ישיבת אורות שאול, רעננה

בית המדרש

המלך בשדה ארבעת המינים

ע"י: שאולי סיאני

רבנו בחיי מסביר את המצוות ארבעת המינים ובחירתם בקשר המיוחד להם עם המים ועל כן נסמכו לניסוך המים במקדש. הקשר בין המים לצומח כבקשת אלוהים, מזכיר לנו כי גם המלך בעצם נמצא בשדה

"אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בְּאָסְפְּכֶם אֶת-תְּבוּאַת הָאָרֶץ, תָּחֹגּוּ אֶת-חַג-יְהוָה, שִׁבְעַת יָמִים; בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן. וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם--שִׁבְעַת יָמִים". (ויקרא כג, לט-מ).

 

כחלק ממצוות חג הסוכות אנו מצטווים בנטילת ארבעת המינים, ולמצווה זו פן יחודי: התורה מצווה אותנו "ולקחתם  לכם", וחז"ל לומדים 'לכם - משלכם', אדם חייב שארבעת המינים יהיו משלו- אסור לו לשאול מחבר, וכמובן שאסור לו לגנוב או לגזול. למה? מה הסיבה שהתורה מחייבת אותנו שיהיה לכל אדם ואדם ארבעת המינים? דבר זה לא נוהג באף דבר אחר1. התשובה הראשונה, והנכונה, היא- ככה! גזירת הכתוב, אין מה להתווכח או לשאול על גזירת הכתוב. למרות זאת אני רוצה לנסות להביא הסבר לדין זה, מדברים שעלו לי השבוע בלימוד.

לפני שננסה לענות על השאלה למה יש את הדין של 'לכם' בארבעת המינים, אני חושב שצריך לשאול למה צריך ליטול ארבעת המינים בחג הסוכות, ולמה דווקא ארבעת המינים הללו?

רבינו בחיי אומר: "ארבעה מינים אלו הם גדלים על המים וצריכים להשקאת מים יותר משאר פירות, ולכן נצטווינו בחג הסוכות שהוא זמן ניסוך המים, והוא יום הדין על גשמי השנה2, שנרצה לקב"ה על המים עם ארבעה מינים אלו המורים על המים... (ויקרא כג, מ). ע"פ רבינו בחיי, בחג הסוכות אנו באים לרצות ולבקש מהקב"ה מים לשנה הקרובה שבאה על כל העולם כולו. ולכן, אנו מביאים את ארבעת המינים האלו שהם קשורים למים, כדי לסמל את הבקשה שלנו.

אני רוצה להמשיך את הרעיון של רבינו בחיי. בתורה אמרנו " וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים", בחג הסוכות יש מצווה לשמוח, וכדי לקיים את מצוות השמחה הזו, אנו מצווים להגיע לבית אשר בחר ד'3, ושם לשמוח שבעת ימים. חג הסוכות הוא חג סיכום שנה – "חג האסיף", אך מצד שני חג הסוכות הוא גם חג בקשה לעתיד – "ניסוך מים". התורה ביקשה מאיתנו להגיע לבית ד' עם ארבעת המינים שמסמלים את הבקשה שלנו, כמו שאמר רבינו בחיי "שנרצה לקב"ה על המים עם ארבעה מינים אלו".

אין לי ספק שאם פעם בשנה היה מלך בשר ודם מבקש מכל נתיניו להגיע לארמונו להגיד לו תודה על השנה, וגם להביא את רשימת הבקשות האישית לשנה הבאה- כל אדם היה עושה את ההשתדלות הגדולה ביותר להגיע בזמן, כל האנשים היו מגיעים לבושים חגיגית ועם מצב רוח מצוין, ואם המלך גם היה מבקש מהנתינים להביא לו חפץ שיסמל את הבקשה כולם היו מביאים את החפץ הכי יפה, הכי מהודר ושהכי מסמל את מה שהם רוצים. נניח שאחד מנתיניו של המלך היה מגיע עם חפץ לא שלו, של החבר שלו, והמלך היה מבחין בכך. אין לי ספק, שהמלך היה מתייחס לבקשה של אותו אדם באותה צורה שהאדם התייחס להכנות ולבקשות של המלך...

אני חושב שאותו דבר קורה לנו בחג הסוכות. הקב"ה מבקש מאיתנו להגיע אל ביתו כדי לסכם שנה וכדי לבקש על השנה החדשה- אדם שלא ישקיע ויביא משלו את מה שהקב"ה רוצה, הקב"ה יתייחס לבקשה הזו באותה צורה. ולכן אנו צריכים להביא משלנו את ארבעת המינים, שמסמלים את תכנו של חג הסוכות כדי שנתברך בשנה הקרובה- במים או בכל דבר אחר שנרצה מרבונו של עולם כאשר הוא עדיין "בשדה"- קרוב אלינו ומקשיב לבקשותינו.

 

 

בית המדרש