חיפוש

הרב יובל שרלו 28.12.17

שאלה

"שלום הרב!

לאחרונה נתקלתי שוב בדברי הגמרא בברכות על התפילין של הקב""ה. כשהגעתי לשאלת רב נחמן בר יצחק לרב חייא בר אבין, ""הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו"", חשתי מעט קושי. בשאלה ""תינח בחד ביתא בשאר בתי מאי"" הקושי גבר, וכשראיתי את הקושיה ""אי הכי נפישי להו טובי בתי"" ואת התשובה על הקושיה, בכלל לא הבנתי - לשם מה הדיון המפולפל בשאלה מה כתוב בתפילין של הקב""ה וכיצד זה מחולק בארבעת הבתים, אם לקב""ה אין גוף ואין דמות גוף ובוודאי קשה להעלות על הדעת שבאמת יש תפילין שהקב""ה מניח? יתר על כן, ניתן היה לענות שלתפילין של הקב""ה יש יותר מארבעה בתים - אם כבר התחלנו במטפורה ולא בסיפור ריאלי, לכאורה אין כל סיבה להניח שכל הפרטים הקטנים יתיישרו עם מה שנראה לנו הגיוני.
מכאן הגעתי לשאלה אפילו גדולה עוד יותר - מה בעצם התפילין הללו מייצגים? כיוון שהם אינם קיימים,לפחות באופן מוחשי, מה באה הגמרא ללמד אותנו? והאם יכול להיות שמטרת הפלפול בפרטים הקטנים היא לחתור לנקודה שבאה הגמרא ללמד אותנו במקרה זו ו/או ללטש אותה?

אשמח אם הרב יוכל להתייחס גם למקרה הנ""ל בפרט וגם לתופעת הפלפול בפרטים של סיפורים לא ריאליים בגמרא בכלל.

תודה רבה!"

תשובה

"שלום וברכה אגדות אלו בחז""ל הן מקור חשוב מאוד ויסודי מאוד.ראשונים לימדו אותנו כי מדובר באגדות שהן משל.לכן, יש צורך להבין את כל פרטי המשל, כדי שנוכל להגביה עוף ולנסות להבין את הנמשל.כך אנו לומדים, לדוגמה, גם את שיר השירים בתנ""ך: מנסים להבין את המשל היטב, ורק לאחר מכן אנו מנסים להבין את הנמשל.על כן, אנו מנסים אכן להבין כיצד ""התפילין של הקב""ה"" נראו, וכיצד הם נבנו, ולאחר מכן אנו מנסים להבין מה היא באה ללמד.זה נכון ביחס לכל האגדות.בדרך כלל, הראשונים לא פירשו את האגדות. אף על פי כן, יש לנו פירוש של הרשב""א על האגדה הזו: (1) חדושי הרשב""א על מסכת ברכות דף ו/אולענין מה שאמרו הקב""ה מניח תפילין. פי' רב האי גאון ז""ל זה לשונו, הכי פירשו רבנן, שהראה הקב""ה למשה קשר תפילין והנחת תפילין ולימדו במראית העין כדרך שלמדו מעשה המשכן, שנאמר (שמות כה, ט) ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן, ככל אשר אתה מראה בהר (שם, מ). וכן לענין מה שאמרו (ר""ה יז. ב) שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח צבור שיורד לפני התיבה ולימד את משה בפרשת ויעבור ה' על פניו ויקרא, וכן הוא אומר (שם לג, יט) אני אעביר כל טובי על פניך וגו', ועל אותה שעה אמרו מנין שהקדוש ב""ה מתפלל, והלא בתורה פירש כי כן אמר ה' אל רחום וחנון, וקאמר משה אתה הראתנו לומר שלש עשרה מדות שנאמר (במדבר יד, יז) כאשר דברת לאמר, וכן אמרו (לקמן ז, א) יהי רצון שיכבשו רחמי את כעסי ללמדנו לומר יהי רצון שיכבשו רחמיך את כעסך, עד כאן לשון רב האי גאון ז""ל. ומיהו מאי דקאמרי תפילי דקודשא בריך הוא מאי כתיב בהו, קשיא טובא לפירוש זה בעיני. ויש לשאר החכמים ענין אחר נעלם בזה, והאלהים יראנו איזה הדרך ישכון אור: כל טוב"