חיפוש

הרב יובל שרלו 14.02.17

שאלה

שבוע טוב לרב
לאחר האזנה לסדרת השיעורים מלכים ב' ביוטיוב, ברצוני להעלות שאלה אשר לא הצלחתי לקבל עליה מענה.
רובם המכריע של הנביאים מדגישים שוב ושוב כי הבסיס לדרך הישר בעיני ה' היא דרך הצדק, המשפט והיושר החברתי. כלומר כל הקשור למישור שבין אדם למקום הוא חשוב, חשוב מאוד אך לא הבסיס.
לצערנו הבעיה הזו ממשיכה ללוות אותנו לכל אורך ההיסטוריה בצורה שבה אנו מניפים על דגלנו את מצוות התורה אך שוכחים קצת את הטיפול בשכבות החלשות בחברה וכדומה.
בספר מלכים מוגדר אחאב כמלך רשע, אולי מהרשעים שקמו, אך בגמרא מובא כי דורו היו נוצחים שכן לא היו ביניהם דילטורין, ובשעורים הביא הרב את העובדה שמה שחשוב היה לאחאב היה העם ולכם היה המאבק החזק כל כך בינו לבין אליהו, שהקנאות היתה נר לרגלו גם "על חשבון העם" ואולי עקב כך עבר מתפקידו.
בניגוד אליו חזקיה המלך מופיע כמלך צדיק אשר נאמר עליו שראוי היה להיות משיח, אך מובא כי בדורו ידעו את התורה מדן ועד באר שבע אך מבינה חברתית הייתה בעיה של עושק הדל וכדומה.
שאלתי היא: הייתי מצפה שהצגת המלכים תהיה בדיוק הפוכה: כלומר אחאב צדיק וכביכול חזקיה הרשע, שכן זהו הקו שמתווים הנביאים לכל אורך הדרך
אחאב וחזקיה הם דוגמא לשני מלכים הפוכים אך השאלה חוזרת לאורך כל ספר מלכים.
אודה לתשובת הרב

תשובה

"
שלום וברכה
 
זו שאלה כבדת משקל מאוד.
מה אנחנו יכולים ללמוד משאלה זו ?
אנחנו יכולים ללמוד כי הניסיון שלנו לייסד ״הכללה״ אחת על דמות כלשהי, בוודאי מקראית, הוא ניסיון שאין בידו כדי להכיל מורכבות של דמות. גם הסיכום הנבואי - עשה הישר או עשה הרע בעיני ד׳ - הוא מורכב יותר. זה יכול להוביל אותנו לאחת משתי מסקנות:
הראשונה - המקובלת יותר - היא שבסופו של דבר יש אכן הכרעה אחת חד משמעית על המלך - האם עשה הישר או לא. נכון הוא שלחזקיהו המלך היו גם בעיות, גם בתחום החברתי וגם בתחום הדתי (נתמצת לאור דברי חז״ל שלא אמר שירה), אולם הנבואה מכריעה כי אם היה צורך להעניק ״ציון״ אחד בלבד, לא מורכב, הוא עשה את הישר בעיני ד׳. לגבי אחאב - בדיוק להפך. כשמשקללים את מה שעשה לכל הכיוונים - הוא עשה את הרע בעיני ד׳.
השניה - שגם ספר מלכים עצמו מציג אך צד אחד של המטבע. הוא עוסק במלכים, ומחבר ספר מלכים נשלח על ידי הקב״ה כדי להבליט נקודה אחת, והיא שאלה עשיית הישר או הרע בתחום הזהות הדתית והלאומית - עבודה זרה, קשה עם עמים אחרים וכדו׳. לפיכך, יש לראות בספר מלכים גילוי חלקי של דבר ד׳ ביחס למלכים אלה.
ואין לנו אלא ללכת בשתי האפשרויות גם יחד.
 
כל טוב ויישר כוח
"