ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

יציאת מצרים כמהפכה

ע"י: הרב אבי בלידשטיין

סיכום שיעור של הרב בלידשטיין שעבר את אישורו העוסק בקריאה לכל אחד לבצע מהפכה אישית על-מנת לחוש את ליל הסדר כחג חירות אמיתי

לפני כל מהפכה שוררת תחושה שלא ניתן להמשיך עם המצב הנוכחי וכי חייבים להרוס את הקיים. המהפכנים מפוצצים ומפרקים את המציאות על דעת כך שלא ברור מה יהיה בעקבות השינוי. אנו רואים במדינות שסובבות אותנו כיצד מרוב ייאוש מהמציאות הם הופכים את המדינה על אף שלא ברור כלל לאיזה מקום הם חותרים. המהפכה דורשת מאותם אנשים פשוטים לעקור את עצמם מחייהם הפשוטים, זאת מתוך תקווה מסוימת למציאות חדשה.

נדמה כי המהפכה איננה מגיעה רק מתקווה כללית לעולם שונה, אלא גם מתוך תקווה אינדיבידואלית לחיים אחרים. את להט המהפכה מלווה חלום החרות והשינוי שגורם להמונים לצאת לרחובות. המהפכה יוצרת חלום הזדמנויות המאפשר לכל אחד מאיתנו להיפתח מחדש ולנסות ליצור מציאות אחרת לעצמו. כל מהלך כללי של מהפכה מתחיל מרצף של פרטים החולם על עולם אישי שונה וחדש.

 

להשתחרר

מתי חלה המהפכה של היציאה ממצרים? ניתן לשים את האצבע על נקודה ספציפית ביותר והיא 'כחצות הלילה'. ברגע זה כל הסדר הקודם הולך לאיבוד ובמקומו סדר חדש בא לעולם. מבחינת היחס בין ישראל למצרים, ישנו מעבר מוחלט מעם של נרצעים ומשועבדים - למקום בלתי ידוע מחד, ומאידך מאפשר כל כך הרבה.

בכדי ליצור את אותה מהפכה חייבים המון אנשים שיקומו ויחליטו כי המצב הקיים איננו יכול להימשך ויוותרו על נוחותם וביטחונם. השותפות של עם ישראל וההתמסרות שלו למהלך היא הדרישה למהלך הגאולה, ואכן מי שהתעצל, מי שסירב לקפוץ מהצוק וללכת אל הלא נודע נשאר מאחור.

כאשר אנו שומעים על מהפכה עלינו לחוש מאותגרים. אנו צריכים לחוש את כל המניעות ולפרוק את העול. חג הפסח קורא לנו ליצור תנועה של התחדשות, הסרת הקליפות והגעה אל אותו רצון נעלם שהמהפכה מסוגלת לגלות. לכל אחד מאיתנו, יש כוח רצון עצום אשר מסוגל להוליד דברים חדשים מעבר למציאות הכובלת והמוגבלת. על פניו אנו חשים במציאות היום-יומית כי לא יכול להיות אחרת, אך ישנם רגעים קטנים של מהפכות אישיות המסוגלות להוליד בנו דברים חדשים מחוץ למגבלות הפשוטות.[1]

 

עולם חדש!

בדרך כלל הקשר שלנו עם הקב"ה מתקיים ביום, לעומת זאת ביציאת מצרים המהלך מתרחש דווקא בחצות הלילה. דווקא בשעת השינה, אנו מתעוררים ויוצאים מכל הסדרים והקביעויות. בליל הסדר יש גילוי של חרות מתחדשת, השראת שכינה הקוראת לנו לקום ולהשתנות. הגאולה מתבצעת דווקא בשיאו של הלילה, בשיא ההרגל, בשיא השגרה אנו נקראים לקום ולצאת למקום חדש ורענן.

הרבה שאלות יש בליל הסדר. השאלה העצומה שעומדת על הפרק בליל הסדר היא האם אני מסוגל לקום ולצעוד אחר הענן למחרת בבוקר. האם אני מסוגל להשיל מעליי את המסגרות, לתת לחג החרות להשפיע ולצאת לחרות העצומה. אם נהיה מוכנים לקום ולשלם את המחיר של השינוי נוכל לקבל במתנה עולם חדש! הדבר תלוי בכל אחד מאיתנו - רק כאשר כל אחד יגייס את עצמו בביתו ויצא לחרות נוכל כעם לקום ולגאול את עצמנו.

 


[1] ברור כי ישנו קשר מסוים בין המהפכות המוכרות לנו ובין יציאת מצרים. עם זאת, ניתן להציע מספר הבדלים מהותיים. המהפכות מוחקות את הסדר הישן בכי ליצור משהו חדש יש מאין אשר לא ברור אם הוא קיים, לעומת זאת, ביציאת מצרים אנו לא פוסעים אל מקום חדש ולא קיים, אלא בעצם אנו פוסעים לאחור אל ייעוד מובטח ושורשי. כלומר, אם במהפכה אנו מוחקים את העבר לטובת ההווה, ביציאת מצרים מחקנו את ההווה לטובת העתיד. שנית, במהפכה יש מחיקה מוחלטת של כל סדר חברתי והיררכיה מובנית. ביציאת מצרים האנרגיה מופנית באופן מאוד ממוקד כלפי הגורם המגביל, זאת תוך שמירה מוחלטת על המבנה המשפחתי, הלאומי והמנהיגותי.

 

 

 

בית המדרש