קביעות עתים לתורה
שאלה
שלום לכב' הרב, 1. בעבר קיבלתי המלצה מרב על לימוד תנ"ך באמצעות סדרת דעת מקרא . האופן בו אני לומד בלי נדר הוא קריאה של כל הפסוק ואת פרשנותו כולל הערות שוליים (גם בפסוקים שאני מבין). האם זה לימוד נכון? 2. קראתי בספר כלשהוא שבאופן גס ניתן לחלק את לימוד התורה ל 5 חלקים, הלכה, תנ"ך, משנה (כולל משנה תורה בכלל זה), גמרא וספרי אמונה (הכוללים ספרי מחשבה, קבלה ומוסר). החלוקה נראית לי הגיונית. במידה וזה נכון, האם יש חלוקה שכב' הרב ממליץ עליה על המינון בין החלקים? 3. אני מניח שמקובל לחזור על הלימוד האם זה נכון (בהנחה שיש לי עוד הרבה הרבה דברים ללמוד וחזרות מונעות ממני להגיע אליהם) בהנחה שכן, כיצד כב' הרב ממליץ לחזור על הלימוד (בלי נדר אני משתדל ללמוד באופן מאד מגוון אבל המון דברים אני לא מצליח לזכור)? 4. בלי נדר אני משתדל לעמוד בתוכנית לימוד שבועית. לעיתים רבות קורה שבשל כך אני ישן מעט מאד במוצ"ש (לעיתים אפילו שעתיים שלוש ברם אני חייב להודות שלעיתים זה קורה כיוון ששאני נסחף קצת במוצ"ש לנושאים שאינם לימוד תורה בהכרח) ולמרות שאני מתפקד למחרת באופן סביר בעבודה אני עדיין קצת עייף וברי לכל שמיעוט שעות שינה הינה תופעה לא רצויה קל וחומר עבורי שיש לי סוכר קצת גבוה. בנסיבות הללו האם נכון יותר לישון יותר ולא לעמוד בתוכנית השבועית (אני רוצה להדגיש שכבר שנים ובלי נדר אני שומר באדיקות על עמידה בתוכנית השבועית אבל אני מתחיל לחשוב שאולי זה לא רעיון כ"כ טוב) 5. האם יש עניין להשתדל להקפיד בלילה על לימוד בשעה מדוייקת? אני מנסה ללמוד בשל האחידות בשעה 21:00 אבל לעיתים נדירות זה מצליח לי נוכח עייפותי בשעות הערב ואולי כדאי ללמוד במיוחד בחורף שהלילות ארוכים יותר בשעות לילה יותר מוקדמות 6. בלי נדר יש לי חברותא ביום שבת. במידה ויש שיעור של אחד מרבני הקהילה או שיעור שנראה לי מאד מעניין (בד"כ בשבת מברכים). האם כדאי ללכת לחברותא או לשיעור (הליכה לשניהם עלולה לצמצם יותר את שעות השינה כאמור לעיל) רוב תודות
תשובה
שלום וברכה
יישר כוח על השאלות החשובות.
- דרכים רבות ללימוד, וכל אדם רואה ברכה בדרך בה הוא לומד. דעת מקרא הוא פירוש מצוין, אך חסרונו הגדול הוא בכך שהוא מאוד מאוד ארוך, ולעתים מרוב עצים מאבדים את היער. אני מציע אפוא ללמוד את המבואות של דעת מקרא ואת הסיכומים, אך פסוק פסוק ללמוד פשוט עם רד"ק המודפס במהדורות השונות של הנביאים. בדרך זו אפשר שתמצא ברכה גדולה יותר.
- גם החלוקה שונה מאדם לאדם. נראה שמה שכתבת הוא חוט שידרה מצוין, ואם זה מתאים לך – ללמוד כך, ואם אתה רוצה להרחיב בתחום מסוים או לקצר באחר – גם טוב.
- הלומד ואינו חוזר כזורע ואינו קוצר. ואכן, שיטת החזרה הבסיסית ביותר היא פשוט לשאול את עצמך בסוף כל לימוד "מה למדתי", ולומר לעצמך את הדברים במילים שלך. זה הבסיס לכל חזרה.
- אני מציע להוריד את המינון של התוכנית השבועית, ועל ידי כך גם לישון כראוי וגם לפעול לפי תוכנית, ולא לפי לימוד מזדמן. זה כנראה הפשט של "קביעות עתים לתורה" – שיהא בקביעות, גם אם מעט.
- אין חובה להקפיד על שעה מדויקת.
- בדרך כלל עדיף שיעור, אם הוא פותח בפניך אופקים חדשים. אולם אם אתה לא חש שהוא פותח אופקים חדשים – שמור בקביעות על החברותא.
כל טוב ויישר כוח