חיפוש

הרב יובל שרלו 13.02.19

שאלה

שלום הרב,

יש לי שאלה קצת מוזרה, יש לי בעיות שונות בנפש אז בטח קשור לזה...

בעבירות שונות כתוב ש'מטמטם' את הנפש ועושה 'נזקים רוחניים' וכד'.

השאלה היא האם זה 'כלל ברזל' ש'תמיד ככה'?

כלומר - אם נניח יש לי מסעדה עם כל הכשרויות ואוכלים אצלי מאה אנשים ביום, ובלילה אני נכנס ומכניס חתיכות חזיר לכל המאכלים בלי שאף אחד ידע - וכל המאה אנשים אוכלים כל יום חזיר למשך שנים - האם זה יעשה להם נזק רוחני?

או דוגמא אחרת - נניח שלצורך פיקוח נפש ואין ספק בזה שזה פיקוח נפש צריך שיהיה מרגל של המדינה במדינת אויב, ושם המרגל נטמע לחלוטין באוכלוסיה ועובר על כל עבירה אפשרית, גם העבירות ה'חמורות' ביותר - האם זה 'יזיק לו רוחנית' או שפשוט לא יעשה לו כלום?

אני יודע שרופאים למשל מחללים שבת לצורך פיקוח נפש וכדומה, אך השאלה היא כאילו לגבי דברים שכתוב עליהם במקומות שונים שהם עושים נזקים או אפילו נזקים חמורים מסוגים שונים.

תודה רבה וסליחה על השאלה!

תשובה

"שלום וברכהיסוד העבירות והמצוות הוא עשיית רצון שמיים וצוויים.לאמור: עבירה היא עבירה כי הקב""ה אמר שאסור לעשות אותה. זה היסוד העיקרי. ומצווה היא מצווה כי הקב""ה אמר שחובה לעשות אותה. זה היסוד העיקרי.ואם אדם לא מפקח נפש בשבת - הוא עובר עבירה. לא עושה מצווה. כי ההלכה ציוותה עליו לעשות כך.ואם אדם כדי להציל את כלל ישראל במבצעים הסודיים ביותר עובר את כל העבירות שבעולם - הוא עושה מצווה. לא עבירה. כי זה מה שנפסק לצורך הצלת כלל ישראל.לא זו בלבד,ההלכה מכירה בהבדל בין ""אנוס"" ""שוגג"" ""מזיד"", ועוד יסודות כגון ""דבר שאינו מתכוון"", ""מתעסק"" וכדו'.לאמור: ההלכה מחשיבה מאוד לא רק את המעשה שנעשה אלא גם את המעורבות הנפשית שבדבר.ולכן, אם אדם אכל באונס מאכל טריפה - הוא אנוס. לא שוגג. בוודאי שלא מזיד.ואלו נקודות חשובות ביותר.האם יש גם טמטום בעבירות ?מסתמא יש. אבל בשל העובדה שעיקר העיקרים אינו הטמטום, אלא עשיית רצון ד', אפשר להתעלם מיסודות הטמטום, ולהתרכז בנושא העיקרי של שמירת ההלכה ונאמנות לה.כל טוב ובריאות"