חיפוש

הרב יובל שרלו 04.10.17

שאלה

"שלום הרב!
בפרק א' רש""י אומר על פסוק כ""ח שצורת הכתיב החסרה של המילה ""וכבשה"" במקום ""וכבשוה"" מלמדת אותנו שהזכר כובש את הנקבה שלא תהיה יצאנית ועוד ללמדך שהאיש דרכו לכבוש מצווה על פריה ורבייה ולא האישה, כפי שאומר רבי אלעזר בבראשית רבה (פ""ח, יב), שלומד מכאן שהאשה פטורה ממצווה פרייה ורבייה.
ראשית, קשה לי מאוד עם המסר שהאיש צריך להיות אחראי על צניעותה של האישה ולא שהוא יתעסק בצניעות של עצמו ושהיא תתעסק בשלה. לעניות דעתי, נראה לי שגבר שמתעסק בצניעות של אישה, הוא בעצמו נוהג בחוסר צניעות. מה עליי לעשות עם דברי רש""י?
שנית, מה הקשר בין הפסוק ללימוד שהגבר מצווה על פרייה ורבייה ואישה לא?

חוץ מזה, בהמשך הפרק הקב""ה מתיר לאדם וחווה רק את צמח הארץ ולא מתיר להם את הבשר - מדוע זה כך? מה העניין לא להתיר את הבשר (במיוחד לאור העובדה שהרי הבשר הותר בשלב מאוחר יותר)?

תודה רבה!"

תשובה

"שלום וברכה רשב""ם, נכדו של רש""י, כתב בתחילת פרשת וישב כי סבא שלו אמר לו שפירוש על התורה צריך כל הזמן להיכתב מחדש, שכן אלו ה""פשטים המתחדשים בכל יום"".צדק רש""י בדבריו בתקופה בה הוא כתב, שבה הייתה אחריות גדולה של הבעל להיות אחראי על אשתו ואב על ביתו, ואילו היה כותב בימינו היה כנראה כותב אחרת, ומקבל את האחריות של הנשים על עצמן, ושל הגברים על עצמן, בשל ההתחדשויות שאנו חווים בכל יום, ובשל העובדה כי היה אכן מתברר שיש בעיסוק הגברי בצניעות גם חוסר צניעות לעתים.לפיכך, אנחנו לומדים בעומק מרש""י את עצם האחריות לחיות בצניעות גדולה, ואת היסוד שמי שיכול ליטול את האחריות על כך – חייב לעשות זאת. אלא שאחריות זו מתגלה בדורות שונים בצורה שונה.לעומת זאת, היסוד שהגבר מצווה על ""פרו ורבו"", והדבר יונק ממצוות הכיבוש במשמעות פיתוח העולם וקיומו – נותרה מבחינה הלכתית עד היום.הסוגיה מפני מה לא הותר בשר לאדם הראשון היא סוגיה רחבה, שנכתבו עליה דברים רבים. תוכל ללמוד חלק מהדיון מהשיעור שאני מצרף. כל טוב וחג שמח"