חיפוש

הרב יובל שרלו 03.11.19

שאלה

"שלום הרב,
כאדם המשתדל לחיות לאור ""חברה מעורבת צנועה לכתחילה"" רציתי לשאול איך יש לנהוג בדיעבד, כאשר החברה אינה ברמת צניעות גבוהה?
אישית, במהלך השירות הצבאי רקמתי קשרים חברתיים עם בנים ובנות. ראיתי מספר נקודות חיוביות לחברה מעורבת דוקא בהקשר הצבאי; א. גיבוש ואוירה התורמים ליכולת המקצועית. ב. לבישת מדים היוצרת רף צנועה, ומורידה ממקומו של הרובד החיצוני.
כיום, לאחר השירות הצבאי, שמירה על קשר הן מצד הטווח הארוך והן מצד ההקשר האזרחי נראית לי מאתגרת יותר מבחינת צניעות.
האם ניתן לדייק אילו סיטואציות אפשריות ואילו בגדר ""קלות ראש"" שאינה במקום? (מפגש בבית לעומת טיול, אירוע ספורטיבי, חריג או משמח במיוחד, וכד') למשל בהקשר הצבאי ראיתי לנכון להימנע מטיול משותף, ימי ספורט, וכד'.
(האם נכון לחלק בין התנהלות של רווקים ונשואים?)
תודה רבה.
"

תשובה

שלום וברכה עולם הצניעות, כמו גם תחומים אחרים בהלכה, מבוססים על שתי תנועות. התנועה הראשונה היא בניית המערכת החיצונית הראויה: לבוש, איסור ייחוד, התרחקות ממגע וכדו׳. התנועה השניה היא תנועה פנימית – ״ולא תתורו... ואחרי עיניכם״, לאמור: חיים של צניעות פנימית, זכוכית וירטואלית חד כיוונית בו אינך פוגע בנשים אולם אתה נמנע מלעסוק בהנאה מהן, וכן הלאה. היכן בדיוק עובר הקו ? קשה מאוד למתוח אותו במדויק, וכפי שכתבת – הוא גם תלוי מיקום, ותרבות, ואפשרויות וכדו׳.לכן, רצונך לדייק הוא מובן מאוד, אבל הוא בלתי אפשרי.נראה אפוא שיהיה נכון ללכת קמעא קמעא. לא להתקרב לקו הגבול המדויק.אם מדובר במפגש בו יושבים ומדברים – כן, כמובן בתנאי שנעשית עבודה פנימית כאמור לעיל.אם מדובר בספורט משותף, שזו ממש פעולה גופנית משותפת – לא. זה מחוץ לתחום.ובדרך זו להישאר מחובר לבריות, ומצד שני לא להיסחף למקומות אסורים. האם אתה יכול ללכת בדרך זו ? כל טוב