חיפוש

הרב יובל שרלו 12.08.19

שאלה

"א. למה הכוונה ל""ואין השופט רשאי להקדים דבר, קודם שיסיר ההיזק מבני אדם, ומפני זה הקדים אותה בראשונה על שאר הדינין.""
ב.אם אני לא טועה המשותף של שלושת הבבות שהם קשורים לבן אדם לחברו בד""כ?
ג. לא הבנתי את המושגים של 'נזקי ממון'(שור בור ואש)
ד. למה השולח את הבעירה חייב בדיני שמים ולא בדיני אדם הרי זה חמור יותר מלשלוח פיקח פיקח יש לו שיקול דעת ויכול לשלוט ולא להתיחס ולדעת לא לעשות ואילו חרש טיפש וקטן אין להם את האפשרות להמנע מכך זה ממש כמו לדעתי לפחות כנראה שאני טועה כמו רצח כמעט וניצול )? יש מצב שאני טועה
ה.למה אי אפשר לבקש מחבר חילוני לפחות מכתחילה שיחמם לי במיקרוגל בשבת?
תודה מראש"

תשובה

שלום וברכהתודה על השאלות.א. הרמב״ם מבקש במילים אלה להצדיק את הפתיחה במסכת בבא קמא בנושאי נזיקין, ולא בנושאים אחרים. הוא מבאר כי המשימה הראשונה המוטלת על מערכת החוק והמשפט היא להסיר את הנזיקין (לפני השבת אבידה (בבא מציעא), או סידור חיי השכנים והירושה (בבא בתרא)). מעניין לציין כי זהו העיקרון שפותח גם את עקרונות האתיקה הרפואית: לא לגרום נזק, לפני כל נושא אחר.ב. אכן.ג. נזקי ממון משמעותם – הנזיקין שהממון שאני אחראי אליו (או בעלים עליו) הזיק. לעומתם – נזקי אדם הם נזיקין שהאדם עצמו עושה.ד. השולח את הפיקח פטור לגמרי, אפילו בדיני שמיים, כי ״דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים״. לפיכך – השליח הוא שחייב; לעומת זאת, השולח חרש שוטה וקטן אינו יכול להתחייב, כי זה ״גרמא בנזיקין״ שהתורה פטרה, אלא שחכמים לימדו שחייב בדיני שמיים, בדיוק מהנימוק שאתה כתבת.ה. איך אפשר לבקש מיהודי לחלל שבת ?כל טוב--