ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

גיבורי כח עושי דברו???

ע"י: הרב צבי יניר

הרב יניר בוחן במאמר זה את השאלה מיהם גיבורי כח עושי דברו של ה´ בשמיטה,והאם ההצעה החרדית לקניית חלק בקרקע של חקלאי כדי לקיים מצוות שמיטה בשביעית עומדת בקרטריון לברכה זו.

 


בשבוע שעבר צדה את עיניי מודעה שפורסמה בחלק מהעיתונים החרדים / דתיים (למשל השבוע פ"ת) על פני עמוד שלם, ביחס לשמירת השמיטה. כאשר קלטתי על מי היא מדברת (לקראת סוף המודעה) , לא ידעתי אם לצחוק לבכות או לכעוס.


והרי לשון ההודעה לפניכם (הדגשתי בקו תחתון את המשפט שקומם אותי במיוחד):


מצוות השמיטה לכל אחד יש חלק


וציויתי את ברכתי לכם...


היום יש לך הזדמנות וזכות גדולה לקיים מצוות שמיטה כהלכתה.


לקראת שנת השמיטה הבעל"ט התאגדו אברכים -תלמידי חכמים, בהדרכתו ובהשגחתו של הגאון[1]... ובעידודם והמלצתם של גדולי ישראל שליט"א. והקימו את 'אגודת שומר שביעית'.


מטרת האגודה לאפשר לכל אדם מישראל לקיים את מצוות השמיטה בפועל ע"י רכישת קרקע בבעלות פרטית במחיר השווה לכל נפש, אשר תהיה רשומה ברשויות על שם הרוכש. בחלקה, גידולים חקלאיים, אשר יופקרו לקראת שנת השמיטה. בכך יהא מאותם גיבורי כח עושי דברו הזוכים לקיים מצווה נדירה זו פעם בשבע שנים.


 


כמדומני שבמודעה זו באה לידי ביטוי ההידרדרות הנוראה שעברה על ציבור שלם של לומדי תורה וד"ל. אני חשבתי לתומי, ש'גיבורי כח' הם אלו ששש שנים עובדים קשה בזיעת אפם להוציא לחם מהאדמה, ובשנה השביעית אוזרים גבורה ומפקירים את אדמתם לכל. והנה מתברר שיש פטנט של אינסטנט -  קניית אדמה לצורך שביעית בלבד, בלי כל התחושה הקשה של קטיעת הרצף וששנה אחת מקור הפרנסה נגדע. למרות כל ההבדל הברור, המודעה קוראת לגיבורי האינסטנט הללו 'גיבורי כח עושי דברו' ועוד בעידודם והמלצתם של גדולי ישראל...


הלעג לרש, לאותם חקלאים שמקיזים את זעתם שש שנים זועק לשמיים, ויחד עימו החילול ה' עד לאן מדרדרים בני תורה, לחיים של מכניזציה בלא שמץ של  טקט.


כשהתחלתי לקרוא את המודעה חשבתי לתומי שמדובר בתמיכה בחקלאים שמשביתים את אדמתם וכדומ', היינו על ערבות הדדית. שהרי מזה מאה שנה שאלת שמירת השמיטה בצורה ממלכתית מעסיקה את לומדי התורה. אך מתברר שזה לא מה שמטריד את אותם אברכים וגדולי ישראל, לא הדאגה לכלל , או לחקלאים, (כנראה שהם כבר פתרו את השאלה הזו, מעניין כיצד) אלא הדאגה האישית האגואיסטית גם אם היא כביכול לשם שמיים, שכל אחד מהם יכול להוסיף לחבילת המצוות שלו, גם את מצוות השמיטה.


על כגון דא כבר זעקו הנביאים בכמה מקומות, שהקב"ה לא זקוק למכניזציה של הקרבנות אלא ללב שעומד מאחריהם, שמואל א פרק טו 'הַחֵפֶץ לַיקֹוָק בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל יְקֹוָק הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים:'.


כל הגישה המכנית הזו לשמירת מצוות היא תולדה נוראה של הגלות וכפי שהאריך הרב קוק במקומות רבים , אך כמדומה שדווקא בא"י מגיע ציבור שלם של לומדי תורה לשיאים חדשים שטרם נודעו אפילו בגלות.


זה לא התחיל משבוע שעבר. מידי פעם ניתן לקרוא על דברים הזויים נוספים , צרמוניה שלימה של קיום מצווה נדירה למשל של  פטר חמור וכדומ'. כל כגון דא כבר אומרת הגמרא ביחס לקן ציפור:


"יכול יחזור בהרים וגבעות כדי שימצא קן? ת"ל כי יקרא - במאורע לפניך"


כלומר רוב המצוות עוסקות במאורעות השוטפים העוברים על האדם, ואין שום עניין ליצור באופן מלאכותי , היכי תמצי לקיום מצווה.


 אם נקצין כדי לקלוט עד כמה מדובר בדברים שאין כל ספק שהקב"ה מעדיף לוותר עליהם... (וזאת אפילו מבלי לתקשר איתו ישירות...),   נעלה דוגמאות נוספות שאותם אגודות הזויות מוזמנות להרים את הכפפה ולהתרחב גם לכיוונים שאנו מציעים בפניהם.


