חיפוש

הרב יובל שרלו 23.07.17

שאלה

"מצטער, אבל נראה לי קרתה טעות במערכת שלכם...
בתאריך 4/7 עניתם לי תשובה לשאלה שכתבתי, אבל בתשובה במייל כתבתם לי בטעות פעם נוספת את השאלה שלי במקום את התשובה של הרב.. כך שאני משער שהרב כבר הספיק לענות, פשוט קרתה טעות ולמרות שהרב כבר ענה תשובה, עדיין לא קיבלתי אותה.. (ניסיתי לחזור אליכם במייל אבל זה לא עבד)
זאת השאלה ששאלתי:

שלום כבוד הרב,
דבר ראשון רציתי להודות לך - נחשפתי לא מזמן לספרך ""רשו""ת הדיבור"", וכבר הרבה זמן שלא למדתי ספר מתוך השתוקקות כה גדולה לקרוא את הנאמר בו.
מה גם שהנושא של אמת לשקר התחדד בי מאד בעקבות הספר הזה, וצצו לי מספר שאלות בקשר לכל נושא הבירוקרטיה ומילוי טפסים רשמיים.

לפני שנתיים, אני ועוד כמה חברים מהמכינה פתחנו עמותת חסד שמחלקת תלושי מזון לנזקקים. הזמן עבר, כל אחד התגייס למקום אחר, והעמותה המשיכה להתקיים ע""י צוות 'חדש' שלמד שנה מתחתנו במכינה.
עכשיו, בסוף שנת המס, רשות המיסים ורשם העמותות שלחו לנו המון טפסים שצריך למלא, אך הריחוק שלנו אחד מהשני יצר הרבה בעיות, והעלה לנו מספר שאלות:

1) יש נושאים שמקובלים על כולם בוודאות. דיברנו עליהם בהרבה סיטואציות בעבר והסכמנו עליהם פה (כמו מינוי של אנשים לתפקידים מסוימים). על אותם נושאים אנחנו היינו צריכים לעשות ישיבה, למלא איפה עשינו אותה, מתי וכמה נוכחים, ולרשום בטפסים את התוכן של הישיבה.. אם בוודאות כולם הסכימו על הנושאים האלה, אך פשוט לא קיימנו ישיבה מסודרת ומתועדת, והטפסים הרשמיים מחייבים אותנו למלא שבלונות של מתי התקיימה הישיבה ואיפה.. מותר למלא אותם באופן שרירותי, למרות שה""ישיבה"" לא באמת התקיימה?
2) יש טפסים שאנחנו חותמים עליהם שבהם אנו מצהירים שהגשנו כבר את טופס א' לגורם מסוים.. אם ברגע החתימה עדיין לא הגשנו את הטופס, אבל אנו מתכוונים להגיש אותו ממש יום לאחר מכן.. אפשר לחתום על הטופס? (כמובן מדובר על מקרה שבו אין אפשרות לחתום על ההצהרה יום לאחר מכן)..
3) אם יש תאריך מסוים על הדף שאי אפשר לשנות, אבל אתה חותם על הדף בתאריך אחר - זה כשר?
4א) אם אני צריך חתימה של חבר אחר, שכרגע נמצא באיזה מוצב בצבא ואין כל-כך אפשרות להגיע אליו.. אפשר לצלם לו את הדף שהוא צריך לחתום עליו, שהוא יקרא וישלח לי תמונה של החתימה שלו, ואני אחתום בשמו ובהסכמתו?
4ב) אם אותו חבר גם באותו שבוע לא עם הפלאפון, יכולים להגיש את הטפסים רק עד יום מסוים, ואין שום סיבה בעולם שהוא לא יסכים לחתום, ואני בטוח שאם הוא ישמע שיכולתי לחתום בשמו ולא עשיתי כך הוא יצטער.. מותר לחתום בשמו ללא ידיעתו ואח""כ ליידע אותו?
5א) מותר לחתום על טפסים שלא באמת קראת אבל אתה מבין את המגמה הכללית?
5ב) או טפסים שחבר שלך חתם עליהם אבל צריך 2 חתימות - אפשר 'לסמוך' עליו (במידה והוא באמת יחסית התעמק בהם), ופשוט לחתום על ""טייס אוטומטי"" בלי באמת לדעת על מה אתה חותם?

