חיפוש

הרב יובל שרלו 10.07.17

שאלה

שלום רב!
שאלתי מורכבת ואשמח לשמוע את דעת הרב.
בעניין "משה כתב את ספרו ואת פרשת בלעם ואיוב".
האם נכון יהיה לומר שישנו חוט מקשר בין שלושת הספרים הללו והוא שאלת דרכו של ה' בעולם או ברזולוציה אחרת 'צדיק ורע לו'?
בספרו של משה (התורה או דברים) "הודעני נא את דרכיך" וכד'. באיוב כמובן אין צורך לנמק אך פרשת בלעם מעניינת אותי ומתוך כך ברצוני לשאול האם נכון/מותר/ראוי לפרש כך:
פרשת בלעם כולה או בחלקה היא כביכול מפרי דמיונו של משה מעין משל (אני מסייג ומתכוון לפרי דמיונו באופן חיובי -רוח הקודש כפי שסובר הרמב"ם) בדומה למה שמפרש הרמבם במורה נבוכים בהתייחסו לסיפור האתון.
בעצם, כאשר הסתיימה המלחמה ומשה ראה שבלעם מת, שהיה נביא לה', לפחות לפי כמה פירושים, הדבר היכה בו והוא נצרך לשאלה כיצד ייתכן הדבר?!
ומתוך כך בא לכתוב פרשת בלעם כפי שכתב את איוב.
הדבר מסתדר לי מאד מכיוון שכל הפרשייה עוסקת בכך שבלעם אינו מבין עד הסוף כיצד עובד ה' בעולם ולכן הקב"ה מעביר אותו 'סדרת חינוך' אשר בסופה מבין בלעם כי אין לאיש, גדול ככל שיהיה, להשפיע על דרכו של הקב"ה ושלא ייתכן שינוי בו כלל (לא אם רואה את קצה העם או אם משתמש בנחשים וכו' על מנת לנסות לקלל בדרכים שונות).
בסופו של תהליך הופך בלעם ממש לנביא אמת ועדיין מוצא את מותו.
משה מסביר זאת לעם, בכך שיעץ לבלק להסית את ישראל.
מתוך כך אנו למדים שאין מזל לישראל (ואולי בכלל) ושנית שהכל בסופו של דבר מגיע לאדם ע"י מעשיו שלו עצמו והוא זה שגורם רעה לעצמו עפ"י החוקים שהנהיג הקב"ה בעולמו (היו יכולים בני ישראל שלא ללכת אחרי המדייניות).
לכן אפילו שבלעם היה נביא לה' הוא מצא את מותו לכאורה ללא סיבה אך ישנה סיבה והיא ידועה לבורא עולם ואנו צריכים רק לנסות ולהבין ולדעת שכמראה לעולם לא נבין עד הסוף.
הדבר מסתדר לי גם עם פירוש רש"י שאומר כי הפרשה היא כביכול אינה חלק מההכתבה של ה למשה אלא היא מרוח הקודש שלו.
מקווה שהצלחתי להיות מספיק ברור.
תודה.
 

תשובה

"

שלום וברכה

יישר כוח על העיסוק בסוגיה.

כתיבתם הקצרה של חז"ל, שרק ציינו את העובדה הזו, אך לא כתבו דבר על המכנה המשותף שבין שלוש המופעים האלוהיים האלה, מאפשרת פרשנות ענפה, העוסקת בשאלה מהי הסיבה שהם ציינו את שלושת הספרים המיוחדים האלה. ההכרעה הראשונה שצריך לעשות היא האם מדובר בעמדה הנובעת מתוכן הספרים (כפי שמוצע בדברים שכתבת), או שמדובר בעמדה הנוגעת לאופי הספרותי של הספרים (למשל, העובדה שמשה רבינו אינו חלק מהסיפור של בלעם, על אף העובדה שהוא כתוב בתורה ומתרחש שם).

הרעיון שכתבת הוא יפה מאוד. הבעיה עימו שהוא מכנה משותף רחב מידי, שהלוא "דרכו של ד' בעולם" מתאימה גם לספר בראשית, וגם לשמות, וגם לכל במדבר וכדו', וממילא חייבים אפוא לצמצם את המכנה המשותף הזה לדבר מה ממוקד יותר.

התיאוריה בדבר כתיבת ספר בלעם כמשל – אינה כפירה, שכן כפי שכתבת על דברים שונים בתנ"ך כתבו כבר ראשונים שהם משל (כמו הדברים הבזויים שנביאים עשו וכדו'). ברם, נקודת המוצא שלנו היא שמה שמסופר בתנ"ך אכן אירע, זולת אם יש סיבה חזקה דיה כדי לטעון שזה לא אירע כמו שזה כתוב. אינני רואה סיבה לטעון כך בפרשת בלעם, ועל כן איני מבין למה לעשות זאת, גם לאור הדברים היפים שכתבת בדבר הנושאים שבלעם למד בחיים. כלומר, הרעיון שהצעת בדבר הלקח הנלמד מפרשת בלעם מצטרף יפה לכל הדברים שנכתבו על בלעם ודרכו, אך לא ברור מפני מה אי אפשר לקרוא את התורה בדיוק כפי שהיא כתובה, ולהסיק את אותן המסקנות.

 

כל טוב ויישר כוח

"