חיפוש

הרב יובל שרלו 23.01.19

שאלה

"לרב יובל שרלו הי""ו השלום והברכה

אני עוסק בבירור עמדת ההלכה בשאלת הישיבה המעורבת (גברים נשים) באירועים שונים ובפרט בחתונות והלוויות.
במסגרת הלימוד מצאתי חוברת על חברה מעורבת מאת הרב שרלו ורן חורי.
1. ראשית ברצוני להעיר על דבר קטן המובא בחוברת. בנוגע לגמרא בסוכה נ""א: על הפרדה שמחת בית השואבה, מובאים בחוברת דברי פרופ' ברקוביץ האומר כי לא היתה הפרדה לפני שחז""ל למדו את מה שלמדו מן הפסוקים בספר זכריה. אולם למעשה בגמרא נאמר מפורשות כי הפרדה היתה קיימת גם לפני שלמדו מספר זכריה. שהרי כך נאמר בברייתא: ""תנו רבנן בראשונה היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ..התקינו שיהו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים ...התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה""
ומכאן שבכל השלבים היו הנשים בנפרד מן הגברים.

2. שאלתי העיקרית היא מכך שמצאתי מספר מקורות המחייבים הפרדה בחתונות. והשאלה שלי היא מדוע הרב לא מזכיר את המקורות בתוך דבריו (איני אומר שחייבים להכריע כמותם, אך מדוע הרב לא מזכירם ואדרבה הרב כותב שלדוגלים בהפרדה אין עיגון במקורות) ושנית כיצד הרב סבור שיש להתייחס למקורות הללו.
אכתוב את המקורות:

א. תשובת הגאונים: מהו שיכנסו בני אדם לבית המשתה או לגמילות חסדים ויאכלו בסעודה האנשים עם הנשים מעורבבין? כך המעשה: אם בזמן שהנשים יושבות כאחת בפני עצמן והאנשים בפני עצמן - מותרין, על מנת שלא ימזגו אנשים לנשים ונשים לאנשים...אבל אסורין הן בסעודה בזמן שהן מעורבבין אלו ואלו, האנשים והנשים, שאסור לו לאדם להתערב עם הנשים בסעודה, חוץ מאחותו ואחות אביו ואחות אמו ואחות אשתו, על מנת שתהא אשתו בסעודה, שהיא משמרתו מן העבירה"" (תשובות הגאונים, סוכה סימן קפ""ט). וכך מבואר גם בספר הפרדס על הסוגיה בסוכה - שמתנסח שאין להתערב עם הנשים *בכל עניין*.

ב. הט""ז כותב (אבן העזר סוף סימן סה): ע""כ נראה דלדידן לא היה כסוי ההינומא חופ' כלל אלא הכנה לחופה שתהיה אח""כ אז הולכ' אנשים לזה ואח""כ בשעת הולכ' לחופה שלנו שהוא הגמר אין הולכים אלא ללות החתן אבל לא ללות הכל' ששם כל הנשים הולכים עמה *ואין להתערב שם עמהם* וראיתי בקצ' מקומות שהרבה אנשים חשובי העיר הולכים באמת לקראת הכלה וכשמתקרבים אליה חוזרים לחוריהם להחופה וזה נקרא ג""כ לוי' ונכון הוא: [וכן הובא גם בבית שמואל].
מהמשפט המודגש ברור שלדעת הט""ז והב""ש זה לא בסדר להיות בתערובת עם נשים בזמן ההליכה אל החופה וברור א""כ שגם לא יתיר ישיבה משותפת בחתונה עצמה.

ג. הרדב""ז (על הרמב""ם אבל יב יא) על הרמב""ם שקובע שיציאת הנשים לפני או אחרי מיטת הנפטר אומר שבכל מקרה אין לנשים לצאת בהלוויה יחד עם הגברים [ולדעתו כך כוונת הרמב""ם והירושלמי]. ואם אסור לעשות כך בהלוויה אז ק""ו בחתונה.
ונמצא א""כ שיש תשובת גאונים וספר הפרדס וכן ט""ז וב""ש וגם רדב""ז שמחייבים הפרדה בחתונות.

אשמח מאד אם הרב יוכל להתייחס לדבריי.
ברכת ה' ותודה רבה"

תשובה

שלום וברכהאודה כי הנושא לא כל כך חשוב בעיניי, ואני בכלל מציע להתקדם ביראת שמיים בתחומים אחרים, מאשר שאלת צורת הישיבה בחתונות. אענה לך אפוא מאוד בקיצור, ואם תרצה הרחבה בדבר מה - אנא כתוב.א. מה שאתה כותב על הגמרא בסוכה הוא נכון. יש בחוברת גם דברים שלא אני כתבתי (דומני שאף פעם בחיי לא ציטטתי את הרב ברקוביץ לדוגמה), ואני לא כתבתי את הקטע הזה, אלא שאני אחראי עליו, וחבל שלא ראיתי את זה בזמן והייתי מתקן.ב. כל המקורות שהבאת הם נכונים, אלא שהם לא קשורים למטרת החוברת. היא לא מהווה בירור הלכתי מקיף על השיטות השונות. זו לא הייתה המטרה, ובשל כך גם לא נכתבו שיטות רבות אחרות. החוברת נכתבה כדי להבהיר על מה הדיון, ועל מה מתבססת הקביעה כי העמדה המחייבת להפריד אינה העמדה היחידה.כל טוב