דפי מקורות: https://drive.google.com/file/d/1-TmUDxSvh79UBcQrgQwimichIqprIk2C/view?usp=sharing
קנאת סופרים תרבה חכמה היא ערך חשוב אך איננו עליון. יש גבולות הבאים לידי ביטוי במדרשי חז"ל שם זה מגיע עד לידי מוות. תחרות מחד היא בריאה וחלק חשוב מהחיים אולם בשיעור מבקש הרב מומי להציב לו גבולות.
כאשר אנו בוחנים את ההמלכות השונות בתנ"ך אנו רואים כי אמנם הקב"ה בוחר במנהיג אומנם מעמדו של המנהיג מקבל תוקף רק לאחר שהעם מקבל את בחירתו של ה'. אנו רואים בתנ"ך אף את סיפורו של בית עמרי אשר נבחר בידי העם בניגוד לרצון ה' ולכאורה יש לאחאב תוקף של מלך וסמכויותיו. הרב שרלו בשיעור אקטואליה טוען כי יש תוקף דתי לשלטון היונק את סמכותו מהעם.
במסגרת בית המדרש לתורה וחיים יוצר הרב משה פאלוך השוואה בין התחרותיות שבעולם העסקים ובין התחרותיות בעולם החינוך. בשיעור אנו עוסקים בסיפורים מרתקים מעולמם של חז"ל בהם בא לידי ביטוי הקנאה והאינטריגות שבין תלמידי החכמים.
בשיעור מיוחד החותם את הסדרה הראשונה של בית המדרש לתורה וחיים מבקש הרב מומי לנתח את קריעת ים סוף כאמירה בה עם ישראל מממש את הברית עם הקב"ה. גולת הכותרת של המהלך הזה הוא שירת הים
הרב יובל שרלו דן בשאלה האם מותר לנו להתחשב בשיקולים פרקטיים בשעת הכרעה? האם עלינו ללכת אך ורק על פי האמת והדין או שמא מותר לנו להתחשב גם בחולשותיו של הציבור? לשאלה זו יש השלכות רבות החל מנסיעה לבית כנסת בשבת וכדומה. הרב שרלו מבקש להעניק ביסוס הלכתי לשיקולים הללו.
בשיעור החותם את מערך בית המדרש לתורה וחיים טוען הרב יובל שרלו בעקבות פסקה של הרב קוק כי השאלה המהותית שתקבע האם המדינה בסופו של דבר הצליחה או נכשלה היא השאלה החברתית.
במסגרת בית המדרש לתורה וחיים מגיש הרב סתיו שיעור ייחודי בעולם החינוך וההלכה. הרב סתיו מתייחס לפער בין עולם ההלכה בו הנורמות החינוכיות כמעט אלימות ביחס לנורמות כיום. בשיחה זו מנסה הרב סתיו לנסח את רוח ההלכה ולהתאימה מחדש למציאות המשתנה.
הרב ברוך ויינטרופ בשיעור על עיבור השנה במקורות, והיחס של חכמים לסמיכה. השיעור ניתן במסגרת בית המדרש לתורה ולחיים, המאורח על ידי ישיבת אורות שאול ברעננה.
במסגרת בית המדרש לתורה וחיים יוצר הרב שי פירון סינתזה בין עולם החינוך,הצניעות, ההגות וההלכה. נקודת הפתיחה היא דבריו המרתקים של הרב שג"ר המאירים לנו על מעשה ברוריה. בסופו של דבר אומר הרב שי כי "מסכנים הם הנשים שכל הקשר שלהם עם הגברים הוא כזה שגורם להם ללכת בצד השני של המדרכה" כלומר, כאשר היחס בנוי באופן נכון ניתן אף ללכת יחדיו ברחוב.
האם אנחנו מדברים בכלל עם מתבגרים או שמא רק נאבקים? כמה מאיתנו מקבלים תשובה סתומה של 'סבבה' ו'בסדר'. מדוע אנחנו לא מצליחים לפתח שיחות נפש עמוקות? האם אנחנו באמת מסוגלים לפגוש את האחר במקומות המשמעותיים לו? תמי סמט, פסיכולוגית קלינית בשיחה פתוחה על הורים ומתבגרים.
הרב אברהם בלידשטיין מעיין במשמעות המיוחד של המנהג לשיר זמירות על שולחן שבת. מאיפה הגעיה המנהג הזה? איזה משמעות דתית וחינוכית יש לכך? מה ההשפעה של זה על שבת בכלל?