חיפוש

הרב יובל שרלו 03.11.19

שאלה

"א. לגבי כתבה שהפנת לא מזמן למישהו אחר בש""ות אורות שאול מסוים:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4804813,00.html
האם הבנתי אותך נכון שלא לאחל לבנאדם מזל טוב כאשר הוא מתחתן עם בן זוגו ? גם לא בצנעא ולא בפרהסיא? ומה אם אותו בנאדם לא מאמין בדת כלומר חזר בשאלה וכו (לאו דווקא חזר בשאלה זה דוגמא ) ובקושי נמצא בבית והראה בשפת גוף שהוא מעוניין שיברכו אותו כשביקרו אותו בבית שלו נגיד (ולאו דווקא מזל טוב ) אבל רוצה להרגיש חלק מהמשפחה וגם מכבד את ""הכללים"" של הבית ולא מדבר על זה ליד ילדים מתחת גיל שלא מתאים ומדי פעם משתתף באירועים משפחתיים של חגים ? אתה לא חושב שזה רק יביא ל:""ריחוק לבבות""?
ב. לגבי מדרשים מסוים:
בראשית רבה פרשה יא:
ה [הסמבטיון והמן מעידים על קדושת השבת]
טורנוסרופוס הרשע, שאל את רבי עקיבא אמר:
מה יום מיומים?!
אמר ליה: ומה גבר מן גוברין?!
אמר: מה אמרית לך ומה אמרת לי?
אמר לו: אמרת לי, מה יום מיומים? מאי שנא יומא דשבתא מכל יומא?
ואמרית לך: ומן גבר מגוברין?
מאי שנא טורנוסרופוס מכל גוברין?
אמר לו: שרצה המלך לכבדני.
אמר לו: אף זו שרצה הקב""ה לכבדה.
אמר לו: מנאן את מודע לי?
אמר לו: הרי נהר סמבטיון יוכיח, שמושך אבנים כל ימות השבת ובשבת הוא נח.
אמר לו: לנגדא את נגיד לי אתמהא?!
אמר לו: והרי המעלה את המת בזכורו יוכיח, שהוא עולה כל ימות השבת, ובשבת אינו עולה. וההוא גברא ליהוי בדק באבוהו. חד זמן צריך ובדק באבוהו וסלק כל יומא דשבתא, ובשבתא לא סלק, בחד שבתא אסקיה.
אמר לו: אבא! מן דמיתת איתעבדית יהודי אתמהא?!
מפני מה עלית כל ימות השבת ושבת לא עלית?
אמר לו: כל מי שאינו משמר את השבת אצלכם ברצונו, כאן הוא משמר אותו בעל כרחו.
אמר לו: וכי עמל יש לכם שאתם עמלים כל ימות השבת, ובשבת אתם נוחין?
אמר לו כל ימות השבת אנו נידונין ובשבת אנו נוחין.
חזר אצל ר""ע אמר לו: אם כדבריך שהקדוש ברוך הוא מכבד את השבת, אל ישב בה רוחות, אל יוריד בה גשמים, אל יצמיח בה עשב.
אמר לו: תיפח רוחיה דההוא גברא אמשול לך משל, לשנים שהיו דרין בחצר אחת, אם אין זה נותן עירוב וזה נותן עירוב, שמא מותרין לטלטל בחצר?!
אבל אם היה אחד דר בחצר הרי הוא מותר בכל החצר כולה.
אף כאן הקב""ה, לפי שאין רשות אחרת עמו וכל העולם כולו שלו, מותר בכל עולם כולו ולא עוד, אלא שהרי אוכלי המן מעידין עליו, שכל ימות השבת היה יורד ובשבת לא היה יורד:
מה לדעתך שונה שבת משאר הימים האם בגישה חילונית חשוב יום מנוחה? למה הכוונה :""אמר לו: אף זו שרצה הקב""ה לכבדה"" מה זה אומר הקב""ה מכבד את השבת?
לגבי העליה באוב בסיפור מוסגר של טרונפרופס עם אבא שלו שאבא שלו ""נבהל "" שבשבת טרונפרופס כאילו ""הוחזר בתשובה "" שהוא ""שמר שבת"" האם יש לזה מסר כיום או שזה פרשנות שלי מוגזמת למדרש? ולא הבנתי למה ר עקיבא מתכוון ב טענה:""חזר אצל ר""ע אמר לו: אם כדבריך שהקדוש ברוך הוא מכבד את השבת, אל ישב בה רוחות, אל יוריד בה גשמים, אל יצמיח בה עשב."" למה הכוונה במסר /לכוונה :""אמר לו: תיפח רוחיה דההוא גברא אמשול לך משל, לשנים שהיו דרין בחצר אחת, אם אין זה נותן עירוב וזה נותן עירוב, שמא מותרין לטלטל בחצר?!""
במדרש של ינאי המלך ושמעון בן שטח בסנהדריין דף יט עמודים א-ב:
""אֶלָּא מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל מַאי טַעְמָא לֹא? מִשּׁוּם מַעֲשֶׂה שֶׁהָיָה. דְּעַבְדֵיהּ דְּיַנַּאי מַלְכָּא קְטַל נַפְשָׁא, אָמַר לְהוּ שִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטַח לַחֲכָמִים: תְּנוּ עֵינֵיכֶם בּוֹ וּנְדוּנֶנּוּ. שָׁלְחוּ לֵיהּ: עַבְדְּךָ קְטַל נַפְשָׁא. שַׁדְרֵיהּ לְהוּ. שָׁלְחוּ לֵיהּ: תָּא אַנְתְּ נַמִי לְהָכָא ""וְהוּעַד בִּבְעָלָיו"" (שמות כא, כט), אָמְרָה תּוֹרָה: יָבא בַּעַל הַשּׁוֹר וְיַעֲמוֹד עַל שׁוֹרוֹ. אֲתָא וִיתֵיב. אָמַר לֵיהּ שִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטָח: יַנַּאי הַמֶּלֶךְ, עֲמוֹד עַל רַגְלֶיךָ וְיָעִידוּ בְּךָ. וְלֹא לְפָנֵינוּ אַתָּה עוֹמֵד, אֶלָּא לִפְנֵי מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם אַתָּה עוֹמֵד, שֶׁנֶּאֱמַר: ""וְעָמְדוּ שְׁנֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לָהֶם הָרִיב"" וגו' (דברים יט, יז). אָמַר לוֹ: לֹא כְּשֶׁתּאמַר אַתָּה, אֶלָּא כְּמָה שֶׁיּאמְרוּ חֲבֵרֶיךָ, נִפְנָה לִימִינוֹ כָּבְשׁוּ פְּנֵיהֶם בַּקַּרְקַע, נִפְנָה לִשְׂמאלוֹ וְכָבְשׁוּ פְּנֵיהֶם בַּקַּרְקַע. אָמַר לָהֶן שִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטָח: בַּעֲלֵי מַחֲשָׁבוֹת אַתֶּם, יָבֹא בַּעַל מַחֲשָׁבוֹת וְיִפָּרַע מִכֶּם. מִיָּד בָּא גַּבְרִיאֵל וַחֲבָטָן בַּקַּרְקַע, וָמֵתוּ. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אָמְרוּ: מֶלֶךְ לֹא דָּן וְלֹא דָּנִין אוֹתוֹ, לֹא מֵעִיד וְלֹא מְעִידִין אוֹתוֹ. לפי המסר שאני הבנתי מהמדרש זה שלאו דווקא בישראל אלא בכל מקום עדיף לא לשפוט מלך כי לאף אחד אין את ""האומץ"" להוכיח כמו מה שקרה לשאר חברי הסנהדריין שהמלאך השמיד אותם כי לא אמרו כלום והיה עדיף אפילו שהיו אומרים ההפך משמעון בן שטח .
ג. לגבי זיק שכתבת: https://www.facebook.com/groups/2339652999441117/permalink/3003249193081491/
לא הבנתי את הצד נגד של ""ומצלמות מעניקות כוח למפעיליהן כלפי הבוחר."" הרי מצלמות לא מפרסמים את זה זה פשוט למזער את הסיכוי של הרמאויות ולא הבנתי למה שזה יגרום למישהו להתרחק מהקלפי הרי אף אחד לא רואה את זה לא כך?
לגבי זיק נוסף: https://www.facebook.com/search/top/?q=%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D%20-%20%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%A9%20%D7%A8%D7%90%D7%A9%20%D7%9E%D7%9E%D7%A9%D7%9C%D7%94&epa=SEARCH_BOX
אני לא מתווכח אני מנסה להבין לגבי -""לראש ממשלה ולתומכיו אסור להוביל סדרה מתמשכת של ניסיונות חקיקה מחפירים, המצמצמים את אפשרות החקירה, ואת אפשרות הציבור לקבל את המידע המתחייב כדי לקבוע את עמדתו ביחס לשלטון."" מה ראש ממשלת ישראל עשה שמנע מהציבור לקבל מידע + מהחוקרים לחקור אותו?
כל טוב יום טוב!"

