חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום הרב, ביתנו אמורה להיבחן בעז"ה בסוף חודש אדר במבחן מחוננים לתלמידי כיתות ב. המבחן מתקיים בתאריכים שונים לכל אורך חודש אדר. ביתנו באחד מן התאריכים האחרונים, מה שאומר שהרבה מחבריה שנבחנים- נבחנים לפניה. באופן תמוה, המרכז הארצי לאיתור מחוננים מייצר מבחן זהה לכל המועדים, כלומר גם מי שנבחן לפניה יפתור את אותן שאלות כמו שלה. אנחנו מבינים שזו פרקטיקה מקובלת מצד מכוני הכנה למיניהם לעמוד ביציאה מן המבחן, ולשאול את הנבחנים על השאלות שהיו ועל סגנון השאלות. במידה והנבחנים זוכרים, מכוני ההכנה מפרסמים את השאלות באתרים שלהם, וכך תלמידים שנבחנים בתאריך מאוחר יותר באותה שנה "זוכים" בידע מקדים על הבחינה, או לכל הפחות על סגנון השאלות באותה שנה, שהוא משתנה מעט בין השנים, כך שזה יתרון משמעותי. השאלה שלנו היא בעצם כפולה: א. האם מותר לנו להיעזר בדברים שמפרסמים מכוני ההכנה? הם לא צופים במבחנים בעצמם, כך שייתכן שבכל מקרה חומרי העזר שהם יפרסמו לא יהיו מדויקים, אבל ברור שיש פה יתרון מסוים על פני תלמידים שנבחנים בתאריך מוקדם יותר. ב. האם מותר לנו לשאול את החברים של ביתנו באופן ספציפי לגבי השאלות שהיו להם במבחן? לא בטוח בכלל שהם יזכרו, מדובר בכמות שאלות גדולה בזמן קצר (50 שאלות ב-75 דקות), אך יתכן שנקבל יתרון מסוים בעקבות זאת. אוסיף שהמרכז הארצי מודע לכך שמכוני ההכנה שואלים נבחנים על סגנון השאלות, ואני מניחה שהוא גם מניח שידע כזה עובר בין התלמידים השונים. אני יודעת זאת בוודאות, משום ששוחחתי על כך עם מישהי שכתבה את הבחינה בשנים קודמות, והיא זו שסיפרה לי שמכוני ההכנה שואלים וכדו'. תודה רבה על זמנך,

בנוגע לפרסום באתר: מבחינתי אפשר לפרסם, אך אשמח לא עם שמי. תודה!**

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח על השאלה החשובה הזו.

התנהגות הוגנת וראויה, מלאה יושרה מוסרית, היא יסוד קיום התורה.

פעמים רבות כתבתי על החומרה הגדולה של העתקות ורמאויות במבחן, אף שהשאלה מורכבת.

לדוגמה: https://bit.ly/436AIHN ובעוד עשרות מקומות.

ואף על פי כן,

נראה כי במקום הזה מותר לשאול על השאלות.

אין מדובר בגניבת דעת, שכן המארגנים יודעים על המציאות הזו,

ושאלת שאלות כלפי נבחנים אחרים לא נאסרה על ידם,

והיא מעשה טבעי ופשוט,


יש מידת חסידות שלא לעשות כך,

אולם איני מכיר בסיס הלכתי לאיסור.


כל טוב ובהצלחה