חיפוש

הרב יובל שרלו 07.03.16

שאלה

שלום כבוד הרב! אני חברה כבר כשנה וחצי בארגון נח"ת- נוער חובב תנ"ך, המקיים שיעורים קבועים פעם בשבוע ועורך פעילויות ושבתות בנושא התנ"ך. אני מאוד אוהבת להשתתף במפגשים וקשורה מאוד לאנשים במחוז שלי. פעם בחודש או חודשיים יוצא ביטאון חברי נח"ת שנקרא "כפית" ובו מאמרים על התנ"ך שכתבו נח"תיסתים שונים. המאמרים מכילים השערות והוכחות להשערות אלו, מאמרי . .תגובה, לפעמים שירים על התנ"ך, וכ'ו..פעם בשנה, בפורים,כמובן, יוצא ביטאון מיוחד שנקרא "מזלג" , ובו מאמרים הומוריסטיים על התנ"ך. למשל , במזלג של שנה שעברה היה מאמר ובו הוכחות שפרעה כביכול היה תנין, ומאמר נוסף הטוען שבסיטואציות שונות בתנ"ך היתה מעורבת התעטשות של אחת הדמויות {למשל- "ויצא מעם פרעה בחרי אף"- משה היה מצונן}. כמובן שרוב הנח"תיסתים לדעתי מבינים שמדובר במאמרים הומוריסטיים. לשאלתי: אתמול כתבתי מאמר הומוריסטי למזלג של השנה, המעלה טענה שחלק מהדמויות בתנ"ך עסקו בספורט {למשל- עבדי מלך מסוים קשרו עליו קשר, משמע הם שיחקו כדורגל בתפקיד הקשרים. צבאו של גדעון כרע על ברכיו לשתות- הם עשו כפיפות בטן וכ'ו} כשהייתי כבר באמצע הכתיבה- חשבתי שאולי כתיבת מאמרים הומוריסטיים על התנ"ך זה בעצם זילזול- הרי לוקחים ציטוטים, מעוותים את פירושם {כי ברור למשל שאם עבדים קשרו קשר הם לא שיחקו כדורגל ושצבא גדעון לא עשה כפיפות בטן}, ועושים מזה בדיחה. לכן, השאלה שלי היא: האם בכתיבת מאמר הומוריסטי על התנ"ך לעיתון של נח"ת יש זלזול בתנ"ך, והאם מותר לכתוב מאמרים כאלה בכלל? תודה רבה מראש....

תשובה

"

שלום וברכה

 
לדעתי, יש להבחין הבחנה חדה בין פורים לכל השנה.
בכל השנה, יש להתנגד לחלוטין להפיכת התנ"ך לסאטירה או הומור. יש כאלה שחושבים שהדבר מקרב לתנ"ך, ועל כן כל מה שנעשה הוא טוב, ואילו אני סובר שזה אולי מקרב - אולם לא לתנ"ך. על כן, יש ללמוד תנ"ך בכובד ראש, ולא להשתמש בכלים מעין אלו.
ברם, פורים שונה. פורים הוא יום שבו אנו מגלים את התורה דווקא בכלים הלא-מקובלים. 
אם תצליחי לכתוב מאמר הומוריסטי, עם תנ"ך, אך שגם אומר משהו - לא רק 'הוכחות' שגיבורי התנ"ך שיחקו בספורט, אלא גם דרך ההומור הזה להעביר מסר (למשל: דרך העבדים הקושרים קשר להעביר גם מסר (בדרך הומוריסטית) על נאמנות, אמינות, מרד וכדו') - זה יהיה נפלא.
על כל הנושא הזה כדאי לקרוא:
 
כל טוב
"