חיפוש

הרב יובל שרלו 27.11.18

שאלה

"שלום הרב,

לצערי בגלל דברים שעברתי בילדות יש לי אוסידי (הפרעת אובססיביות) לגבי כל מיני דברים.
אחד מהדברים זה חמץ בפסח (אני כותב עכשיו כי כבר עכשיו קרובי משפחה שלי מתחילים לעשות הזמנות לחג).
הראש שלי כאילו אומר לי: הקרובי משפחה שלי אמנם דתיים, אך לא מהסוג של בוגרי ישיבות / מחמירים / ידענים באופן מיוחד בנושאי כשרות.
למשל ראיתי אצל קרובי משפחה שהם מוציאים דברים מהמקרר כמה ימים לפני פסח, ואז מנקים את המקרר, ומחזירים את הדברים לבפנים (כמו חלב, ירקות ופירות) והראש שלי אומר לי שאולי היה דבוק חמץ איפשהו למוצרים ועכשיו זה במקרר.
או שהם לוקחים חד פעמי מארון שממנו הם לוקחים חד פעמי כל השנה, והראש שלי אומר לי שאולי יש שם חמץ מאיזה ארוחה באמצע השנה.
או למשל הם יכולים להניח אוכל במהלך הפסח על ספה שאני לא יודע עד כמה נוקתה לפסח וכדומה.
או שהם קונים מוצרים לפסח, ובמהלך הפסח שמים אותם בשקיות חד פעמיות שאני חושב שהן שקיות שהם שומרים כל השנה מסופרמרקטים והראש שלי אומר לי שאולי היה בהם חמץ וזה מתערב עם האוכל.
או שאני לא יודע עד כמה טוב הם ניקו את המקרר והמקפיא, והאם באמת הקפידו על כל מה שיש להקפיד.
ויש עוד דברים כאלו..

אני חושב שמבחינה הלכתית זה לא בעיה להתארח אך אני לא מבין: הרי כל המקורות מדברים על כמה זה אסור לאכול חמץ ושזה לא בטל באלף אפילו, והראש שלי אומר לי שכאילו יש ""סיכוי מוגבר"" אצל אנשים שלא 'מקפידים עד הסוף שלא יהיה חמץ באופן הרמטי' שייתכן ויהיה חמץ ואז אני חוטא במשהו מאד חמור.

סליחה על השאלה המוזרה.. אך אשמח להבין כאילו את ההלכה ה'טכנית' ואת ההיגיון מאחוריה שמתיר כדי להשקיט את הראש שלי...

תודה!!!"

תשובה

"שלום וברכה ראשית, אני מבקש להיות שותף אתך במסע הלא-פשוט של OCD וחשש מחמץ.דווקא בגלל הOCD חשוב שהתשובה תהיה קצרה וחד משמעית, ומבחינה הלכתית היא די פשוטה:חמץ אסור ב""משהו"" רק מדרבנן.כל המקרים שאתה פוחד מהם הם מקרי ספק.ספיק דרבנן – לקולא.זה הבסיס ההלכתי הפשוט שקובע שאין אתה צריך להחמיר ולחשוש מכל הדברים האלה. ובעזרת ד', כשתבנה את הבית שלך עצמך תוכל להקפיד מידה הקפדה גדולה יותר. כל טוב וחג מאוד שמח"