חיפוש

הרב יובל שרלו 08.04.19

שאלה

"שלום הרב, בתשובה לשאלתי 'יחס לגויים ג' ענה הרב שצריך בימינו להלחם בגויים הרעים בצורה אחרת ולהיות קשורים לגויים הטובים בצורה אחרת.
לא הצלחתי להבין את כוונת הרב. הרי גויים טובים ששומרים שבע מצוות בני נוח בכלל לא קיים כלפיהם דין 'מורידין ולא מעלין'. ואילו לגבי אלו שלא שומרים שבע מצוות בני נוח, כתוב בשו""ע (יו""ד,קנח,א)- ""גויים שאין בינינו וביניהם מלחמה... אין מסבבין להם המיתה (אבל מצד שני) אסור להצילם אם נטו למות כגון שראה אחד מהם שנפל לים אינו מעלהו אפילו אם ייתן לו שכר"" וגם כתוב במקום אחר (יו""ד, קנד, ב)- ""ישראלית לא תניק לבן גויה אפילו בשכר ולא תיילד לגויה אלא אם כן היא ידועה למיילדת ודווקא בשכר ובחול"" (והש""ך מסביר שאם ידועה למיילדת מותר רק משום איבה). האם להציל גוי ממוות או להניק גוי או ליילד גויה זה לא בעצם איסור דרבנן?"

תשובה

שלום וברכהיש אין ספור גויים שאינם שומרים את שבע מצוות בני נוח במובן המלא של המילה (הם עובדי עבודה זרה, במובן המלא של המילה), ובד בבד הם מוסריים, עושים טוב בעולם, אוהבי ישראל וכדו׳. כבר הראשונים הכירו בעובדה זו, ודיברו בצורה אחרת על הגויים ה״מתוקנים בנימוסים״.אי הצלתם של גויים אלה היא כיום מעשה בלתי מוסרי, שכן בניגוד לעבר, הם מצילים יהודים, ואם כן כיצד ניתן שלא להצילם; לא זו בלבד, אלא שמדובר בחילול השם נורא (ראה יבמות עט: ״מוטב שתיעקר אות אחת מן התורה ויתקדש שם שמיים בפרהסייא״). מעבר לזה, גם במישור הפרקטי, זה מסכן יהודים רבים.כל טוב