ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

רק אתם יודעים את התשובה

ע"י: הרב שי פירון

אלול מתאפיין בבתי הספר גם בשיחות ארוכות על חובת התשובה, באינסוף הרצאות של בעלי תשובה עם סיפורים מדהימים וססגוניים, לימוד הלכות תשובה וכל מה שכרוך בכך וכמעט שכחנו: סיור סליחות מעייף עד אימה באמצע הלילה ברחובותיה של ירושלים או צפת. סיורי הסליחות הללו שבסיומם בדרך כלל העיניים יותר עצומות מפקוחות והגוף רופס עייף וכבד, מביאים למלמול חסר כוונה ופשר של מילות הסליחה. לא פעם אף חולפת לה המחשבה: למה אני לא מבין מה כתוב בסליחות הללו?

 


הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל , מי שהיה רבה הראשי הראשון של ארץ ישראל, כותב באחת מאגרותיו המכונה "אגרת התשובה" כי "כל זמן מאיר בתכונתו". מבחינה זו הימים הללו של  חודש אלול שאנו מצויים בהם, הם מיוחדים וראויים לתשובה וחשבון נפש בדיוק כפי שימי חודש אדר יפים הם לשמחה וימי אב לאבל ועצב.


מאידך יש בהנחה כי "כל זמן מאיר בתכונתו" גם סכנה גדולה: סכנת השגרה. אלול מתאפיין בבתי הספר גם בשיחות ארוכות על חובת התשובה, באינסוף הרצאות של בעלי תשובה עם סיפורים מדהימים וססגוניים, לימוד הלכות תשובה וכל מה שכרוך בכך וכמעט שכחנו: סיור סליחות מעייף עד אימה באמצע הלילה ברחובותיה של ירושלים או צפת. סיורי הסליחות הללו שבסיומם בדרך כלל העיניים יותר עצומות מפקוחות והגוף רופס עייף וכבד, מביאים למלמול חסר כוונה ופשר של מילות הסליחה. לא פעם אף חולפת לה המחשבה: למה אני לא מבין מה כתוב בסליחות הללו?


 גם הרב קוק שהרבה לכתוב ולדבר בנושא התשובה, הכיר את הסכנה שבשגרה. כך עולה מספרו "אורות התשובה" שבו כתב "ואם יבוא אדם לחדש דברם עליונים בעסקי תשובה בזמן הזה ואל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט, לא יוכל לכוין שום דבר לאמתה של תורה."משמעות דבריו של הרב קוק היא שתהליך התשובה צריך להיות מחובר "לזמן הזה". רק כך ניתן לראות את אור הישועה, רק כך ניתן ליצור תהליכים משמעותיים המעוררים שינוי. לפעמים, כאשר רוצים לקפוץ קדימה, להגיע רחוק, חוזרים לאחור כדי לרוץ ולצבור תנופה. ההליכה לאחור היא רק כדי לקפוץ קדימה. תהליך התשובה הוא חלק מהליכה לאחור שמגמתה היא הקפיצה, הדילוג, ההתקדמות קדימה. 


 חלק מהותי נוסף מההליכה לאחור תלוי בסימון המטרה: לאן רוצים להגיע? באילו גורמים סביבתיים עלינו להתחשב? מה מצב הרוח? מה מצב השביל? איפה עומד הקהל ומה הם ההישגים שאליהם הגיעו אחרים? כל ההסתכלות הזו, כלפי חוץ, לא תוביל להישגים אם בסופו של תהליך הבירור, האדם לא יתכנס פנימה יעצום עיניים ויצא לריצת החיים.


תהליך התשובה, שונה משנה לשנה. הוא מורכב מהסתכלותו של האדם על עצמו. מהתאמת דרכי התשובה ומטרותיה לזמן הזה: לזמן הפרטי ולזמן הציבורי. כל ההרצאות והמפגשים, ההצגות והסיורים לא נועדו אלא להעמיד את האדם מול עצמו ולמצוא איך הערכים האלה מתאימים לו בנקודת הזמן והמקום שבהן הוא נמצא. סיפורם של  בעלי תשובה לא נועד בכדי להתלהב מסיפור אישי. הרעיון הוא לנסות ולמצוא דרך הסיפור שלהם את נקודת התשובה האישית שלי. מכאן שגם אין תשובה חד-משמעית לשאלה מהן המטרות הייחודיות של התשובה בשנה זו. המטרות הללו משתנות ממקום למקום ומאדם לאדם. הדבר היחיד שנותר קבוע הוא הצורך (ואפילו החובה) להסתכל פנימה ולמצוא את השביל הנכון שמביא אל התשובה.

 

 

בית המדרש