חיפוש

הרב יובל שרלו 12.04.17

שאלה

שלום הרב!

הגמרא בסנהדרין אומרת שהסיבה שאת האיש סוקלים ערום ואת האישה לבושה היא כי צריך לברור לאדם המתחייב סקילה את המיתה היפה לו. לכן, נוח לו לגבר להיסקל ערום כדי שמיתתו תהיה מהירה יותר, בעוד האישה מעדיפה שלא יביישו אותה ואפילו במחיר שמיתתה תשתהה.
שאלתי היא: אם כל השיקול הוא ברירת המוות הנוח לאדם, מדוע לקבוע מראש מה נוח לכל מין בהכללה במקום פשוט לשאול את הנסקל מה הוא מעדיף?
גם אם בהכללה גסה הנחתם של חז"ל נכונה לגבי רוב הגברים ורוב הנשים, מדוע לכפות את מה שנוח לרוב על המיעוט? בדרך כזו אנו יורים לעצמינו ברגל ובוררים למיעוט את המיתה הפחות יפה להם, בניגוד למטרה שאיתה התחלנו.

מעבר לכך, אם כל האנשים היוצאים לרחוב רואים את הנסקל/ת, האם צניעות אובייקטיבית איננה שיקול? גם לאדם שמעדיף להיסקל ערום, מדוע שלא נאמר לו/לה שהיות וגברים ונשים הולכים לצפות בסקילה, אין זה ראוי שגופו או גופה יוצג לראווה לפני כולם, על אף נוחיותם הפרטית שבכך?

תשובה

"

שלום וברכה

 

במקום בו חז"ל לא התייחסו במדויק לשאלה מסוג זה – אנחנו יכולים לפתח קווי מחשבה אפשריים, אבל אין לנו וודאות בכך. ואלו קווי המחשבה שאולי הם הנכונים:

  1. ההנחה כי תשובת האדם עצמו תהיה מדויקת יותר לרצונו ולכוונתו – מפוקפקת. הוא עומד לפני הוצאתו להורג, ויכולתו להעריך כיצד בדיוק יהיה לו נוח יותר – לא קיימת, ובשל כך אנחנו קובעים קביעות סטטיסטיות כלליות.
  2. גם אם הוא היה יכול לקבוע – ההנחה כי יש מקום לשאול את האדם עצמו לא הייתה מקובלת על חז"ל. הוא נמצא כעת לקראת קבלת עונשו הגדול, ולמעשה אין לו זכויות לקבוע את דרכי הוצאתו להורג. אנחנו אלה שנוטלים על עצמנו את השיקולים האלה, וקובעים זאת לאור מיטב ידיעתנו.
  3. צריך לקרוא במדויק את הגמרא. המטרה אינה לבטא את "ואהבת לרעך כמוך". המטרה היא להוציא להורג. יש שיקולים נוספים שאנו מכניסים – צניעות, "ואהבת" וכדו' – ובתוך כך אנו עושים את מה שנראה בעינינו נכון.

כמובן שכל זה הוא לדיון עקרוני בלבד. כל נושא ההוצאה להורג זכה למשנה בפני עצמה (סוף פרק א במסכת מכות).

 

כל טוב

 
 
"