חיפוש

הרב יובל שרלו 10.04.18

שאלה

"שמעתי ש""כנסת ישראל"" זה לא אוסף של פרטים אלא יצירה חדשה, מהות אחת שכוללת בקרבה את כל הפרטים, השאלה שלי למה בדיוק מתכוונים כשנוקטים ""כנסת ישראל""? למציאות של האומה הישראלית הנמצאת בעולם הזה התחתון, היינו לכל עם ישראל שהם עניין כללי שהכוונה בזה אינה מצד הגופות המפורדים, אלא מצד הנשמה הפנימית שבכל אחד מישראל שבזה כולם הם אחדות אחת, מה ששגור בציבור הדת""ל ""כלל ישראל"" ו""אחדות האומה"" (דרך אגב בציבור החרדי לא פעם מזכירים את המונח ""כלל ישראל"" אך הם לא מכוונים להבנה הנזכרת אלא לאוסף של פרטים, כמילה נרדפת ""לכל עם ישראל"") ויש לקשר בזה את דברי מרן הרצי""ה שבחז""ל כתוב ""כל ישראל ערבין זה בזה"" ולא ערבים זה עם זה והיינו שהם באחדות אחת,
או שמא מתכוונים בלשון ""כנסת ישראל"" אל מציאות שמימית שבעולמות העליונים, ישות אחת הכוללת בקרבה את כל ישראל, וכל אחד מישראל הוא נטף מאותה מציאות כללית שנקראת כנסת ישראל ומימלא בפנמיות נשמתו יש צד כללי שהופך אותו לאחדותי עם כל ישראל וכפי שהוזכר למעלה (הנקרא בשפת מורינו הראי""ה קוק ""נשמה הכללית שבאדם"" וזה הוא גם ""הצד הסגולי"" שבאדם הישראלי שנכתב באגרת תקנ""ה המפורסמת ויש לזה מקור מפורש ברמח""ל בקינאת השם צבאות), ואותה מציאות שמימית היא מה שנקרא ""נשמת האומה"" היינו המקור הפנימי האחדותי שממנו נוצרה הלאומיות הישראלית שמתייחדת באחדותה וכמש""כ ""עם זו יצרתי לי"" שהחל ביציאת מצריים כדברי התורה ""היום הזה נהיית לעם"" וכנודע מבית מדרשו של הראי""ה קוק על מהות ותכונת חג הפסח הקדוש, ולפי צד זה בהנת המונח ""כנסת ישראל"" מתבאר מש""כ באורות ישראל פ""א ש""כנסת ישראל היא אור השכינה"" וכ""כ בזה הלשון באדמוה""ז בתורה אור! (אינני זוכר המקור המדויק בע""פ, אבל אבל זה מסומן לי), והיינו ששכינת השם, האצילית השמימית, היא המונח ""כנסת ישראל"".
על כן אודה בכל לב לשמוע חוות דעת כבוד הרב, שאני יודע עיסוקו הנרחב והעמוק בתורת הראי""ה קוק ואף בתורות אחרות, כיאה לתמיד חכם ארץ ישראלי, אסכם את השאלה במילים קצרות: מה פשר המונח ""כנסת ישראל""? האם על המציאות הלאומית שבעולם התחתון, או על שכינת השם שבעולם העליון? בתומ""ר"

תשובה

שלום וברכה הנושא החשוב בו אתה עוסק מחייב כמובן ספר שלם, ולא תשובה קצרה. לא זו בלבד, אלא ששאלת חכם חצי תשובה, ונראה מדבריך כי אתה בקיא בסוגיה זו, ותן לחכם ויחכם עוד. ההגדרה של כלל ישראל היא אכן הגדרה שיש לה שתי משמעויות. משמעות אחת היא סך כל היהודים שנמצאים בעולם; ההגדרה השניה, בה אתה עוסק, אומרת שהדבר דומה יותר (אם נשווה לעולם הכלכלי לצורך הדימוי) לחברה בע״מ, שהיא יישות משפטית מצד עצמה, ואין היא קשורה באופן ישיר לפרטים שהם הבעלים שלה.כאשר מדברים על ההיבט השני - אין מדברים רק על האומה הישראלית הנמצאת כיום, אלא על האידיאל הישראלי, ״כי אם אשר ישנו פה עמנו עומד היום ואת אשר איננו עמנו״.האידיאל הזו אפוא היא שמיימית בשורש מהותה. ברם, כמו כל אידיאל - היא מתגלה באופן חלקי בפועל בכל יהודי שנולד בעולם, עתים ברמה גבוהה יותר ועתים ברמה נמוכה יותר.על כן, כשאנו עוסקים במושג האידאי של כנסת ישראל אנו מדברים על השכינה, על האור המופשט, על הייחוד, על הרוח הכללית, ובעיקר - על הנצחיות; כשאנו עוסקים בשאלת הופעת כנסת ישראל במציאות - נושאיה של כנסת ישראל הם היהודים הקיימים בנקודת זמן מסוימת בעולם, וזה כמובן דינמי מאוד. כל טוב