חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

לכבוד הרב, שלום וברכה. האם אפשר לשאול שאלה לשיעור שאני נותן בשבת הקרובה ועדיין לא מצאתי לה תשובה מספקת? במשך זמן רב אני מוטרד מהרמב"ם בסוף הלכות מלכים, פרק ז', המבטיח בביטחון מוחלט את בטחונו והצלחתו של חייל בקרב: "מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב" כְּמַשְׁמָעוֹ. שֶׁאֵין בְּלִבּוֹ כֹּחַ לַעֲמֹד בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה. וּמֵאַחַר שֶׁיִּכָּנֵס בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה יִשָּׁעֵן עַל מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל וּמוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה וְיֵדַע שֶׁעַל יִחוּד הַשֵּׁם הוּא עוֹשֶׂה מִלְחָמָה וְיָשִׂים נַפְשׁוֹ בְּכַפּוֹ וְלֹא יִירָא וְלֹא יִפְחָד וְלֹא יַחְשֹׁב לֹא בְּאִשְׁתּוֹ וְלֹא בְּבָנָיו אֶלָּא יִמְחֶה זִכְרוֹנָם מִלִּבּוֹ וְיִפָּנֶה מִכָּל דָּבָר לַמִּלְחָמָה. וְכָל הַמַּתְחִיל לַחְשֹׁב וּלְהַרְהֵר בַּמִּלְחָמָה וּמַבְהִיל עַצְמוֹ עוֹבֵר בְּלֹא תַּעֲשֶׂה. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים כ, ג) "אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם". וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכָּל דְּמֵי יִשְׂרָאֵל תְּלוּיִין בְּצַוָּארוֹ. וְאִם לֹא נִצֵּחַ וְלֹא עָשָׂה מִלְחָמָה בְּכָל לִבּוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ. הֲרֵי זֶה כְּמִי שֶׁשָּׁפַךְ דְּמֵי הַכּל. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים כ, ח) "וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ". וַהֲרֵי מְפֹרָשׁ בַּקַּבָּלָה (ירמיה מח, י) "אָרוּר עשֶֹׁה מְלֶאכֶת ה' רְמִיָּה וְאָרוּר מֹנֵעַ חַרְבּוֹ מִדָּם". וְכָל הַנִּלְחָם בְּכָל לִבּוֹ בְּלֹא פַּחַד וְתִהְיֶה כַּוָּנָתוֹ לְקַדֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם בִּלְבַד. מֻבְטָח לוֹ שֶׁלֹּא יִמְצָא נֵזֶק וְלֹא תַּגִּיעֵהוּ רָעָה. וְיִבְנֶה לוֹ בַּיִת נָכוֹן בְּיִשְׂרָאֵל וְיִזְכֶּה לוֹ וּלְבָנָיו עַד עוֹלָם וְיִזְכֶּה לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א כה, כח) "כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה ה' לַאדֹנִי בַּיִת נֶאֱמָן כִּי מִלְחֲמוֹת ה' אֲדֹנִי נִלְחָם וְרָעָה לֹא תִמָּצֵא בְךָ" וְגוֹ' (שמואל א כה, כט) "וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ": אני מכיר את דברי ה"ברכת פרץ" מהסטייפלר בפרשת שופטים על איסור הפחד והצורך לא להתמקד באויב עצמו. אבל בנוגע להבטחה שהרמב"ם מזכיר בהמשך ההלכה אחר כך – איך הוא יכול להבטיח דבר כזה? במיוחד לאור הבנתו את הסכנות הטבועות במלחמה, הן לחפים מפשע והן למעורבים, כפי שכתב עצמו במורה נבוכים ג', יב'. מהו המקור להבטחה הזו? ואיך מבינים את זה, במיוחד לאור משנת הרמב"ם? בכבוד רב, גבריאל כהן לונדון, אנגליה

תשובה

שלום וברכה


אני מצטער שלא ראיתי את השאלה בזמן.

אינני יודע להסביר את הרמב"ם הזה.

ולכן אני מבאר כי דברים הרמב"ם האלה אינם טענה פילוסופית, הלכתית או ממשית, כי אם קריאה לאומץ לב, התמסרות ואמונה עמוקה במלחמה.

הרמב"ם לא יכול להבטיח שחייל לא ייפגע, ושלא ייגרם לו נזק.

הוא יכול לטלטל את פחדיו של הלוחם, ולומר לו כי ביסודו של דבר הכל תלוי בקב"ה, ובשל כך טוב לשים את מבטחו בה', ולפעול מתוך אמונה זו.

אשמח אם תקרא את https://www.ypt.co.il/4149.


כל טוב