תשובה

שלום וברכה איחול מזל טוב: אני רוצה בטובת חברי; אני מאוד לא רוצה בפגיעה בתורה ובאמונה; בין זה לזה צריך להתנהל. האם איחול ״מזל טוב״ הוא חציית הגבול ? לדעתי – כן. גם אם הימנעות ממנה מרחקת לבבות. המדרשים על יום השבת: יש חשיבות חלקית ליום השבת גם כיום מנוחה, שכן בעשרת הדיברות ב״ואתחנן״ ההיבט הזה עולה. הקב״ה מכבד את השבת – זה ביטוי ציורי לכך שזהו יום קדוש ועליון. הפרשנות שלך מעניינת מאוד, ואפשר שזו באמת הפרשנות. אתה צודק שבמדרשים רבים ישנה הצעה לא להתעסק עם מלכות. מצלמות: הדבר מאוד תלוי בטיב ההצעה. אם ההצעה היא שרק ועדת הבחירות מצלמת, רק את ספירת הקולות ולא את ההצבעה, הדברים חסויים תחת חוק, והיא בוחנת זיופים בלבד – אני בעד. ברם, הצעות מהעבר השני מדברות על כל אחד מצלם, על מצלמות גם בתהליכי הצבעה וכדו׳ – זה נותן מידע שיכול לפגוע בבני אדם, ולגרום לכך שלא יבואו להצביע. ראש הממשלה הנוכחי עשה ושליחיו מנסים לעשות אין ספור דברים נגד בולמי השלטון: נגד המשטרה (חוקים חדשים שונים, הצעות להורדת משכורת למפכ״ל וכדו׳); נגד מאבקי בשחיתות (חוקים שונים שיעניקו חסינות מפשיעה הקשורה לשלטון); נגד התקשורת; ועוד ועוד. תוכל למצוא רשימות שלמות של השתלחויות במשרתי ציבור, ועוד. כל טוב