למשל  מה דעתכם על אגודה לקיום המצווה הנדירה של וכתב לה ספר כריתות וגרשה מביתו' . האגודה תפעל לשינוי חוג הביגמיה בכך שיהיה מותר לשאת אישה שנייה רק כדי שיוכל לקיים בה מצות  'ושנאה האיש האחרון ' ואז יכתוב לה ספר כריתות. האגודה תדאג למצוא נשים מתנדבות שיסכימו להפוך ל'חפצא' של המצווה הנדירה הזו כדי לזכות את כלל ישראל, ובמחיר היקר של פסילתם לכהונה.


או דוגמה נוספת 'אגודת מצוות יעוד אמה עבריה'. האגודה תפעל לשינוי חוק העבדות כך שיהיה מותר ע"פ הרשויות לכל אדם למכור את בתו כחוק טרם היותה בת שתים עשרה שנים. האגודה תציע לעשות הסכם 'חמור ובני יעקב' דהיינו כל זוג אברכים יראי שמים יקבלו על עצמם למכור את בתם הבכורה לבן זוגם להסכם, בבחינת 'בנותיכם תתנו לנו ואת בנותינו ניתן לכם', ובהגיע הבת לגיל יעוד ייעד אותה בעליה לבנו הבכור. (יש אפשרות לאחד את שתי האגודות, ע"י כך שהבעלים ייעד אותה לעצמו ויקיים בה את מצות ושנאה האיש האחרון וכתב לה ספר כריתות).  בכך נזכה לקיום מצווה נדירה זו שנעלמה לפני כל כך הרבה שנים, וכל אברך יזכה לקיימה לפחות פעם אחת בחייו.


לגבי הדוגמה השלישית , תיתכן קצת בעיה, ולכן אולי נציע אותה רק לשבבניקים או למזרוחניקים. מדובר על 'אגודת אשת יפת תואר'. (מסיבות מובנות לא נוכל להציע את בשורת האגודה לבני תורה מובהקים...). האגודה תפעל לשינוי חוקי המלחמה כך שיהיה מותר לקחת נשים בשטחים כבושים, ובעת מלחמה היא תדאג לחיול מהיר של כל מי שירשם לאגודה.


ומה עם 'אגודת בן סורר מורה' ללוש לצאת ידי השיטה שדבר כזה היה כבר בהיסטוריה והוא אפשרי. 'אגודת בן סורר ומורה', תדריך הורים שבנם הוא בין כה וכה שבבניק , כיצד לדרדרו כדי שיוכל  שיעמוד בתנאים הקשים של בן סורר ומורה, ובכך מעז יצא מתוק, ויזכו הורים רבים במצווה הנדירה והמופלאה הזו.


ואם נחזור למצוות שמיטה. מצוות שמיטה לא תחזור להיות לעולם ברמה דאורייתא כפי כוונתה המקורית. כל הרעיון של השמיטה בא לידי ביטוי במציאות שכל העם חקלאים, ולא במציאות כמו בימינו שפחות מאחוז מהעם עוסק בחקלאות.


הרעיון העיקרי שעולה מפשוטו של מקרא ואכמ"ל[2] , הוא ההתחשבות בחלש והרצון שאחת לשבע שנים עשיר ורש יחושו באותה דרגה, ואחת ל50 שנה נעשה צעד דרסטי יותר שחוזרים לנקודת ההתחלה.  רק כך ניתן להבין את הקשר בן שמיטת קרקע ובין שמיטת כספים. שמיטת הקרקע גורמת לעשיר בעל האדמות לחוש את מה שחש העני כל שש השנים, שצריך כל יום או כל כמה ימים  לדאוג למזונו מחדש. 


בעידן המודרני הדרך היחידה בה ניתן לחוש כך אחת לשבע שנים, היא הלאמת כל המשכורות בשנת השבע, וחלוקתם באופן שווה, כך שמה שקרוי 'המשכורת הממוצעת במשק' לא יהיה רק נתון בטבלה, אלא משהו ממשי שכל אחד יחוש אותו בשנת השמיטה. אי"ה אם תקום סנהדרין שמקובלת על כלל ישראל , אני מאמין שהיא תדון בעניין , ויתכן שתקבל את ההצעה הזו.


מאידך ברור לכל מי שטיפת שכל טקט בקודקודו אלו הצעות היא תדחה על הסף...


 


   


 


 


 


 


   


 




[1] השמטתי את שמו מפני כבודו


[2] בקצרה אעיר שלפי פשוטו של מקרא מה שקרויה השמיטה 'שבת לה' ', אין הפרוש כמו שחושבים 'לשם ה'', שהרי כל המצוות לשם ה', וכפי שהעירו הרמב"ן והאב"ע. אלא הפירוש שבעצם חסרה כ' הדמיון כפי שמעירים האב"ע והרמב"ן, דהיינו 'כשבת ה'' דהיינו כמו שבת בראשית. לאיזה עניין שמיטה דומה לשבת בראשית נחלקו האב"ע (ויקרא כה,ב)  והרמב"ן שם.   

 

 

בית המדרש