חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום הרב, אני סטודנטית לרפואה בשנה א' באוניברסיטה העברית, וכמו שהרב ודאי יודע, בשנה השנייה ללימודים אנחנו נדרשים לבצע דיסקציות כחלק מלימודי אנטומיה. אני מניחה שיש לכך היתר, אבל הייתי שמחה לשאול את הרב על מה ההיתר נשען והאם יש דברים שחשוב להקפיד עליהם מבחינה הלכתית בביצוע ניתוחי הגופות. תודה רבה, יום ירושלים שמח שנזכה בע"ה לשמוח בתיקונו

תשובה

שלום וברכה


ראשית, הצלחה גדולה בלימודייך.


שאלת לימודי רפואה וניתוחי גופות נתונה במחלוקת גדולה בין הפוסקים. הסיבה ברורה מאוד: ישנה מצוות קבורה, ואיסור שימוש במת ואיסור ניוול במת, ועל כן רבים אסרו את הניתוח; ברם, מול זה עומדת רמת הרפואה, ובוודאי שכל אדם היה מעדיף שיטפל בו רופא שהתנסה קודם בגופות, ושהוא לא הראשון שהרופא פוגש. יש לראות בכך הקשר של פיקוח נפש, כי מדובר ברמת רפואה גבוהה יותר.

בעבר, רוב מוחלט של הרבנים אסר ניתוח גופות למטרת לימוד רפואה. ההיתר היה לפעמים להיות בשיעור, ולראות מישהו אחר עושה זאת, אבל במציאות זה לא ריאלי, וזה גם פסק מאוד בעייתי. צריך קודם כל לברר כיצד מלכתחילה יש ללמוד רפואה על פי ההלכה, ולענות על השאלה האם אכן הרפואה צריכה להיות ברמה נמוכה יותר מבחינה הלכתית, שכן אסור לעשות דיסקציות.

אני הולך בעקבות הקצה של הרבנים, שסובר שהשאלה אינה האם לעשות דיסקציות, אלא כיצד לעשות אותן. צריך לעשות אותן רק כשיש צורך הכרחי בלימוד, במינימום של המינימום הנדרש, להקפיד על כבוד המת ועל אי-ניוולו, להיות אחראי להביא לקבורה ממש כל חלק שנותר ממנו, כולל הגזות ושאר הדברים הספוגים בדם. בדרך הזו אנו פועלים בדרך שמקדמת את ההתמודדות עם פיקוח נפש על ידי רפואה ברמה, ובד בבד עושים את כל מה שצריך במסגרת כבוד המת.


כל טוב ובהצלחה