חיפוש

הרב יובל שרלו 01.04.19

שאלה

"שאלתי את הרב: לכבוד הרב שרלו שלום. מישהו אמר לי שכתוב בשולחן ערוך שאם גוי נופל לבור והוא בסכנת חיים אסור להציל אותו. רציתי לדעת איך זה מסתדר מבחינה אתית?
תשובת הרב: שלום וברכה בשולחן ערוך לא מדובר רק על גוי. מדובר גם על יהודים שונים, שאינם מקיימים נושאים מהותיים במצוות, שאם נפלו לבור - לא מוציאים אותם. זו הייתה דרך המאבק בימי קדם. החלפת שלטון היו עושים בחרב - לא בקלפי, וכך כל המאבקים הרוחניים. ברם, לכל זה אין משמעות בימינו, כי לא זו הדרך שבה מנהלים מאבקים רוחניים. את הדברים האלה כתב כבר החזון אי״ש זצ״ל לפני עשרות שנים, וכך כל היהדות נוהגת. כל טוב.
כעת אני שואל: איפה החזון אי""ש כתב את זה?"

תשובה

"""ונראה דאין דין מורידין אלא בזמן שהשגחתו גלויה כמו בזמן שהיו נסים מצויין ומשמשת בת קול וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל. והכופרין אז הם בנליזות מיוחדת בהטיית היצר לתאוות מיוחדות והפקרות, ואז היה בעיור רשעים גדרו של עולם, שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פורעניות לעולם ומביא דבר וחרב ורעב בעולם. אבל בזמן ההעלם שנכרתה שנכרתה האמונה מן דלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה, שיהיה בעיניהם כמעשה השחתה ואלימות ח""ו. וכיוון שכל עצמנו לתקן, אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת"" (יו""ד ב,טז). "