חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום ותודה מראש. לאחר עיון בספר "בין הזמנים" של הרב דוד סתיו, הבנתי שיש בעייתיות הלכתית לא רק באמירת קללות אלא גם בשמיעתם, זה הביא אותי למצוא תוסף לאינטרנט שיכול לסנן קללות מתוכן של מדיה כגון סרטים. כך התוסף עובד: הוא יודע לקרוא מילים שמופיעות על גבי המסך ויש לו רשימה של קללות, כאשר הוא מזהה שאחת מופיע על גבי המסך הוא מסתיר את הכיתוב של הקללה וגם משתיק את הסאונד, כך שהצופה לא נתקל בה בראייה או בשמיעה. הבעיה היא שרשימת הקללות המופיעות בה הוא באנגלית, אך יש אפשרות להוסיף מילים חדשות שהתוכנה תסנן. 1. האם מותר לכתוב לתוכנה קללות בעברית על מנת שתדע לסננם מעתה והלאה. 2. אם אכן זה אפשרי, האם ראוי לפרסם את הדבר בציבור ולהמליץ על התוסף, או אף ליצור תוכנה מקבילה שכבר תכיל בתוכה את גרסת העברית. איני יודע אם העיסוק בנושא הזה בצורה ציבורית הוא ראוי ואף אולי יש לחשוש לכך שלרוב, ככל שסרט לדוגמא יותר חמור כך גם מופיעים שם יותר קללות, ועל כן בכך שיפסיקו לחשוש מקללות עלולים להגיע לסרטים יותר חמורים ובהם בעיות אחרות.

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח גדול על הרגישות ועל האחריות.

זו שאלה מורכבת מאוד, שיש לה היבטים רבים, והיא מחייבת דיון ארוך ומקיף.

אכתוב אפוא רק את ראשי הפרקים שלה.


  • בוודאי ששמיעת קללות היא פסולה. היא מקשיחה את הנפש ואת הרגישות, והיא הנאה מהתנהגות שאינה ראויה כלל ועיקר.
  • אני חסיד קטן מאוד של פתרונות טכנולוגיים מסוג זה, כי לעתים הם מעוררים יותר בעיות מאשר דברים טובים. הדבר היותר טוב הוא לא להיכנס למקום שבו ידוע מראש שיש ניבול פה, ואם במקומות אחרים נתקלים בקללות ובניבול פה – להסיח את הדעת מהם כמה שיותר מהר.
  • אם רוצים להשתמש בה – הדבר בוודאי מותר, ובוודאי שמותר להוסיף לרשימת הקללות דברים שלא רוצים לשומעם. ההוספה בהקשר הזה אינה הנאה מהקללות, כי אם פעולה הפכית.
  • אני מציע לא להפוך את זה למאבק ולקמפיין ציבורי, כי לא ראיתי ברכה גדולה בקמפיינים מעין זה. צריך לחנך לרגישות נפשית ולהתרחקות מן הכיעור, ואנשים יצמיחו מתוך עצמם את מה שראוי לעשות.

שוב, יישר כוח גדול מאוד


כל טוב