היחס בין מלכים צדיקים ופחות
הרב יובל שרלו 14.02.17
שאלה
שבוע טוב לרב
לאחר האזנה לסדרת השיעורים מלכים ב' ביוטיוב, ברצוני להעלות שאלה אשר לא הצלחתי לקבל עליה מענה.
רובם המכריע של הנביאים מדגישים שוב ושוב כי הבסיס לדרך הישר בעיני ה' היא דרך הצדק, המשפט והיושר החברתי. כלומר כל הקשור למישור שבין אדם למקום הוא חשוב, חשוב מאוד אך לא הבסיס.
לצערנו הבעיה הזו ממשיכה ללוות אותנו לכל אורך ההיסטוריה בצורה שבה אנו מניפים על דגלנו את מצוות התורה אך שוכחים קצת את הטיפול בשכבות החלשות בחברה וכדומה.
בספר מלכים מוגדר אחאב כמלך רשע, אולי מהרשעים שקמו, אך בגמרא מובא כי דורו היו נוצחים שכן לא היו ביניהם דילטורין, ובשעורים הביא הרב את העובדה שמה שחשוב היה לאחאב היה העם ולכם היה המאבק החזק כל כך בינו לבין אליהו, שהקנאות היתה נר לרגלו גם "על חשבון העם" ואולי עקב כך עבר מתפקידו.
בניגוד אליו חזקיה המלך מופיע כמלך צדיק אשר נאמר עליו שראוי היה להיות משיח, אך מובא כי בדורו ידעו את התורה מדן ועד באר שבע אך מבינה חברתית הייתה בעיה של עושק הדל וכדומה.
שאלתי היא: הייתי מצפה שהצגת המלכים תהיה בדיוק הפוכה: כלומר אחאב צדיק וכביכול חזקיה הרשע, שכן זהו הקו שמתווים הנביאים לכל אורך הדרך
אחאב וחזקיה הם דוגמא לשני מלכים הפוכים אך השאלה חוזרת לאורך כל ספר מלכים.
אודה לתשובת הרב
תשובה
"שלום וברכה