חיפוש

הרב יובל שרלו 20.02.17

שאלה

שלום הרב. רציתי לשאול בדבר חזון המדינה היהודית. אנחנו באמת שואפים שכל הפרטים גם הרשעים ביותר יהיו חלק משירת האמונה? ועוד הגבוהה? הרשעה והיצרים תמיד היו ואולי רק התעצמו בדור הזה בגלל הפוטנציאל שבו בניגוד לאידיאליסטים שאוכל להבין איך הם יפנו את ערכיהם לה'. האם אנחנו שואפים להתערבות אלוקית בכילוי הרשעה? או שגם באחרית ימינו נמשיך להאבק בה? תודה

תשובה

"

שלום וברכה

אני לא בטוח שהבנתי טוב מספיק את השאלה. אנסה לענות, ואם אני לא מכוון נכון – אנא שובו.

העובדה שבאדם יש גם רשעה וגם יצרים – היא חלק בלתי נפרד מהבריאה. חז"ל לימדו אותנו בסיכום הבריאה את הרעיון הזה: "וירא א-לוהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד – 'מאוד' זה יצר הרע". על כן, סביר להניח שהם יהיו איתנו גם במדינת החזון, לפחות כל עוד מדובר בעולם כפי שאנחנו מכירים אותו, ולא במעבר לחוקים אחרים של העולם בימות משיח או למעלה מכך.

על כן, נראה כי אחד מאתגרי המדינה החזונית יהיה גם הדרך להתמודד עם הרשעה, להכיל אותה, למצות ממנה את מה שניתן, להכריע אותה, ועוד תגובות מגוונות ועמוקות שנמצאות בדרכי ההתמודדות היסודיות עם הרשעה.

את כל זה אנחנו נצטרך לעשות, כל עוד החוקים העולמיים שבהם אנחנו חיים יהיו קיימים. כשתהיה תקופה בה הקב"ה ישנה את החוקיות הזו, ויתערב באופן ישיר בבריאה עצמה בהופעה גלויה – הכללים יהיו אחרים, אלא שאין אנו יודעים אותם עדיין.

כל טוב

"