חיפוש

הרב יובל שרלו 25.04.17

שאלה

שלום לכב' הרב,

משפחתנו שוקלת להביא כלב קטן הביתה.

מס' שאלות אשר עלו כפועל יוצא מכך:
1. האם מותר לגעת וללטף אותו בשבת?
2. האם מותר לנעול את הבית ולהשאיר אותו בשבת?
3. האם מותר להרים אותו בשבת? אם לא האם יש מקרים שכן (למשל שהוא מזיק לרהיטים, או עלול לסכן פעוט (לא פיקוח נפש אבל סיכון לפציעה קלה)
4. מה עושים עם פינוי צואתו בשבת? האם ניתן להוציא אותו לטיול ולפנות את הצואה אותה הטיל בחוץ?
5. אם הוא הפריש את צואתו בבית, האם ניתן לפנותה כרגיל?
6. האם ניתן לקשרו בחוץ לעמוד בשבת?
7. אני מניח שלא ניתן לעקר את הכלב? האם יש פיתרון כלשהוא? האם יש חילוק בין כלב וכלבה?
8. האם האפשרות שאשתי (חילונית) תעקר אותו בכל מקרה, אמורה לגרום לי להטיל ווטו על לקיחתו
9. האם יש מניעה כלשהיא לתת לו לאכול בשבת כהרגלו.
10. האם יש הבדל בשאלות המנויות לעיל בין חיובי לחיוב ילדי הקטנים
10. האם יש נקודה נוספת עליה לא חשבתי אותה מכיר כב' הרב בהקשר זה?

רוב תודות

תשובה

"

שלום וברכה

 

אענה בקיצור, ואם יש צורך בהרחבה – אשמח:

  1. ההלכה הקדומה לא הכירה את נושא חיית המחמד, ובשל העובדה שגודלו רק חיות לאכילה – נפסק שאסור לטלטל חיית מחמד בשבת, כמוקצה. לאור העובדה שנימוקים אלה אינם תקפים כלל בחיית מחמד – יש מקום להתיר ללטף, להרים וכדו'. כמובן שיש כאלה שמחמירים.
  2. מותר לנעול את הבית. זה לא מלאכת צד מסיבות שונות, ובראש ובראשונה כי חיית מחמד היא "ניצודה ועומדת", ועוד נקודות המופיעות בדברי הרשב"א במלאכת צד.
  3. ראו את התשובה לסעיף א.
  4. פינוי הצואה מהבית – מותר; בחוץ – זו יותר בעיה, אולם אם הדבר מהווה תקלה ברשות הרבים וחשש שידרכו על זה – מותר לסלק הצידה, בהפחתה המקסימאלית של טלטול.
  5. ראו סעיף קודם.
  6. מותר לקשור בקשר שאינו קבוע ואינו מעשה אומן (עניבה).
  7. נושא עיקור הוא הרבה יותר בעייתי. אפשר לעשות זאת על ידי רופא גוי. כלבה יותר קל מכלב.
  8. לא.
  9. לא.

כל טוב, וכדאי כמובן (כמו כל דבר) להפוך את זה לפרוייקט מקרב ומאחד את המשפחה, כמו גם לבעל משמעות בתחום מידות הרחמים, ההתחשבות וכדו'.

 

כל טוב 

"