חיפוש

הרב יובל שרלו 12.09.17

שאלה

"לכבוד הרב יובל שרלו שליט""א

ברצוני לעלות שאלה שטיפה מטרידה אותי
הנושא של היחס בין עם ישראל לשאר העמים טעון ומורכב ומכיל 70 פנים -אך בסופו של יום מכול העמדות והדעות השונות והמגוונות בין ההבדל שבין ישראל לעמים מוסכם על כולם שחביב אדם שנברא בצלם ולכולם יש חלק בעולמו של הקב""ה וכולם בני אדם אם כך לפעמים אני מתקשה כאשר אני מוצא הלכה שאיננה הגיונית ואיננה מותאמת לעקרונות התורה גר תושב שזהו גוי השומר ז מצוות בני נח הגון וישר ואנו מצטווים להחיות ולרחם אותו מופלה באופן קשה בדיני נפשות-מדוע כאשר בשוגג הורג גר תושב ישראל הוא נידון למיתה?וכאשר ישראל הורג גר תושב בכוונה תחילה איננו נידון למיתה?אם היה הדין בגוי שאיננו שומר ז מצוות היה אפשר להבין שברוח התקופה מידה תחת מידה ואדם אשר אין לו כבוד לחיי אדם לא היה כבוד כלפיי חייו אך כאשר מדובר באדם ששומר חוק ונאמן לארצהו האם יעלה בדעה האנושית ובדעה שנובעת מחסד אלוקי להוציאהו להורג בגלל שדרס בטעות חלילה יהודי למוות ואילו לחוס על היהודי במידה שרצח אותו?הדבר גם לא מסתדר כלל עם העיקרון של חסד ורחמים כלפי הגר תושב והעובדה שלפי חלק מהפוסקים הוא ממש במדרגה חדשה-האם יעלה כיום בדעתנו לתלות דרוזי למוות בגלל תאונת שגגה שגרמה לנות יהודי בהתבסב על החשיבה של מי הדם אדום יותר?ברור שלא אז איך עלה דבר זה על דעתם של חכמי ישראל שהיו אלוקיים ישרים שלמים במידות רחמנים בני רחמנים ואוהבי הבריות שאני לא מגיע לקרסוליהם?"

תשובה

"שלום וברכהיישר כוח על השאלה הרגישה, המוסרית והרוחנית.אני לא יודע מה התשובה הנכונה, כי התורה כתבה את הדין, אך לא את העומד בשורשי הדברים.ננסה לשער ביחד:אפשר שכיוון המחשבה הוא בדיוק הפוך: ראשית, אסור להרוג אדם. גם גוי. גם גר תושב. כך פסקו רבים מהראשונים, והנושא נידון במקומות אין ספור. לגבי הסנקציות: העמדה העקרונית של התורה היא שבכלל אין כפרה על שפיכות דמים, וכל שפיכות דמים מתכפרת רק בדם השופך. גם של רוצח בשגגה, וזה היסוד של דין גואל הדם. השאלה העומדת לדיון היא על מי מוטל לממש עיקרון זה. כאשר מדובר ביהודי שרצח יהודי - בית הדין מופקד על מימוש עיקרון זה. כאשר הוא הרג גר תושב, על אף האיסור החמור - לא הוטל על בית הדין לממש את העיקרון הזה.בד בבד צריך לזכור:א. גם אם הוא לא נידון בדין הסנהדרין - ישנה מערכת שלמה של משפט המלך, וסביר להניח שהוא היה נענש שם.ב. אין אנו יודעים כיצד היו דיני נפשות בפועל, ואני מצטט את דברי הרב קוק בכך (הוא עסק בנושא אחר, קרוב לשאלתך, אבל העיקרון זהה):...ע""כ אין אנו יודעים כלל אותם דרכי הפלפול, שהיו הסנהדרין, למשל, דנים אם הי' בא משפט בדיני נפשות במאורע של אב שהרג את בנו, שע""כ אין אנו יכולים לעמוד על הפרטים, איזה אופנים של קולא, שהיו המזכים דנים בזה, ע""פ יסוד אותו הפלפול העקרי הנובע מכללות יסודה של תורה, איך להגביל ולמעט כח העונש מפני...""אני מעריך שבית הדין לא היה פוטר אדם בלי עונש על הריגת אדם כפי שתיארת.כל טוב"