעג. זה אמור להיות לא תואר גנאי ולא תואר שבח אלא תואר מאפיין כיוון רוחני מסוים, ואם משתמשים בו – כך יש להתייחס אליו.

מהו המאפיין הסוציולוגי ? אפשר לחשוב על שני כיוונים אפשריים. כיוון אחד הוא תחום האמונות והדעות, ובדרך כלל מדברים על ישיבות בעלי גוון יותר שמרני, נוטה להתנהגויות חרדיות בתחומים מסוימים וכדו'. אולם נראה לי כי יש הרבה הבדלים בין ישיבות ה''קו'' השונות, ולא יהיה זה נכון לכנס אותם למחשבה אחת או לדרך אחת. יש גם ישיבות שנקראות ישיבות קו אפילו שאין להן קשר למשנת הרב קוק, ויש ישיבות קו שהתפלגו על נושאים מסוימים וכדו'.

הכיוון השני, שנראה לי מאפיין יותר, הוא הכיוון בתחום הארכיטקטורה של העמדות. בישיבות בהן אני למדתי ישנו מרחק גדול בין עמדות שאני לא מסכים איתן ובין עמדות שאינן לגיטימיות, לאמור: יש הרבה דברים שאחרים אומרים ואני סובר אחרת, ואפילו סובר שמה שהם אומרים הוא טעות. ברם, אני לא טוען שהדברים לא לגיטימיים, אלא שזו לא האות שלי בתורה, ושאני חושב שמדובר בטעות וכדו'. כמובן שגם בעולמי יש דעות לא לגיטימיות, אולם הן רחוקות מאוד, ואני ממעט להכתיר את עמדות הצד השני כעמדות לא לגיטימיות. כמובן שעמדה זו גם מתאפיינת ברצון לשמוע עמדות שונות, בכבוד תלמידי חכמים מכל החוגים, בהתפלמסות עם עמדות שונות וכדו'.
לעומת זאת, נראה לי כי בדרך כלל בישיבות הנקראות ישיבות קו המרחק בין שני הדברים הוא קצר מאוד, ויש אומרים קצר מידי. אם עמדה מסוימת לא נכונה בעיני המתבונן היא הופכת מהר מאוד ללא לגיטימית, ואם כן מחייבת החרמה והדרה, יציאה למלחמה נגד ותפישה כאילו האמת כולה נמצא במקום אחד. בדרך כלל זה גם מתאפיין בסרוב להשתתף בדיונים, בפאנלים, במקומות בהם מתנהל דיאלוג, וניסיון להשפיע על הקהל במכתבים פומביים חד כיווניים וכדו'.
אני חושב שזה האפיון הנכון של הדבר. זו דרך רוחנית שהם בחרו ללכת בה. אבל ההכללות האלו כאמור לא עושות הרבה טוב, והרב קוק לימד אותנו במאמר ''מסע המחנות'' כי ברגע שמתחילים להכניס בני אדם לתוך קוביות מכלילות - יוצא יותר נזק מתועלת.

עיקר העיקרים:
לזה אין קשר מוחלט לשאלת הבחור בו מדובר. ראשית, את לא הולכת להתחתן עם ישיבת קו. את הולכת להתחתן עם בחור אחד. שנית, לא כל מי שלומד בישיבת קו הוא מאפיין של ישיבת קו, וגם לו זה היה כך - כאמור לעיל זו דרך רוחנית שהם בחרו בה. שלישית, גם לו היו מאפיינים לכל בחור מישיבת קו – הדבר אינו מסתיר את העובדה שיש בהם מאות רבות של בחורים נפלאים, ובכלל – אל תבני את ביתך בדרך הזו. אם המציעים אומרים שהוא בחור טוב ובעל מידות טובות ויש אפשרות שהוא מתאים – אל תקטלגי אותו, אלא בחני את האפשרות ברצינות ותראי האם זה מתאים או לא.
כל טוב

 


לפייסבוק של הרב שרלוhttp://www.facebook.com/RabbiCherlow

 

 

בית המדרש