אני חייב להודות שהשאלות האלה לשנה הקרובה זה קצת אבוד.. כי כן ניסינו לשער מה עוד בגדר המותר ומה אסור ועפ""י זה לפעמים יותר התאמצנו לשמור על האמת ולפעמים התרנו לעצמנו לא לדייק.. גם ביקשנו כבר הכוונה כללית מרב שאנחנו סומכים עליו, אבל נשמח אם תוכל ויהיה לך זמן לענות על השאלות הספציפיות האלה כדי שנדע בדיוק איפה הגבול, ומה לפעם הבאה צריך לשמר ועל מה צריך לחזור בתשובה ולתקן.
תודה רבה!

"

תשובה

"שלום וברכהתודה רבה על דבריך המחזקים.ביחסים שבין אדם וממשל עולה פעמים רבות השאלה עד כמה מוטלת חובה לעמוד בכל פרטי ההתחייבות, ועד כמה העובדה שהממשל עצמו מקפיד על חלק מהדברים ועל חלק אחר אינו מקפיד – מאפשרת לציית למה שהוא מקפיד, ולא להקפיד על מה שהממשל עצמו לא רואה כנושא חיוני להקפדה. הדעות והמעשים בעניין זה נעים מקצה לקצה – למן החפץ חיים שהיה קורע בול כל פעם שהיה שולח מכתב לא באמצעות הדואר, כדי שלא להחליש את הציות למלכות, ועד לנוהג (בעיקר בחברה החרדית) להתחמק מכל חובה שניתן להתחמק ממנה, ואף לרמות את השלטונות (ראה מה קורה עכשיו בארצות הברית בווילאמסבורג ובבורו פארק).לי נראה בהלכות שלטון (ויש לכך מקורות, אלא שהם לא בידי כעת), שכל דבר שהוא פחות מהותי, וגם השלטון אינו מקפיד על כך, ונוהגים כולם לעשות זאת ואין בכך כל הפסד לשלטון (איני מתכוון כמובן להעלמת מס, אלא לתהליכים פרוצדוראליים) – ניתן לעשות. על כן, כל הטפסים של ישיבה – אם מוסכם על כולם והדברים סוכמו בצורה טלפונית, ואכן ידוע שכולם מסכימים על כך – ניתן לעשות.הדבר נכון גם לגבי הגשת טופס האחד לפני השני – אם אכן מדובר בפרוצדורה בלבד, ולא ברמאות. אני מבקש להדגיש כי מלכתחילה יש חובה לא להותיר דברים לרגע האחרון, כדי לא להגיע למצבים כאלה, ולהיות נקיים לחלוטין, אך כאמור- במצב בו אתם נמצאים הדבר אפשרי.כנ""ל לגבי התאריך, ושוב – רק אם אין בכך כל נזק.כנ""ל לגבי חתימה.גם אם הוא לא יודע, אולם כאן צריך להיזהר, ולדעת בוודאות.כמעט כל אחד חותם על טפסים שלא ממש קרא. אבל צריך לדעת שזה מחייב, גם אם הדברים לא נקראו. קיצורו של דבר,א. צריך לא להגיע למצבים אלה, למלא דברים בזמן, ולחתור לכך שלא יצא שום זיוף מתחת ידינו.ב. כאשר מדובר בעניינים פרוצדוראליים, ישנה חובה בסיסית לעשות בדיוק את מה שכתוב. ברם, אם השלטון עצמו לא מקפיד על כך, ויש וודאות שאומרים אמת אלא שהבעיה היא בפרוצדורה – יש מקום לאפשר לעשות את הדברים, ובלבד שכאמור אין מדובר ברמאות ובהפסד השלטון או ""חב לאחריניה"".כל טוב ויישר כוח"